Ja du Zaaritha, det var en svår nöt att knäcka.
Ca 4 cm skriver du. Det är ganska stort.
Kraftiga käkar.
Längsgående svarta ränder, på guldbrun botten. Har jag förstått rätt?
Är den guldbrun med
svartfärgade ränder, eller är det mer att den liksom har "fårade/räfflade" vingar?
Var ränderna tydligt markerade? Och hur många? Några få breda, eller många smala?
Var skalbaggen rund, eller mer avlång?
Kan du komma ihåg allt detdär nu?
Släpp
aldrig mer kameran ur dina händer!
Nej, jag vet inte vad det kan ha varit.
De enda "längs-randiga" som jag känner till, är koloradobaggen, som är för liten (se Kerstins bild), det finns nån blombocksläkting som har längsränder, nån Oxymirus cursor, hanen är "rödsvart-randig" tror jag.
Finner den inte på nätet, tror dessutom inte att det är den. Den är troligtvis för liten, rödaktig istället för guldbrun, och så är den långsmal med ganska långa antenner.
Ett par andra förslag som jag har - fast jag inte tror på dem så kan vi ju undanröja alla tvivel

.
Nån "Ollonborre"?
Ollonborrar.De har inte svarta ränder, men längsribbor som kan verka mörkare. Jag tycker själv att de ser större ut, än sina kanske högst 3 cm.
Nähä, inte det...
Då provar vi med gulbrämad dykare

.

Det här är en hane som grävdes fram tidigt i våras, i misstag när vi tog bort en stubbe. Han hade övervintrat i jorden under en rot, och var fortfarande lite sömnig när jag tog bilden, sen hämtade han sig och flög iväg.
Under sommaren håller de till i vattensamlingar, men vintertid övervintrar de på land.
Storleken stämmer. Vad gäller käkarna vet jag inte hur väl de syns, men de är hiskeliga rovdjur.
läs här om gulbrämad dykareHanen är svart med gul kant, medan honan dessutom är räfflad på vingarna.

(bild från nätet)
Jasså? Nähä... inte det heller. Nä, där ser man. Det var ett försök i alla fall

.
/amaira.