CITAT (Reserv @ 30-04-2005, 14:42)
CITAT (Christer i Falköping @ 25-12-2004, 10:03)
De kommer att bli ganska stora om de har ett frö i sig. Det är nämligen ett frö i varje fröhus. När kapseln ändrat färg(har för mig att det går åt det oranga hållet, var ett tag sedan jag fick något frö) och börjar bli mjukt på ytan, är det dags att ta det. Plocka ut fröet ur kapseln och plantera det grunt i en kruka med vanlig blomjord. Ställ krukan i en plastpåse och varmt. De brukar gro hyfsat fort.
Christer.
Oups!

Och jag som har sparat ett fröhus ända sen i julas för att ta frön från. Nu när jag skulle öppna fröhuset så hade den krympt till ca.1½ cm. i diameter. Inuti var det tre fröer i olika stadier, ett stort och "svullet" rtt halvt och ett "mumifierat". Är det helt kört med dom nu då? Har jag väntat så här länge i onödan? Kan jag fortfarande använda fröerna? Det "svullna" fröet ser inte på nåt sätt ut att vara dåligt, men jag trodde att det skulle vara torrt nu efter så lång tid, men det känns alldeles färskt. Jag blir juh bedrövad om jag väntat förgäves, jag ville juh så gärna ha en clivia.

Nä det tror jag inte, jag har gjort så här när kapselen är mogen=orange så har jag låtit den ligga och torkat på ett kaffe fat efter ett par veckor är det torrt då har jag planterat varje frö i en kruka och en plast påse översig.
Så om jag vore du så låt dom torka sedan plantera.