Full version: Hästsläde
zaaritha
Ja--så här i juletid!: Nå´n som åkt i släde dragen av en eller två hästar,
som det ju sjungs om!?
Jag har gjort det o det ÄR trevligt!
pejori
inte jag... men jag skulle vilja göra det smile.gif
Bettson
För åtta år sedan när vi hade stor tjänstebostad så var pensionatet öppet för släkten även över jul. Vi kunde ha upp emot sexton nattgäster så då var det liv i luckan.

Det var i ett tidigare liv när jag var välorganiserad. tongue.gif

Då kom jultomten åkande i korgsläde med fackor och hela balunsen dragen av två shettisar. Tomtemor körde och tomtefar var lite glömsk så han hade till uppgift att ta med tomtemors kläder till stallet. natulrigtvis glömde han jackan.

Stackars tomtemor fick sitta i släden medan tomtefar delade ut var sin julklapp till barnen. Det var sjutton grader kallt och tomtemor offrade sig tappert i kylan iförd två bomullströjor.

Tillråda på allt så gick min make ut till släden med ytterligare ett antal julklappssäckar och talade om att han hade lovat att tomten skulle komma till grannarna också.

Tomtemor var en liten gnutta förkyld dagen därpå.

Kan ni gissa vem tomtemor var????
Milex
Japp, har åkt häst och släde i Norge. Kanefart heter det där apropå en annan tråd.

Snö, facklor och frustande hästar. Jätemysigt smile.gif
pejori
du biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Bettson
CITAT (pejori @ 22-12-2004, 23:08)
du biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Mm....... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
amaira
Mmmm, uppväxt med ponnyer. wub.gif
Ett av mina tidigaste minnen är just när jag är nedbäddad i en släde, i kaninskinn, från egna kaniner, och jag åker med pappa en halvmil sådär till en annan gård där vi brukarde hälsa på ibland.
Det skvätter upp snö i släden, från hovarna, och bjällran klingar så härligt, och granarna står mörka omkring och stjärnor på himlen och wub.gif wub.gif

/amaira.
Posse
CITAT (zaaritha @ 22-12-2004, 22:53)
Ja--så här i juletid!: Nå´n som åkt i släde dragen av en eller två hästar,
som det ju sjungs om!?
Jag har gjort det o det ÄR trevligt!

Jo, nog har jag åkt hästsläde som barn.
Och även till julottor. smile.gif
Inga från Närke
Som liten 6 år, åkte vi till mormor och morfar i släde, pappa arbetade på bondgård och vi fick låna, det minns jag än. Var en underbar resa på cirka 4 km enkel.
Det som förundrade mig mest var när vi skulle hem, min pappa spände för hästen och smackade igång den sedan virade han tömmarna runt en pinne på släden och sedan gick hästen hela vägen hem till stallet, det tycket jag var SÅÅÅÅ spännande. Hur kunde den hitta hem i mörkret utan att pappa styrde.
Senare förstod jag ju men då var det STORT.
Skulle vilja göra det igen någon gång men det är ju så lite snö numera, skulle isåfall vara släde på hjul men det blir ju inte julstämning och lika vackert tror jag. /Inga
Posse
CITAT (Inga från Närke @ 23-12-2004, 19:26)
Skulle vilja göra det igen någon gång men det är ju så lite snö numera, skulle isåfall vara släde på hjul men det blir ju inte julstämning och lika vackert tror jag. /Inga

Det vore nog mysigt få chansen att färdas till julottan i hästsläde återigen... men personligen skulle jag önska att det isåfall även nu skulle ske på en led fri från motorfordon... rolleyes.gif
zaaritha
Ja--på en liten grusväg som det var förr--när jag var ung.......
Känns som 100 år se´n!
Häst o släde, vindstilla och frost på träden---underbart!!
fruberglund
Jag har aldrig gjort det men det låter underbart. Vissa saker VAR bättre förr. Tror tyvärr inte att jag nånsin kommer göra det heller för nu för tiden är det för dåligt med både snö, slädar och riktiga hästar.
Caprice
Jag har oxå gjort det... wub.gif
Massor av år sedan, var på väg till ett julbord... Kommer inte ens ihåg
vart det var... unsure.gif

För mkt glögg... tongue.gif

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon