Christoffer
Idag hörde jag att växter/frukter med vissa sorters färger skulle
vara mer lämpade än andra för vissa sorters åkommor.
Typ hjärtkärl, mage osv.
Att färgen har med det att göra, vilken kategori de hamnar i.
Vet någon mer om detta?
Ingrid på Västkusten
Egentligen - en bra tumregel är ju mörkare grön ju mera nyttig då den innehåller mer av allting smile.gif) så är t ex endiver inte så nyttiga som t ex grönkål.
Christoffer
och vita morötter,, är det någon mening alls att äta dem?
Fenja
Kommunerna har komsumentrådgivning Christoffer, där du kan få svar på sådana här undringar... rolleyes.gif
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
Fiberinnehållet är säkerligen liknande :-)) för de vita som de röda/orange
Sollan
Vita morötter saknar förmodligen karoten. Tror jag....
Christoffer
Ja, det tror jag. Frågan är om de innehåller något annat nyttigt, som kanske inte den karotenfärgade har...
Ingrid på Västkusten
Jag måste erkänna att även om den via nog är mer ursprunglig så är den inte lika god som orange morätter....den vita är mer som en 'rot' än en morot :-))

Sk 'heirlooms' eller lantsortyer i all ära - men ibland sprids det sorter som jag undrar varför de sprida överhuvudtaget - det enda de har att rekommendera dme är deras ålder och knappt ens det. Så då undrar jag vilka sorter som gick förlorade ' suck'...... och så givetvis så finns det massor av gamla och goda sorter med :-)) men i min jord är det itne varken vit eller lila morot av 'gamla' stuket....
Susanna
Apropå ursprungsfrågan,

jag hörde en gång av en cancersjuk dam att man varje dag skulle äta en röd, en gul och en grön frukt/grönsak. De skulle tillsammans ge ett förstärkt skydd mot olika sjukdomar. Det var alltså färgkombinationen som var viktig, inte mängden. Har dock ingen aning om det stämmer. Själv hade hon fått kunskapen på ett rehabcenter för cancersjuka.

Mvh
Susanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon