Dzad
Är som ni vet nybörjare.
Tittade lite på ett citronfrö som sticker upp ovanför jordytan... Trodde själv att det är så att stammen växer från ena ändan och roten från den andra, men det verkar som stammen sitter ihop, och kommer ut från samma ända som roten. Gör det alltid så på citronfrön?
Vad är det vanligaste bland frön (t.ex. trädfrön)? Hur ligger det till för t.ex. ekollon?
Frågade för ett par månader sen om några ekollon som jag hade bild på och ni sade att det som stack ut ur en var "grodden" och att jag inte behövde bry mig om det... alltså menar man med grodden inte det som gror/växer ut ur ett frö, utan det som hmm.. ja jag vet inte vad den annars är till för. smile.gif
Så här såg bilden ut som jag frågade om... menade alltså främst den längst ner:

Hittade då jag tog bort vatten från mina krukor ett ekollon som hade allt skal borta och det var bara den vita nöten kvar. Från den växte det nåt som jag först trodde var "grodden" som tidigare, men den såg väldigt fräsch ut så jag satt ner den i en kruka inomhus och nu har den växt uppåt för att ta en krok ner i jorden igen, så då måste det ju vara roten.

Förvirrad.
Christer i Falköping
Inte lätt när man är nybörjare biggrin.gif Grodden är alltså roten som tittar fram. Anlagen(det som blir själva växten) sitter samlat i en del av fröet. Om det alltid är så kan jag inte säga.
Christer.
Dzad
Så med andra ord skulle jag kunnat ha tagit ekollonet längst ner och satt det i en kruka inomhus, så skulle det ha börjat växa direkt redan utan kylperiod?
Alltså, om roten redan börjat växa, betyder det inte att fröet tror att det är vår och att den försöker växa?
Christer i Falköping
I princip ja. Men det ger en del problem att göra så. Det behövs en massa extraljus och det får inte vara för varmt , utan ganska svalt(omkring 10-15 grader). Annars ränner den iväg och blir vek. Dessutom mer mottaglig för ohyra och sjukdomar. En mycket dålig start för en planta.
Christer.
Dzad
Ekollonet som var utan skal (helt vitt) och som börjat gro stoppade jag ner i en kruka inomhus med extra ljus ovanifrån.
Det grodde och blev en 5 cm lång stam... men eftersom jag inte kan/vill ha en ek inomhus (skulle den ens klara av att ha det varmt året runt?) så satt jag ut krukan i ett förrådsfönster... Temperaturen där är + 14 grader ungefär. Två dagar hade jag den där... Den tappade en del av sin färg och blev hängig, så jag förstod att den inte tyckte om det lilla ljus den fick (och ändringen i värme?).
Har nu tagit in den igen och ger den lampljus... Om den inte redan dött av behandlingen, kan man forsätta på samma sätt och ta ut den till förrådet igen då den börjat visa livstäcken och sen ta in den då den blir hängig... Kan man på detta sätt göra den mer härdig?
Eller vad sägs om att ha den inomhus på dagen i ljus och i förrådet i 14 graders värme på natten?
Eller blir den bara en aning mindre vek av de föreslagna behandlingarna?
Vill ju ha en som klarar sig bra ute sen då det blir varmt och därefter.
Christer i Falköping
Ställ den i ljuset om dagen och svalare om natten. Duscha den då och då, för luften kan bli väl torr annars. När den väl grott, är det ingen bra idé att ställa den mörkare. Att den skulle stå inne sin första vinter är egentligen inget problem om den bara har tillräckligt med ljus.
Christer.
Dzad
Oj vad snabbt du svarar. smile.gif

Okej. Målet är ju alltså att få den att överleva till våren, men att ändå göra den härdig för vårt utomhusklimat.
Har plastpåse på den med hål i så den har det väl nog tillräckligt fuktigt.
Har med andra ord den i ljuset på dan och i förrådet på kvällen så får vi se om det gör den härdig...
Om den inte blir tillräckligt härdig... dör den eller angrips den redan som ung? Eller kan det komma fram först då den är flera år först? Skulle inte vara så kul om den gör det då man redan planterat den i trädgården... Nåja har ju sått så många som lär komma upp på våren så den här hamnar säkert någonstans i mer skogig mark vid vår sommarstuga... kanske på kalhygget... eller nån annanstans där jag ska plantera andra ekar på bättre ställen.
Christer i Falköping
Härdigheten avgörs inte av hur du förvarat den nu i vinter. Det ligger genetiskt. Men samtidigt handlar det om avhärdning inför vintern. Om man t.ex. gödlar en växt med kväve sent på året, fortsätter den att växa ända tills frosten kommer. Då fryser den sönder på kanske hela växten. kalium hjälper till att förbereda växten inför vintern. Då finns det gödsel som är kvävefattigt att köpa. Men eftersom det är en ek, lär du väl inte gödsla den något nämnvärt kan jag tänka.
Christer.
kerstin z5-6
Precis som Christer säger har du nog blandat ihop härdighet o avhärdning -smile.gif
jag kan avhärda min banan planta , men den blir inte utomhus härdig i Västerbotten för det, under vintern , men väl på sommaren
Ek däremot finns i Kalix kommun norrbotten z 6-7 sv zon -7 -8 finsk så där behöver du nog inte ha de bekymren
Att låta en träd eller buske uppnå en viss rotstorlek innan utplantering -ger bättre överlevnad i norr av vedartade växter
Hästkastanjen hade jag inne två vintrar av den anledningen
Dzad
Är inte riktigt med nu. Alltså, menar ni att det inte är någon skillnad då hur jag tar hand om min ekplanta tills våren? Alltså, jag kan ha den i 22 graders värme med lampa ovanpå utan att den sen klarar sig mindre bra än de ekplantor som börjat växa på våren sen då det blir varmt och jag stoppar ut den på gården?

CITAT
Det behövs en massa extraljus och det får inte vara för varmt , utan ganska svalt(omkring 10-15 grader). Annars ränner den iväg och blir vek.

Om den blir vek... kan man inte säga att den blir "ohärdig" för vårt klimat då? Eller använder jag ordet helt fel?
Tycker alltså att ni motsäger er själva. smile.gif
Hjälp! rolleyes.gif
kerstin z5-6
Uppdrivning av plantor har en enkel regel -ju varmare desto mer ljus behövs -desto större risk för insektsangrepp av olika slag
Driver man fröer inne under de kalla månaderna vinner man tid .
Svalt o ljust ger optimala växtbetingelser oavsett om plantan är en anuell -ettårig lobelia eller en ek
Härdigheten finns i fröets gener

Avhärning måste ske med alla plantor som dragits upp inne eller i varmt växthus
De ska vänjas vid sol , vind , och ett ljus många 100 ggr starkare än det konstgjorda -detta tar veckor ibland

En ranglig planta har fått sämre förutsättningar för överlevnad oavsett härdigheten i generna
Dzad
Så med vek menade han alltså att den blir lång och ranglig och kan utsättas för insektattacker o dylikt...
Så insektattackerna kommer under växten inomhus då eller kan de komma då man sätter ut den också?

CITAT
Ställ den i ljuset om dagen och svalare om natten.

Alltså, jag sätter den i förrådet om natten då... men gör det att den blir mindre vek eller att den angrips mindre? Alltså, betyder det att jag har den inne i rumsvärme på dagen och i förrådet större delen av dygnet att den blir mindre vek?
Eller lönar det sig alls att ha den ute i förrådet på morgonen o natten?
kerstin z5-6
Nej , Insektas angreppen -är ytterligare en komplikation bara ,av varm torr luft smile.gif
För lite ljus är orsaken till rangliga veka skott -som blir för långa -detta kallas elongering .
Har du möjlighet o ork att förvara den svalt om natten är det bra , minst lika viktigt är hur du gör när den ska ut i vår
Har du lysrör / lampa ska det vara nära för att göra effekt som du ser på mina frösåddsbilder i album med samma namn
Dzad
CITAT
Nej , Insektas angreppen -är ytterligare en komplikation bara ,av varm torr luft

Ok. Inget att oroa sig för inför växtens framtid då på sätt och vis.
Så vekheten har med för lite ljus att göra... Vad menade Christer då med att den blir vek om jag har den inomhus hela dagen? Om värmen inte gör den vek alltså. Den blir väl lika vek av att vara i 13 grader om den inte får tillräckligt med ljus...?
Kommer alltså att ha den svalt om natten för att förhindra insektangrepp.
Jag får fråga er två experter om det där med vårutflyttningen först då det är dags så ni inte tröttnar helt och hållet på mina långa led av frågor. smile.gif

Har du gjort allt det där i din trädgård sen 2001? Fint... Du har ju egen fors och allt! hehe.
Man skulle kunna tro att du har en egen plantskola som det ser ut inomhus o. i dina växthus. smile.gif
Christer i Falköping
Jo, jag menade att värme dygnet runt, plus för svagt ljus är direkt dåligt. Att ha den svalare på nätterna, bromsar tillväxten en del.
Det påminner dessutom om hur den skulle ha det i naturen. Nätterna är alltid svalare än dagen.
Dzad
Ja, okej.
Men nån annan fördel med att ha den svalt på natten finns inte då än det där med insekterna...
?

Vet inte om den här plantan kommer att överleva. Är sin första hela dag under ljus idag igen, men började först klockan 16:30... ser lite vissen ut, men har jag tur kommer den igen.
Christer i Falköping
Jo, fördelen är att du bromsar tillväxten. Man kan väl säga att ju stabilare(knubbigare) den är, deto motståndskraftigare blir den mot allehanda otyg.
Dzad
Plantan är gul i toppen och har inte visat några tecken på liv ännu. Antagligen är den död... Eller kan ekollonet slå en ny stam eller den få liv igen eller nåt?
Undrar om det var de få meter som jag gick mellan huset och förrådet utomhus som gjorde att den frös ihjäl...? Eller tror ni det var bristen på ljus i två dagar?
Får väl slå in den i en filt eller nåt nästa gång då jag går.

Nåja, får väl så en ny en då och se... smile.gif
kerstin z5-6
Jag gissar på ljusbrist -den kan dvala in då - eller har du varit för duktig med vattenkannan ? De skjuter ingen nu stam men spara den ev vaknar den när ljuset kommer , men ha inte för höga förhoppningar -så en ny om du har fler fröer
Dzad
Har sått två nya faktiskt, men de var kanske inte i 100% skick, eftersom de var såna som lämnat sen jag sådde på hösten. Kanske gror de ändå.

Men, den som jag redan planterat är "halvvägs ner i graven" nu. smile.gif
Halva är gul och totalhängig, väntar bara på att det ska sprida sig till hela stammen.
Har haft den under ljus men den har alltså bara blivit sämre. Vad ska jag göra nu? Finns det en chans att en växt som är heldöd börjar må bättre bara för att den får vanligt solljus på våren?
Hade förresten en citronväxt som gick av 2 cm från jorden... lämnade den så.. är ganska säker på att en annan stam kom up ur samma frö, eller så hade jag sått två alldeles brevid varandra... Nu efter nån månad med kapad stam växer det fram nåt litet grönt från den kapade stammen. Kan jag inte göra likadant med eken? Kapa den där den fortfarande är vit/grön och hoppas på att den gror därifrån? Kan inte föreställa mig att den skulle gro från den döda toppen.
Dzad
No input?
Jaha... jag tar till saxen då och klipper bort det döda. smile.gif
kerstin z5-6
Du har ju fler fröer smile.gif-för jag gissar att lever den kommer de att ha ett lustigt utseende
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon