|
zaaritha
26-12-2004, 21:21
Jaha--så ni är så kunniga o jag så dum?
DET är din tolkning Zaaritha, jag har överhuvudtaget inte nämn något om någons eventuella dumhet... Mvh Fenja
zaaritha
26-12-2004, 21:27
Nej--jag vill definitivt inte "gräla"!! Jag bara undrar, Fenja---du tror alltså inte att det finns liv på andra planeter?
CITAT (Fenja @ 26-12-2004, 20:25) Jag håller med Kalle och Hobbe: Det säkraste tecknet på att det finns ett intelligent liv i universum är att de inte tagit kontakt med oss.... Mvh Fenja Precis som jag skrev tidigare Zaaritha... Mvh Fenja
zaaritha
26-12-2004, 21:31
Okej, Fenja!
CITAT (Kattgräs @ 26-12-2004, 17:22) Och förmodligen är vi ensamma i universum. Åtminstone i solsystemet. :rolleyes: Och förmodligen är vi (katten och jag) ensamma på jorden. Åtminstone i detta rummet. Jag menar bara att storleksförhållandet mellan universum och solsystemet är ungefär som storleksförhållandet mellan det rum jag nu sitter i och jordklotet. Rummet kan jag lätt överblicka och konstatera hur många vi är här. När det gäller jorden får jag förlita mig till någorlunda trovärdiga andrahandsuppgifter. När det gäller universum är mina gissningar lika troliga som någon annans.
Gossen Ruda
26-12-2004, 22:35
Jag föredrar att tro på vetenskapsmännen framför vad personer som studerar en gammal bok säger. Vetenskapen går framåt medans religionen står still, ibland tom går den bakåt.
Visst är det svårt att föreställa sig hur livet skapades men eftersom byggstenarna finns på olika ställen i rymden, dvs i form av kolväten, kan man tänka sig en fortsättning. Kom ihåg att dröjde nån miljard år innan livet dök upp.
Sen finns det en del som vägrar acceptera tanken på att livet skapades här utan kom utifrån med kometer och liknande. Mindre troligt, dessutom kvarstår grundfrågen, HUR skapades livet? Gud? Nejnej, hur skapades gud då? Och varför skulle HAN då placera sin avbild på just detta obetydliga stoftkorn i Universum?
Huruvida vi är ensamma i universum kommer vi nog aldrig att få reda på. Däremot tror jag att det finns liv på andra planeter för troligen finns det samma förutsättningar på andra ställen. Även om bara en stjärna på 1 miljon har rätt förutsättningar så finns det 100 tusen såna solsystem i bara vår galax. Sen finns det ett många miljarder andra galaxer till!
zaaritha
26-12-2004, 22:46
Ja, det finns ju --bara--i Vintergatan --ev. platser, där liv kan finnas.....
Jag tror inte på allt som står i Bibeln från pärm till pärm. Man får ju tänka på att Bibeln är skriven av människor och dessutom för länge länge sen. Det är helt andra värderingar som gäller nu. Att kvinnan ska tiga i församlingen är det väl t.ex inte så många som anser längre (även om det faktiskt finns idioter kvar som tolkar allt bokstavligt som står i Bibeln)
Jag tycker inte heller att religionen och vetenskapen går stick i stäv. Jag köper inte en hel teori om jag inte tycker att allt håller i den.
Det som Ralf skrev om att vissa religiösa pratar om att allt hemskt som händer är för att man ska prövas i livet, det är ju inte alla kristna som tycker det. Själv tror jag t.ex inte alls att allt som händer har en mening. Krig och miljöförstöring kan dock inte skyllas på nåt annat än oss människor, som har valt att förstöra vår egen planet. Att spädbarn dör t.ex kan bero på så oerhört många saker, men det är knappast Gud som stiger ner till jorden och dödar dem iallafall. människan är utrustad med en fri vilja och detta är konsekvensen av det.
Kattgräs
26-12-2004, 23:52
Huruvida det finns liv (som vi känner det) i detta solsystem förutom på jorden, verkar ju ganska klart. Det finns inte. Närmsta stjärna är ett antal ljusår bort. Visst, det kan finnas lämpliga planeter där. Men väldigt många stjärnor och planeter verkar sakna lämpliga förhållanden för liv. Det är för kallt, för varmt, för dålig kemisk sammansättning och så vidare. Vad spelar det för roll för guds existens och religioners syfte, om det finns liv i andra galaxer, så långt borta att vi inte kan ha kontakt? Det är varken bevis för eller mot en gud i bibelns bemärkelse. Och visst, det finns de som tror på utomjordiskt liv också, till och med att vi har besök från yttre rymden då och då. Religion som religion.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-12-2004, 23:43) Man får ju tänka på att Bibeln är skriven av människor och dessutom för länge länge sen. Till och med långt innan människor kunde skriva över huvud taget kanske? Borde inte skriva i den här tråden alls men jag blir helt..... - ja, jag vet inte vad jag blir egentligen! - när jag läser att det finns personer som faktiskt tror att det finns nånting "där uppe". Ännu värre om dom tror att det är en gammal farbror med vitt skägg.
Bettson
27-12-2004, 17:44
Hoppsan vad det hänt mycket här i helgen ! Religionen har missbrukats av maktlystna personer i alla tider. Heliga krig finns inte vad som än sägs och vilken religion som än förespråkar ett sådant. Att Gud skulle tillåta mord tortyr och eändes elände är också bara en feltolkning. Det är människor som ställer till med onda handlingar. Om man sedan övergår till om det är Guds eller föräldrarnas fel att spädbarn dör så kan jag inte annat än att tycka att ingendera parten har att göra med detta. Sjukdomar eller något annat fel i organismen är något som helt enkelt bara drabbar vissa individer precis som olycksfall. Tragiskt när det händer men man kan inte lasta någon för det. Tragiken när ett spädbarn dör är så djup, ibland kan jag nästan själv känna föräldrarnas smärta när man läser dödsannonserna för sådana små änglar. Jag sympatigråter lite helt enkelt även om jag inte känner föräldrarna. Religion och vetenskap då... Om man jämför de stora världsreligionerna så är deras skapelseberättelser ganska lika. Undrar hur de blivit det? Tänker man på kristendomens skapelseberättelse om sju dagar så kan man ju undra om en dag har samma betydelse som vi menar idag 24 timmar. Eller är den mera någon symbolisk beskrivning som faktiskt berör evolutionsteorin och en utveckling under längre tid? Ska jag gödlsa mina blommor så litar jag på vetenskapen. Kväve, fosfor, kalium osv. Men ibland när jag sår och tittar på fröet så kan jag inte annat än förundras över att ett litet frö kan inehålla liv. Vilket litet mirakel. Ännu större mirakel när man håller i en liten bebis. Men inte tror jag på någon gubbe som sitter i himlen och ser, hör och bestämmer allt. Men när någon anhörig dör så känns det skönt att kunna tänka att det finns en fortsättning någonstans. Dubbelmoral, javisst men tanken känns skön. Ju äldre jag blir desto större acceptans har jag för att allt inte kan förklaras. Men det jag verkligen tror på är; Goda handlingar här och nu
Sulawesii
27-12-2004, 18:13
Vilken tur att det finns folk här som kan förklara vad jag försökt skriva utan att lyckas (får skylla på min huvudvärk som hållt på sen julafton....  ). Så undrar jag varför det skulle vara så himlans dumt tänkt att det skulle finnas fler än vi "där ute"? Eftersom rymden är oändlig vore väl inte det konstigt alls!? Sannolikheten borde ju tala för det. Och att de inte kontaktat oss är väl ändå inget bevis. Kanske lever de för långt borta, kanske är de EFTER oss i sin evulotion. Vad vet jag? Inte ett dugg. Men, jag skulle aldrig säga att SÅ eller SÅ är det. För det vet jag inte. Samma gäller faktiskt min tro. Just det, TRO .
CITAT Det här är alldeles för stort för oss att begripa, vi vill ha ett sammanhang i det som händer och sker, vi vill ha en orsak till att jordbävningar sker, till att åskan slår ner och sätter eld på träd, till att människor föds och dör, till att människor är som de är. Religion är ett sätt att göra det obegripliga begripligt. Människan är för intelligent för sitt eget bästa ibland.  Dags för lite filosofi. Marx: "religion är ett opium för folket". Men bäst säger väl Jean Paul Sartre det, en av de som vågade gå emot kyrkan och normerna: "Sartre came to the point of positing that man invents God in order to account for meaning in the world. Man is haunted by cosmic meaninglessness, which he alone cannot solve. Man is then necessitated to invent a concept which can explain the unexplainable, including the origin of the world." Tycker själv att det är intressant att läsa om Platon, Sokrates och de andra gamla filosofernas teorier om religion och världens ursprung. Till skillnad från alla filosofer efter Jesus tvingades de inte att arbeta motströms med den ständiga kristendomen som måttstock för hur långt man vågade gå i sina tankergångar... visst Sokrates mördades för att de ansåg honom som gudlös och de flesta andra som kritiserade religionen förföljdes även på antiken. För de som inte är så bra på engelska översätter jag fritt hans tankegångar: Människan uppfinner gud för att finna mening i tillvaron. Människan kan inte själv lösa känslan av meningslöshet och måste skapa något som kan förklara det som inte kan förklaras, t.ex. världens ursprung.
Oj, har mycket obesvarat i denna tråd. [QUOTE]Själv är jag 97% ateist. Varför då? Inte för att ifrågasätta ditt ställningstagande utan för att jag är nyfiken på varför man bryr sig om att förneka något man ändå inte tror på liksom... Jag är agnostiker. Mvh Fenja [(QUOTE] Ateism behöver inte betyda att man okritiskt förnekar gud/ar, det betyder i mitt fall att jag inte tror på gudar. Men, hehe, sade att jag var 97% ateist.  Det innebär att jag är till 97% säker att det inte finns några gudar. Det som inte kan bevisas anser jag att man inte kan tro på. Men, om du menar att alla ateister till 100% förnekar gudar, så är jag väl nån blandning mellan agnostiker och ateist: "Man kan inte med 100% säkerhet säga att gudar inte existerar, men allt tyder på att de inte gör det" får väl stå för ett citat från min mun då. Som ett litet PS: Sådana som inte vill diskutera religion kritiskt eller som blir upprörda/ledsna eller arga av det borde inte läsa sådana här trådar. Leder för sådana personer bara till dåliga förhållanden mellan personer med annorlunda religioner.
pisanggoreng
27-12-2004, 18:53
Man undrar om det inte finns några icke-kristna eller icke-ateistiska eller icke-agnostiker här på forumet..?
Sulawesii
27-12-2004, 19:01
CITAT (pisanggoreng @ 27-12-2004, 18:53) Man undrar om det inte finns några icke-kristna eller icke-ateistiska eller icke-agnostiker här på forumet..? Vi är flera som bara skrivit att vi är "troende".
Bettson
27-12-2004, 19:20
CITAT (pisanggoreng @ 27-12-2004, 18:53) Man undrar om det inte finns några icke-kristna eller icke-ateistiska eller icke-agnostiker här på forumet..? Fniss! Ja jag är det eller det, med undantag av, eller? De flesta har nog en ganska kluven inställning. Själv kan jag glatt och gärna konstatera att jag har fötterna i flera olika hinkar och jag inte riktigt vet vilket ben jag skall stå på, och... Hjärtat och hjärnan har olika vägar helt enkelt. Det är som med kärlek ungefär. Man kan lyckas bli kär i en person som hjärnan säger att den skall du absolut inte bli kär i, men....sedan visar det sig att man helt plötsligt varit gift med denne i tjugofyra år. Så det kan gå.
pisanggoreng
27-12-2004, 20:04
CITAT (Sulawesii @ 27-12-2004, 19:01) CITAT (pisanggoreng @ 27-12-2004, 18:53) Man undrar om det inte finns några icke-kristna eller icke-ateistiska eller icke-agnostiker här på forumet..? Vi är flera som bara skrivit att vi är "troende". Det är ju sant. Det är jag som blivit spelad ett spratt av mina egna förutfattade meningar (igen)...
myskmadra
27-12-2004, 20:06
Helt klart troende men har ingen klar hemvist.
Om man läser bibeln, så förstår man rätt snart att det handlar om att vi måste ta vara på varandra. (Inte om att det kommer någon högre makt för att hjälpa oss. Även om det faktiskt gör det ibland.) Och i så fall är det här ett väldigt kristet forum!  Sen kan jag kanske undra vad denna fråga har på ett forum för växtvänner att göra? Men det är en helt annan sak. Jag är glad för att ni finns här! Jag är troende, på mitt vis. Jag tror på er.
zaaritha
28-12-2004, 01:20
Usch--jag satte igång nå´t, som jag inte alls menade! Jag har fått privata mail--inte trevliga! Så--jag ber alla om ursäkt!
Caprice
28-12-2004, 01:41
Zaaritha, jättetråkigt att du fått otrevliga mail...
Den här tråden har väl varit sansad...? Alla har rätt att uttrycka sin åsikt, troende eller ej...!
Tycker såna här trådar kan vara intressanta att läsa... Jag är inte kristen, men någon form av tro på någonting har jag...
Tycker tex att det är jätteintressant att besöka gamla kyrkor, tempel, kloster osv... För byggnadernas / omgivningarnas skull...
Att jag inte är kristen beror på att kristendomen känns förlegat för MEJ... För hundra år sedan var det skandal om man inte gick i kyrkan, det var ett slags grupptryck på att vara kristen... Trodde man inte på gud så hamnade man ju i helvetet... Och man trodde på fullt allvar att det fanns både tomtar och troll... Det var en annan slags tro som gällde då... Väldigt enkelspårig..
Finns säkert någon kristen som tycker det är förskäckligt av mej att skriva så här, men som jag sa... Jag respekterar kristna, så jag ber dessa respektera MIN åsikt...
Caprice
zaaritha
28-12-2004, 01:59
ja--vi kan ej ha samma tro--allihop!
Zaaritha! Om någon är så FEG att de skickar otrevliga mail till dig, så kopiera dem och lägg ut dem här i tråden på en gång. Finns ingen som helst anledning att sitta och ta en massa skit från folk som inte törs stå för vad de säger. Nu blir jag riktigt förb....ad! DU har inte gjort något som du behöver be om ursäkt för Zaaritha, stå på dig! Mvh Fenja
tomas99
28-12-2004, 07:29
Instämmer med Fenja.
pisanggoreng
28-12-2004, 10:28
CITAT (Fenja @ 28-12-2004, 03:17) Zaaritha! Om någon är så FEG att de skickar otrevliga mail till dig, så kopiera dem och lägg ut dem här i tråden på en gång. Finns ingen som helst anledning att sitta och ta en massa skit från folk som inte törs stå för vad de säger. Nu blir jag riktigt förb....ad! DU har inte gjort något som du behöver be om ursäkt för Zaaritha, stå på dig! Mvh Fenja Det är en bra idé! Häng ut dem här bara! (Och bry dig inte om dem alltför mycket.)
Caprice
28-12-2004, 12:18
Håller oxå med...!
Kopiera mailet och ut med det...!
Caprice
Kattgräs
28-12-2004, 12:21
CITAT (zaaritha @ 28-12-2004, 01:20) Usch--jag satte igång nå´t, som jag inte alls menade! Jag har fått privata mail--inte trevliga! Så--jag ber alla om ursäkt! Be inte om ursäkt! Det var en jätteintressant tråd! Vi har olika tro, olika tankar, olika sätt att se på världen vilket ju visat sig i den här tråden. Sånt är jättespännande tycker jag. Alltid går det att lära något nytt från någon annan, och en rätt sansad diskussion har det varit också med många infallsvinklar och tankar. Men att skicka otrevliga mail är INTE hyfs och vett. Jag håller med de som tidigare skrev - publicera mailen i tråden! Eller be mailskrivarna/mailskrivaren att förklara sig.
zaaritha
28-12-2004, 22:42
Ja detta var tydligen känsligt för en del! Nej--jag vill inte lägga ut de fientliga mail jag fått--jag har ju fått trevliga o intressanta--också!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|