Skatmor
När jag var på en konferens för något tiotal år sedan visades en bild av en gammal teckning eller målning som föreställde typ något som möjligen kunde kallas för en "samhällsskiktstårta". Som jag minns bilden påminde skapelsen vid en hastig blick om en sån där pampig bröllopstårta i 3(?) våningar.
Överst på tårtan syntes samhällets "grädda". Deras "golv" bars upp av samhällets "medelklass", tämligen välbärgade människor som verkade leva ett riktigt gott och bekymmerslöst liv.
Medelklassens "golv" bars i sin tur upp av en mycket stor och tämligen hårt prövad arbetarklass som dignade under bördorna.
Jag har för mig att konstnären var en fransman.

Vet någon av er vilket konstverk jag menar? Om det har något namn m.m? unsure.gif
Helst skulle jag vilja hitta en bild av det på Internet. Tacksam för all hjälp. smile.gif
cic
Vet vilken du menar. Jag ska leta upp den. Hör av mig.
cic
Gå in på google, skriv in "kapitalism", sök på bilder. Dök upp på första sidan hos mig. "Pyramid of capitalism" heter den som jag TROR att du menar.
Lena N

Menade du denna? Har fler än tre våningar, men du säger ju att minnet av den är tio år gammalt.
Skatmor
CITAT (cic @ 26-12-2004, 18:13)
Gå in på google, skriv in "kapitalism", sök på bilder. Dök upp på första sidan hos mig. "Pyramid of capitalism" heter den som jag TROR att du menar.

smile.gif Hjärtligt tack för hjälpen!
Om man jämför mina minnesbilder som jag försökte beskriva förut, med den faktiska bilden (nedan), märks det att det var l-ä-n-g-e sedan jag såg den. rolleyes.gif

Samma bild finns i verkligt hög upplösning, 868301 bytes, här.
Lena N
Om jag inte minns fel var det ursprungligen en affisch för en fackförening i USA.
Skatmor
CITAT (Lena N @ 26-12-2004, 21:39)
Om jag inte minns fel var det ursprungligen en affisch för en fackförening i USA.

Intressant! Jag sökte lite snabbt på "pyramid of capitalist system" och "facket" men hittade inget. Någon som vet mera? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon