Full version: Pilträd
MariaH
Har flyttat till ett parhus med en liten trädgård på cirka 250 kvm. Saknar träd o buskar som skyddar mot insyn. Hur funkar pilträd? Har fått för mig att de växer fort, men blir de för stora i en liten trädgård (zon 3 Mälardalen).
Vill ha tips på bra träd o buskar med lite höjd men som inte blir jätte-jättestora.

MariaH
e_sedell
Gör en pilhäck i stället!
Hannele
Tja, kapa av pilträdet och
gör gammeldags trädhus, lövsal...? unsure.gif
MariaH
Fast jag tänkte nog mer på pil som ett riktigt träd, inte buskar. Fontänpil, eller bollpil eller liknande. Får de också en massa rotskott?

MariaH
e_sedell
Du kan ju hamla det! Vi har en rolig pil i skolan som hamlas. Den har inte hamlats från början. Dom brukar hänga upp ögon i den så ser det ut som en gubbe, riktit roligt wub.gif
Gossen Ruda
Slutet för en pil av nåt slag. Bilden visar orsaken, den håller på att fläkas. Det är väl den stora nackdelen med en del pilar, dom förväxer helt enkelt. Dessutom dör grenar lite till som tätt och kommer nedrasande. Även levande grenar förresten. Pratade lite med gubbarna som tog ner en annan pil tidigare och dom sa att Salix-arterna är lite opålitliga.

e_sedell
Ungefär så där ser den som vi har i skolan ut, men den är grövre och lite högre tror jag...
Alexandra
Pil är jättebra om du bor i ett område med vattensjuk mark. Det gör jag och vi har mässor av pil i området där vi bor. Det är lättskött och behöver bara hamlas lite då och då, när man tycker att det blivit alldeles för stort. Sedan så kan du ju sitta under ditt pilträd när det har växt till sig ordentligt och det lär inte ta så många år, då det växer enormt fort... smile.gif Om du inte vill göra det, så kan ju barnen (om du har några) ha sin gunga där .....

Sedan så är det ju ett vackert träd, speciellt hängpilen har sin speciella charm (tycker jag åtminstone). När jag var barn hade vi en jättestor hängpil där jag bodde och vi barn brukade leka under dess tak av grenar...
e_sedell
ja hängpilen är fin!
Gossen Ruda
För att undvika missförstånd så vill jag bara säga att jag håller med om att pilen är fin. Med den invändningen att den växer snabbt och är lite skör. Jag har ett par gånger tagit sticklingar av pil men inte fått dom att ta sig. Fast jag hade inte tänkt att ha dom på tomten. rolleyes.gif

Tråkigt att den skånska pilevallen är en utrotningshotad företeelse. Barndomens cykelturer från Vellinge till badet i Fredshög via Håslöv och Räng och pilarna utefter vägen sitter som inbrända i minnet.

Fast pilen kan vara farlig också vilket alla Tolkien-läsare känner till. Varning för gamle Pilträdsgubben, Old Man Willow. smile.gif smile.gif
MariaH
Det låter som om mina barn kommer att gilla en hängpil!
MariaH
Cilla
Pil har ett mycket livaktigt och ofta utbrett rotsystem. Inom släktet salix finns en hel uppskö olika sorter; klotpil, knäckepil, vitpil, sälg, vide etc. Men alla har stort behov av vatten och deras rötter växer därför kraftigt.

Se till att du inte planterar i torr mark eller för nära avloppsledningar od.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon