Full version: Pelargonerna vantrivs
ordsnoken
Mina pelargoner, som ränt i höjden ordentligt i sommar på landet, trivs inte i fönstet i stan där de nu övervintrar. Bladen har snabbt gulnat och vissnar och de mår inte speciellt bra, tycks det.
De får sparsamt med vatten och fick en sparsam gödselvattning i slutet av oktober. Sedan dess får de vatten ca en gång per vecka, ibland mer sällan. Inte dränkta alltså, men inte heller uttorkade.
Fönstret är rätt svalt, men inte anmärkningsvärt kallt eller dragigt.
Ohyra syns inte spår av, varken spinn eller annat. Däremot har de sällskap av en rosmarin som togs upp i höstas efter sommarlovet utomhus och nu mår lika pyton som pelargonerna, dvs bladen torkar och vissnar.
Tacksam för förslag på åtgärder eller tips om vad som kan vara fel. Rosmarinen mår absolut sämst, pelargonerna tror jag överlever till våren och lär behöva klippas ner då, det är mest spretiga långa grenar kvar.
Ann
pejori
tror inte det är nått att bekymra sig över wub.gif wub.gif
det låter som om dom vintervilar, då gör dom så wub.gif wub.gif
ser mest ut som dom är färdiga för soptunnan, men hav tröst,dom kommer tillbaka laugh.gif smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Pelargonerna överlever de klarar det mesta mina övervintrar mörkt + kallt och får nästan inget vatten alls under vintern, alla blad vissnar på dem men de spirar åter då de planteras i nya krukor och ställs in i ljuset (+lite mer värme) framåt våren.

Rosmarin däremot är knepigare den vill ha det ganska kallt + man bör ge extra belysning, då brukar den ha störst chans att överleva. Jag har inget bra ställe själv så jag har min rosmarin i kallväxthuset iår för att se om den kan övervintra där, (jag köpte en jätteplanta på Rätt Pris i våras för 25kr, den är nu som en mindre buske och jag ville inte slänga den så den får en chans i växthuset)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon