Full version: härdighet
-asno-
Den amerikanska zonindelningen skiljer sig ju från den svenska och är ju dessutom tvärt om - liksom wacko.gif Men nu när jag sitter och läser jelittos katalog har jag ingen aning om vad zonindelningen där innebär. Vad motsvarar deras zoner och var kan man hitta information?

/Åsa
-asno-
Äsch, fort och fel laugh.gif Det stog ju precis på deras hemsida.

/Åsa
kerstin z5-6
Vill bara påminna om att zonindelningen ,när det gäller perenna växter överhuvudtaget bara är en fingervisning och ingen absolut vetenskap.

I jelittos fall deras enda? svaga länk -då de i många fall är för försiktiga -i andra - kanske för optimistiska
Det senare gäller några få gräs som tex Cortaderia celloana som är ett mycket vackert gräs , men svårt att få att klara vintrern tom i z 1 .

För det mesta går växterna utmärkt , jord , läge , mm har mkt större beydelse än zon , när det gäller perenner

Vilka ska du beställa ? undrar nyfiken laugh.gif
-asno-
Ja, beställa... Al Quaida och jag bor ju ihop så ännu är det bara limoniumen som du lovat ta hem laugh.gif Men lite zonsur blev jag allt efter att tittat på nyheterna, den där drakblomman eller vad det var såg ju måste haig ut. Sen vet jag inte riktigt vad som finns på annat håll, kanske kan man få tag i här hemma och då är det ju överkurs med jelitto. Men du må tro att jag tittar och dreglar laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Åsa
kerstin z5-6
dracocephalum =härdig smile.gif eller var det nån annan ??
-asno-
Kommer inte in på jelittos hemsida ikväll, men det var nog en nyhet detta år - eller möjligen förra året wacko.gif Tror det stog zon 5 eller kanske ännu bättre. Men man kanske ska prova ändå, om man verkligen vill rolleyes.gif

/Åsa
kerstin z5-6

DRACOCEPHALUM grandiflorum 'Altai Blue
är härdig i z6
frest ,frest....
-asno-
Jaha, det är väl bara att resignera laugh.gif laugh.gif laugh.gif Du kunde väl sagt att den inte vill, att den är svårsådd och inget att ha...
Kan du oxå komma med förslag på en gul blomma som passar till? Jag gillar inte gult nåt vidars, men jag har en potentilla recta som jag gillar gulfärgen på, lite som stark citronsaft. Men annars är jag inte så förtjust i just den. En gul, lagomt hög, tillräckligt tålig och som blommar hela sommaren. Det måste väl finnas
blink.gif

/Åsa
kerstin z5-6
kanske sommarvivan -primula florindae kan vara något , lite fukt -sol halvskugga , fyller sin omedelbara omgivning med väldoft -doftar som en god herrparfym , och är ljusgul i rätt citronton , finns även i rostfärg lika snygg den smile.gif Blommar samtidigt som draken ovan tongue.gif Lätt att så laugh.gif rolleyes.gif ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon