krukan
Hejsan!

Ska just skicka iväg en beställning av fröer till impecta och har där ett gäng fröer till perenner också. Men jag kom på att dessa oftast inte blommar första året. Eeftersom jag inte är säker på hur länge jag kommer att bo kvar i mitt hus innan vi flyttar skulle det vara roligt att hinna se det man sått blomma, dvs nu i sommar. Jag ska köpa följande perenner:

Gulros (en stockros)
Alpviva (blandade arter)
Trädgårdstrift
Stjärnklocka
Tät silverarv
Blå bergsvallmo (den blommar direkt väl?)
Rosenviva

Någon som vet vilka av dessa som kan blomma samma sommar som man sår dem? Jag kan förgro dem, och jag bor vid kusten i Skåne så säsongen är i alla fall lång.
kerstin z5-6
Gulros (en stockros)
Alpviva (blandade arter)
Trädgårdstrift
Stjärnklocka
Tät silverarv
Blå bergsvallmo (den blommar direkt väl?)
Rosenviva
Av dessa kan alla, utom just bergvallmon blomma år 1 om de sås tidigt på våren -feb-mars -men garanti för det finns inte
Meconopsis tar def 2 säsonger innan blom

En variant är ju att göra "rabatterna " i pallkragar o ta med dem när du flyttar laugh.gif
kristerh
Min gulros blommade INTE första året trots att jag sådde den tidigt på säsongen wink.gif men den var väldigt pampig när den väl blommade.
krister
krukan
Vad trevligt med lite mer kunskap om dessa blommor. Kul att det finns en chans för de flesta att blomma första året. Synd på bergsvallmon bara. Lite kan man ju chansa, och oftast har man ju fröer kvar för ett nytt försök även om jag skulle måsta flytta ifrån dem.

Annars är ju pallkragar och krukor ett bra sätt att garantera att få se plantorna i blom. : )

Jag är ju väldigt sugen på att så dessa, och att ha dem som prydnader i min lilla trädgård, så nu har jag bestämt mig. Jag köper dem och hoppas på turen!

Om fler har erfarenhet av någon av växterna, så skriv gärna en rad.
Caprice
Du kan ju alltid ta med dej växterna om / när du flyttar...

Då har de ju vuxit till sej och klarar en flytt..

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon