Full version: Forts. skalbagge!
zaaritha
Jag ger mej inte! Har aldrig sett en liknande skalbagge!Som sagt; ca 4 cm lång.
Guldbrun m ränder!
Kraftiga käkar!
En mycket imponerande o intressant insekt!!
Men--vad är det?
Gossen Ruda
Bra fråga. tongue.gif Du var inte så förutseende att du fångade den? Kan vara svårt att "ta" den på så trots allt vaga kännemärken. Jag skall kalla in experthjälp. Hur många svarta linjer var det?
kerstin z5-6

Coloradobagge?
Virgo
Coloradobaggen blir inte 4cm. Den jag har är bara 7mm.

Var ränderna på längden eller tvären?
hade den långa eller korta antenner?

det var nog inte humlebaggen heller , för den blir ju bara 15mm lång

amaira
Ja du Zaaritha, det var en svår nöt att knäcka.

Ca 4 cm skriver du. Det är ganska stort.
Kraftiga käkar.

Längsgående svarta ränder, på guldbrun botten. Har jag förstått rätt?

Är den guldbrun med svartfärgade ränder, eller är det mer att den liksom har "fårade/räfflade" vingar?
Var ränderna tydligt markerade? Och hur många? Några få breda, eller många smala?

Var skalbaggen rund, eller mer avlång?

Kan du komma ihåg allt detdär nu?
Släpp aldrig mer kameran ur dina händer! tongue.gif

Nej, jag vet inte vad det kan ha varit.
De enda "längs-randiga" som jag känner till, är koloradobaggen, som är för liten (se Kerstins bild), det finns nån blombocksläkting som har längsränder, nån Oxymirus cursor, hanen är "rödsvart-randig" tror jag.
Finner den inte på nätet, tror dessutom inte att det är den. Den är troligtvis för liten, rödaktig istället för guldbrun, och så är den långsmal med ganska långa antenner.

Ett par andra förslag som jag har - fast jag inte tror på dem så kan vi ju undanröja alla tvivel rolleyes.gif .

Nån "Ollonborre"?
Ollonborrar.
De har inte svarta ränder, men längsribbor som kan verka mörkare. Jag tycker själv att de ser större ut, än sina kanske högst 3 cm.

Nähä, inte det...

Då provar vi med gulbrämad dykare rolleyes.gif .

Det här är en hane som grävdes fram tidigt i våras, i misstag när vi tog bort en stubbe. Han hade övervintrat i jorden under en rot, och var fortfarande lite sömnig när jag tog bilden, sen hämtade han sig och flög iväg.

Under sommaren håller de till i vattensamlingar, men vintertid övervintrar de på land.
Storleken stämmer. Vad gäller käkarna vet jag inte hur väl de syns, men de är hiskeliga rovdjur.
läs här om gulbrämad dykare

Hanen är svart med gul kant, medan honan dessutom är räfflad på vingarna.

(bild från nätet)

Jasså? Nähä... inte det heller. Nä, där ser man. Det var ett försök i alla fall biggrin.gif biggrin.gif .

/amaira.
zaaritha
Nej --ingen Coloradoskalbagge--el. dyl! Som sagt var: ca 4 cm, guldbrun bottenfärg, med svarta längsgående ränder!
Jag är intresserad av insekter, men detta är nå´t jag aldrig sett--förut!
Kan det vara nå´n ny sort?
Gossen Ruda
jag har kontaktat en som borde veta vad det varit men det ringde ingen klocka hos honom. Utan bild eller djuret självt går det nog inte att komma vidare. Troligen ingen ny art men kanske någon som kommit från fjärran land.
*Laika*
Det finns en uppsjö av olika kackerlacor som stämmer med beskrivningen. Kackerlackor är inte bara brun/svarta som vi för det mesta ser, dom e skitvackra dom flesta av dom med olika färger o mönster.
Mvh. Laika
Gossen Ruda
Visst, men kackerlackor har inte stora käkar tyvärr.
*Laika*
Attans!!! Men håll med om att det skulle kunna vart nåt annars. Synd att det inte finns nåt kort på den rackarn. tongue.gif
Mvh. laika
Virgo
CITAT (zaaritha @ 28-12-2004, 01:36)
Nej --ingen Coloradoskalbagge--el. dyl! Som sagt var: ca 4 cm, guldbrun bottenfärg, med svarta längsgående ränder!
Jag är intresserad av insekter, men detta är nå´t jag aldrig sett--förut!
Kan det vara nå´n ny sort?

Antenerna då!?
långa korta ?
4cm inklusive antenerna?

var den lik nån av dessa?
långhorningar
eller
löpare
Virgo
@Zaaritha

Fick du klarhet i vad det var för skalbagge?
zaaritha
Nix! Tyvärr inte..........
farbror B
hade den måhända stora antenner också??
zaaritha
Den hade långa antenner!
Virgo
om den hade långa antenner, så borde det vara en långhorning.
zaaritha
Ja--det tror jag också--men vilken?? wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon