Full version: träd och vatten
-asno-
Tänker anlägga en rabatt som har sin baksida mot skogen, granskogen. Men nu undrar jag hur det är med rötterna, tar träden vattnet från min rabatt eller går det? Så fort jag kommer ens i närheten av tomtgränsen säger nämligen min mamma att det blir för torrt men jag har sett rabatter som ligger mellan tallar, men de kanske suger mindre vatten än gran?

/Åsa
MariaS
Är det granskog som är din närmaste granne är det nog ingen större risk med vattenkonkurrensen. Det enda problemet som kan uppstå om de är för nära grannar, är då skuggan från skogen som hämmar tillväxten och eventuellt terpentinnedfall från granarna, som tyvärr kan ta död på vissa växter om de kommer för nära.

MariaS
Sollan
CITAT (asno @ 21-12-2004, 16:32)
men jag har sett rabatter som ligger mellan tallar, men de kanske suger mindre vatten än gran?

Vad fanns i de rabatterna? Jag har mycket tall och vet inte riktigt vad jag ska göra.
-asno-
Jamen det var nog ett reportage i allt om trädgård, nån kvinna i norr som hade en så fantastisk vacker tomt. Och vad som fanns, ja allt tror jag laugh.gif
Kerstin vet säkert var det var för det var nog en trädgård öppen för visning. Dessutom hade hon en grönlilja som gjorde en - grön? av avund, den var enorm.

I mitt fall är det inget problem med skugga, vi har tomten i södersluttning och skogen liksom bakom så det blir sol ända fram till 5-tiden. Nu är det alltså bara kvar att övertala min man att gräva tongue.gif

/Åsa
kerstin z5-6
De enda träd jag haft problem med är björk ..#¤%& och Poppel i viss mån , ev salix med -gran suger måttligt men har så skuggigt under sig att lite växer pga det , tall likaså o marken blir surare ..

Grönlilja -jo det är hon i Piteå -vad heter hon ??HELEN i Pite -vad heter hon .. smile.gif
Grönliljan är då så tacksam att det är ingen konst att få ruggar .. o man kan ju alltid plantera 6 åt gången .. hihi .. om man sått dem själv smile.gif

Och tallskog är ju jättesnyggt i ett woodland smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Det finns massor av vackra trädgårdar i norr, men jag tror att den vackraste jag vet ägs av Ulla-Britt i Hällefors, hon har enorma grönliljor. Har lånat denna bild från BjursBerits fotoalbum, kolla här....
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...sgronalilja.gif
Vad säger ni? vackert eller hur? /Helen
kerstin z5-6
Så heter hon -yes !
-asno-
Japp, den var det laugh.gif Och kolla resten av bilderna från samma trädgård, man blir bara villhaig.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon