Full version: Myrten på stam
martensoderman
Jag har en myrten på stam. Den torkar underifrån och tappar bladen. Ovansidan är grön och fin med nya blad. Hur ska den skötas och stå för att trivas ?

/Mårten
Åsa, mälardalen zon 2
Gärna svalt och ljust, jorden ska vara fuktig ej plaskblöt. Myreten trivdes utmärkt förr när vi inte hade så bra uppvärmning av våra bostäder.

Med tanke på att det är de lägsta bladen som trillar, tippar jag ljusbrist då brukar de blad som sitter längst ner trilla för de sitter skuggigast till så de är de första bladen växten tappar när det inte finns tillräckligt med ljusenergi för att försörja hela växten.

(Myrten är tåligare än vad många tror och den ska inte alls vattnas varje dag eller stå i vatten. Min myrten fick torka ut så mycket en gång att det bara fanns ett blad kvar, jag fuktade jorden, duschade grenarna, satte plastpåse över och lät den stå kvar i sitt ljusa fönster och ett par veckor senare var den grön igen så man ska inte kasta en myrten direkt även om den skulle torkat så mycket att man tror den dött)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon