Full version: Fröhus av Clivia
Copycat
..
Christer i Falköping
De kommer att bli ganska stora om de har ett frö i sig. Det är nämligen ett frö i varje fröhus. När kapseln ändrat färg(har för mig att det går åt det oranga hållet, var ett tag sedan jag fick något frö) och börjar bli mjukt på ytan, är det dags att ta det. Plocka ut fröet ur kapseln och plantera det grunt i en kruka med vanlig blomjord. Ställ krukan i en plastpåse och varmt. De brukar gro hyfsat fort.
Christer.
Kajsa
Men sedan tar det tid tycks det, tog frö för fem år sedan på en resa till Madeira och satte hemma, fröna kom upp snabbt, idag en ganska stor planta men inga blommor, men nu sjätte året måste det väl komma en blomma, hoppas hoppas.
Christer i Falköping
Verkar variera en del har jag märkt. Jag gav bort en av mina frösådder när den var två år gammal, efter bara någon månad kom det en liten, men dock knopp. Två små blommor blev det. Men annars skall man inte vänta sig blommning förrän tidigast tre år efter sådd. Vanligare är det att det tar 4-5 år. Så nog borde din blomma nu tycker jag.
Christer.
Fenja
Kajsa!
Jag fick lära mig av en gammal dam att Clivian "vill ha det varmt om föttern för att sätta knopp". Min började blomma med flera stänglar årligen sedan jag placerade den i ett soligt fönster ovanpå ett varmt element på våren.
Mvh
Fenja
zaaritha
Jag har sått cliviafrö flera gånger o har nu 10 clivior!
Jag öppnade bara frökapseln o satte ner fröna i blomjord.
Det tar ett bra tag --se´n kommer bladen!
Reserv
CITAT (Christer i Falköping @ 25-12-2004, 10:03)
De kommer att bli ganska stora om de har ett frö i sig. Det är nämligen ett frö i varje fröhus. När kapseln ändrat färg(har för mig att det går åt det oranga hållet, var ett tag sedan jag fick något frö) och börjar bli mjukt på ytan, är det dags att ta det. Plocka ut fröet ur kapseln och plantera det grunt i en kruka med vanlig blomjord. Ställ krukan i en plastpåse och varmt. De brukar gro hyfsat fort.
Christer.

Oups! blink.gif Och jag som har sparat ett fröhus ända sen i julas för att ta frön från. Nu när jag skulle öppna fröhuset så hade den krympt till ca.1½ cm. i diameter. Inuti var det tre fröer i olika stadier, ett stort och "svullet" rtt halvt och ett "mumifierat". Är det helt kört med dom nu då? Har jag väntat så här länge i onödan? Kan jag fortfarande använda fröerna? Det "svullna" fröet ser inte på nåt sätt ut att vara dåligt, men jag trodde att det skulle vara torrt nu efter så lång tid, men det känns alldeles färskt. Jag blir juh bedrövad om jag väntat förgäves, jag ville juh så gärna ha en clivia. sad.gif
andersen
CITAT (Reserv @ 30-04-2005, 14:42)
Christer.

Oups! blink.gif Och jag som har sparat ett fröhus ända sen i julas för att ta frön från. Nu när jag skulle öppna fröhuset så hade den krympt till ca.1½ cm. i diameter. Inuti var det tre fröer i olika stadier, ett stort och "svullet" rtt halvt och ett "mumifierat". Är det helt kört med dom nu då? Har jag väntat så här länge i onödan? Kan jag fortfarande använda fröerna? Det "svullna" fröet ser inte på nåt sätt ut att vara dåligt, men jag trodde att det skulle vara torrt nu efter så lång tid, men det känns alldeles färskt. Jag blir juh bedrövad om jag väntat förgäves, jag ville juh så gärna ha en clivia. sad.gif

Nä det tror jag inte, jag har gjort så här när kapselen är mogen=orange så har jag låtit den ligga och torkat på ett kaffe fat efter ett par veckor är det torrt då har jag planterat varje frö i en kruka och en plast påse översig.

Så om jag vore du så låt dom torka sedan plantera.
Reserv
CITAT (andersen @ 30-04-2005, 20:24)
CITAT (Reserv @ 30-04-2005, 14:42)
Christer.

Nä det tror jag inte, jag har gjort så här när kapselen är mogen=orange så har jag låtit den ligga och torkat på ett kaffe fat efter ett par veckor är det torrt då har jag planterat varje frö i en kruka och en plast påse översig.

Så om jag vore du så låt dom torka sedan plantera.

Tack så hemskt mycket wub.gif rolleyes.gif Ska jag alltså låta fröna som var inne i den torkade kapseln torka också? unsure.gif wink.gif Tvärtemot vad dom andra här tyckte då tongue.gif Hoppas att jag får igång den sen då.
andersen
Ja det är olika bud!men jag gjorde så och det fungerade för mej.
Reserv
Tack!!! wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon