Full version: Stratifiering...
kiki
...heter det väl när man ska slänga in sådden i kylen ett tag? Jag har köpt frö till två sorters verbena (jätteverbena och violverbena), som självklart då ska kräva denna behandling... NÄR ska detta göras? HUR ska detta göras? Har jag köpt mig problem nu?
Åsa, mälardalen zon 2
Verbenor kan vara lite tröga att gro. Ställ in sådden i kylskåpet i kylskåpet (eller något annat ställe som håller 0-+7C), låt gärna sådden stå i rumstemp 1-2 dygn innan de ställs i kylskåpet så fröna börjar svälla. Någon gång runt slutet av jan -början av feb kan vara lagom, så lång stratifiering brukar de inte behöva (ca 2-4 veckor). Ibland kan de dock behöva en sväng till i kylskåpet ifall inget gror när man tar fram lådan.Ge gärna extra belysning när plantorna kommit upp och kanske lite svalare klimat ifall det går.

Verbenor kan vara mycket ojämna både i groning och grobarhet ibland gror det urdåligt och andra år blir det som gröna mattor i sålådan.
kiki
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon