Full version: hrdighet
-asno-
Den amerikanska zonindelningen skiljer sig ju frn den svenska och r ju dessutom tvrt om - liksom wacko.gif Men nu nr jag sitter och lser jelittos katalog har jag ingen aning om vad zonindelningen dr innebr. Vad motsvarar deras zoner och var kan man hitta information?

/sa
-asno-
sch, fort och fel laugh.gif Det stog ju precis p deras hemsida.

/sa
kerstin z5-6
Vill bara pminna om att zonindelningen ,nr det gller perenna vxter verhuvudtaget bara r en fingervisning och ingen absolut vetenskap.

I jelittos fall deras enda? svaga lnk -d de i mnga fall r fr frsiktiga -i andra - kanske fr optimistiska
Det senare gller ngra f grs som tex Cortaderia celloana som r ett mycket vackert grs , men svrt att f att klara vintrern tom i z 1 .

Fr det mesta gr vxterna utmrkt , jord , lge , mm har mkt strre beydelse n zon , nr det gller perenner

Vilka ska du bestlla ? undrar nyfiken laugh.gif
-asno-
Ja, bestlla... Al Quaida och jag bor ju ihop s nnu r det bara limoniumen som du lovat ta hem laugh.gif Men lite zonsur blev jag allt efter att tittat p nyheterna, den dr drakblomman eller vad det var sg ju mste haig ut. Sen vet jag inte riktigt vad som finns p annat hll, kanske kan man f tag i hr hemma och d r det ju verkurs med jelitto. Men du m tro att jag tittar och dreglar laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/sa
kerstin z5-6
dracocephalum =hrdig smile.gif eller var det nn annan ??
-asno-
Kommer inte in p jelittos hemsida ikvll, men det var nog en nyhet detta r - eller mjligen frra ret wacko.gif Tror det stog zon 5 eller kanske nnu bttre. Men man kanske ska prova nd, om man verkligen vill rolleyes.gif

/sa
kerstin z5-6

DRACOCEPHALUM grandiflorum 'Altai Blue
r hrdig i z6
frest ,frest....
-asno-
Jaha, det r vl bara att resignera laugh.gif laugh.gif laugh.gif Du kunde vl sagt att den inte vill, att den r svrsdd och inget att ha...
Kan du ox komma med frslag p en gul blomma som passar till? Jag gillar inte gult nt vidars, men jag har en potentilla recta som jag gillar gulfrgen p, lite som stark citronsaft. Men annars r jag inte s frtjust i just den. En gul, lagomt hg, tillrckligt tlig och som blommar hela sommaren. Det mste vl finnas
blink.gif

/sa
kerstin z5-6
kanske sommarvivan -primula florindae kan vara ngot , lite fukt -sol halvskugga , fyller sin omedelbara omgivning med vldoft -doftar som en god herrparfym , och r ljusgul i rtt citronton , finns ven i rostfrg lika snygg den smile.gif Blommar samtidigt som draken ovan tongue.gif Ltt att s laugh.gif rolleyes.gif ohmy.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon