Vart enda år har jag fått in mördarsniglar i växthuset. De smaskar i sig främst alla tagetes, men anpassar sig till vad som finns efter det.
Är det någon som har förslag, har testat salt, tösalt, kalk, snigelfälla och nu sist snigelmedel som funkade så där. Mvh Anne
Inger GMT
02-03-2003, 08:56
Har alltid haft sniglar i växthuset. I somras lade jag dit kaffesump och sniglarna försvann.
Enkelt när man går ut för att dricka kaffe tömmer man filtret i växthuset.
Hälsn. Inger
e_sedell
02-03-2003, 12:53
Annars funkar det med elstängsel runt växthuset... har du testat snigelfritt? Det ska finnas ett starkare preparat för yrkesodlare, klass 2 på det tror jag. Jag funderar på att gå en kurs ibekömpning för annars måste man ju köpa genom yrkesodlare gämt! Det är ett riktigt bra medel!
Solstrålen
02-03-2003, 19:43
Elstängsel lkring växthuset? Finns det en ritning på detta att få tag på. Jag har hört att mördarsniglarna inte klarar att gå över koppar (cu). Har någon testat detta
e_sedell
02-03-2003, 21:14
Nej det tror jag inte, men sätt det så de inte kommer under, som en ram runt hela vexthuset och se till att de inte han gå via några anndra växter.
Cu, för att det skulle vara så giftigt då eller?
Här finns det lite att läsa om sniglar.http://members.tripod.com/nyttehave/emner/snegle/hansens.htm
En uppvikt plåtkant runt det man vill freda är ett biologist alternativ.
Hälsningar
Leo
Metaldehyd heter medlet som man " matar " sniglarna med.
Hälsningar
Leo
e_sedell
03-03-2003, 19:35
Inte det jag tänker på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.