Sollan
Sitter och beställer från Rockdala när misstänksamheten börjar infinna sig. Hur är det egentligen med härdigheten? Gyllenlack är klassad som härdig perenn, vilket den väl knappast är? Om en vial står det att den är en ettårig klätterväxt men den är trots detta klassad som härdig perenn. Är vissa penstemon härdiga?
Jag ger blanka den i att fröna kommer från England, nog borde det väl ligga i säljarens intresse att ge rätt info om härdighet mm? Hur är det? Finns dt någon med erfarenhet? Fröerna är rätt dyra så man vill ju ha en chans i alla fall.
(Ja, jag vet att det är för tidigt att beställa men jag ska ha några pellisfröer och man måste beställa för 150 kr och... jag kan inte hålla mig längre!! Det "jäkliga" är att jag måste beställa änglafrön från Impecta och där måste jag beställa för 100 kr och....) wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Gyllenlack är ofta tvåårig till flerårig.

Det finns härdiga Penstemoner men de brukar övervintra bättre i norr än i söder tack vare snötäcket.

Angående vialen det finns många olika sorters vialer och många är fleråriga men det kan nog finnas en del som är ettåriga med.

Med många växter speciellt perenner är det ursvårt att ge zonangivelser en del har svårt att klara sig i skåne men planterar man dem i zon 4-6 kan det helt plötsligt gå utmärkt att odla växten p.g.a snötäcket. +Jorden spelar roll + dräneringen i trädgården, bra dränering exempelvis upphöjda bäddar och liknande brukar få växterna att klara övervintring bättre. Det finns inte så många förädlare numera som har råd att testodla växterna i många år i olika växtmiljöer så när det gäller perenner är det ofta ett experimenterande för att se vilka växter som fungerar i det klimat man bor i.
kerstin z5-6
Antar att du talar om PoD katalogen Plants of ..
Därifrån tycker jag:
Urusel och ibland helt felaktig info:(
Svindyra fröer som sad.gif
har dålig grobarhet sad.gif
Intressant utbud ibland smile.gif
vilket leder till att

trots sad.gif luras jag fröfreak -ibland att beställa deras frö smile.gif

Svenskan är direktöversatt engelska , och alltså till för engelskt klimat
Såråden på påsarna är standardiserade o ibland felaktiga
Rockdala kan nog inte göra så mkt åt detta

Vissa beställer direkt från firman(POD ) o rapporterar bättre grobarhet vid sådan best .Färskare frö ??

Många många sorter av penstemoner är härdiga men bör beställas från andra sajter tex Sta s frölista eller Gardens north , om man inte vill gå med i am penstemonsällskapet som har en egen frölista
Sollan
Hmmm....
Jag gör så att jag beställer mina pellisar, en rosa klätt och doftande lupin-> 150 kr. Så får man så -nej- se menar jag.
Så (det var väldigt många så) har jag lindrat så(!)klådan ett tag.
Hur är fröna från Impecta då?
Annki
Har bara bra erfarenhet av Impecta. Kan inte påminna mig att jag fått fel färg på blommor, frön med dålig grobarhet eller något sådant. Sen tycker jag de är hyfsade prismässigt. Enda nackdelen är att såanvisningarna inte står på påsen, utan bara en sifferkod. Det gäller att inte slarva bort lappen där sifferkoderna med anvisningarna finns! smile.gif Om du vill undvika portot kan vi sambeställa! Bara jag får katalogen någon gång...grrrrrr! mad.gif smile.gif
Sollan
CITAT (Annki @ 22-12-2004, 18:00)
Har bara bra erfarenhet av Impecta. Kan inte påminna mig att jag fått fel färg på blommor, frön med dålig grobarhet eller något sådant. Sen tycker jag de är hyfsade prismässigt. Enda nackdelen är att såanvisningarna inte står på påsen, utan bara en sifferkod. Det gäller att inte slarva bort lappen där sifferkoderna med anvisningarna finns! smile.gif Om du vill undvika portot kan vi sambeställa! Bara jag får katalogen någon gång...grrrrrr! mad.gif smile.gif

Stockholms södra förorter är missgynnade...morr... Vi får väl träffas och drägla när nu katalogeländet behagar komma!
Kattgräs
CITAT (Sollan @ 22-12-2004, 18:14)
Stockholms södra förorter är missgynnade...morr... Vi får väl träffas och drägla när nu katalogeländet behagar komma!

...jag bor i Huddinge och har fått den... huh.gif
Sollan
CITAT (Kattgräs @ 22-12-2004, 18:34)

Men vad är nu detta... wacko.gif Börjar tro att det är personligt... sad.gif
Kajsa
Har beställt ifrån Rockdalas katalog i tre år och det mesta har varit bra, dom sorter som inte kom upp var nog för svåra för mig som julros, hundtandslilja ( ska försöka i år igen ) en del vivor. Tror inte alls det var fel på fröna. Deras pelargoner som är så många fler roliga sorter än Impectas har varenda frö kommit upp, sår alltid pelargoner, ett måste. Om såråden har jag tittat i en fröbok först, och läst här på Odla, så råd finns alltid.
Lena
Hej

Jag har oxå handlat hos Rockdala och har aldrig fått dåliga frön, jag tycker mycket bättre om den katalogen än Impectas för de har bättre bilder och
är mycket lättare att hitta i

Lena zon 4
Kajsa
Impecta har allt, 2000 sorter och det kan man inte ha färgbilder på, en baskatalog som man måste ha, men andra firmor kan också ha en del roligt.
zaaritha
Heja Impecta!!!!!
Fast Rockdala är också bra!
Ingrid på Västkusten
Jag är INTE heller impad av POD-fröna - perenner och dyl. Däremot är grönsaksfröna helt ok :-)

Om man vill beställa skojiga frön rekommenderar jag Chiltern Seeds - den nya katalogen kom igår ;-)
kerstin z5-6
Pelargonfrö o grönsaks -kan mycket väl vara bra -de har jag inte prövat , men perenna växter - det är där jag är tveksam ...

smile.gif
Ingrid på Västkusten
Precis Kerstin!
Kattgräs
CITAT (Sollan @ 22-12-2004, 23:15)
CITAT (Kattgräs @ 22-12-2004, 18:34)

Men vad är nu detta... wacko.gif Börjar tro att det är personligt... sad.gif

...skumt... huh.gif

Kanske din brevbärare ville ha den! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon