fruberglund
Jag har massor med frågor jag skulle vilja ställa om trädgården på de andra avdelningarna på forumet men jag har märkt att det är så dåligt med inlägg så jag är rädd att inte få några svar och undrar om jag ska vänta istället?

Är det ingen mer som drömmer om våren och sommaren och har frågor redan nu eller är det bara jag?

Eller är det helt enkelt inte intressant nu när snön ligger vit??? blink.gif
zaaritha
Jodå!
Klart vi tänker på våren-05!
lotta_
De andra avdelningarna vaknar säkert samtidigt som vi börjar väcka liv i våra övervintrade växter, men jag tror ändå att du får svar på dina frågor redan nu.
pisanggoreng
Det kan ju vara en idé att prova att ställa frågorna. Det är ju de som gör att forumet vaknar till liv..... wacko.gif blink.gif wacko.gif
zaaritha
Kör hårt!
Hannele
CITAT (fruberglund @ 26-12-2004, 21:30)
Är det ingen mer som drömmer om våren?
Nej, jag är fullt upptagen med att fira jul och fixa nyårsfest!
smile.gif Var sak har sin tid.
Kattgräs
Det syns ju på färgen om ett nytt inägg kommit i någon av de andra avdelningarna, så jag tror att du får svar om du skriver. Fast det kanske tar ett par dagar, för en del är nog bortresta.
Snöflinga
Tycker också att det är stiltje, men det är kanske inte så aktuellt nu.

Det vaknar säkert upp med vårsolen rolleyes.gif Annars är ju "småprat"
ett trevligt forum, där man kan dryfta det mesta, även trädgård och få goda råd om både ett och annat tongue.gif
kerstin z5-6
Här är det inte stiltje, tvärtom -frölistorna bli länge och längre smile.gif
På Lördag sår jag de första fröna och slänger ut tomtarna laugh.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-12-2004, 00:20)
Här är det inte stiltje, tvärtom -frölistorna bli länge och längre smile.gif
På Lördag sår jag de första fröna och slänger ut tomtarna laugh.gif

Heja Kerstin! Så ska det låta! Ut med julen, in med såjorden! biggrin.gif / Helen
amaira
CITAT (Hannele @ 26-12-2004, 22:08)

Japp! Instämmer, var sak har sin tid wub.gif . Det är ju tjusningen, med tiden. Just nu har jag trädgårdsfritt i huvudet, och det är skööööönt.

I min rådjurs-säkrade trädgårdsdel, huserar rådjuren fritt. Var de tar sig in vet jag inte, tids nog ska vi ha en uppgörelse dom och jag.
Men inte nu.

Det är en sådan lycka, när frötankarna börjar spira i januari, tillsammans med det ökande ljuset - men än är det för tidigt, allt har sin tid, som sagt.

Och så ... jag ska kanske inte orda så mycket om det här, i din fråga fru berglund, för jag är nästan aldrig i de andra avdelningarna rolleyes.gif .
Jag nöjer mig med "småprat", av flera olika anledningar, min lite knäppa koncentrationsförmåga är en, tiden är en annan.

Men som andra redan sagt, skriv så vaknar kanske avdelningarna? Det kanske är folk som bara väntar på att nåt ska hända där?

Skriv en liten notis här i småprat, att du har skrivit i t.ex. "krukväxter", om du vill, så lockar du nog dit folk (kanske till och med mig smile.gif ).

wub.gif /amaira.
Malvia
Har läst 4 st trädgårdsböcker i helgen. Känner mig relativt påläst och laddad. Har lärt mig en del namn på växter jag har, och hur man egentligen ska sköta dem. ska i veckan rensa biblioteket på fler böcker. Passa på när det är lågsäsong.
Skrev förresten ett svar i Ogräsavdelningen, men det är ju inte så aktuellt just nu. rolleyes.gif
Caprice
Tiitar alltid in i de flesta av de andra avdelningarna, och finns det en fråga jag kan svara på så gör jag det...

Självklart beror det på årstiden att det är lugnt på de flesta...

Gissar på att "Förkultivering och förökning" vaknar till liv alldeles strax... wub.gif

Caprice
cic
Nu när jag har en digitalkamera kommer jag att terrorisera de flesta avdelingarna skulle jag tro.. Har massor av frågor!! rolleyes.gif blink.gif
Dzad
Vad bra. smile.gif
Tycker det är mest jag som håller till på förökning och kultivering just nu (med främst Christer från Falköping som den kunskapsrika besvararen)... så jag försöker ta det lite lugnt tills ni andra kommer igång. tongue.gif
fruberglund
CITAT (amaira @ 27-12-2004, 09:49)
CITAT (Hannele @ 26-12-2004, 22:08)

Japp! Instämmer, var sak har sin tid wub.gif . Det är ju tjusningen, med tiden. Just nu har jag trädgårdsfritt i huvudet, och det är skööööönt.

Mitt huvud är aldrig trädgårdsfritt biggrin.gif Om jag inte kan somna så ligger jag och fantiserar och planerar vad jag ska göra till våren och sommaren. Trädgårdsböckerna ligger i en hög vid sängen som kvällslektyr och nu tänker jag beställa några fler smile.gif

Det kanske är för att jag bara haft min trädgård i 2 år, det kanske växer bort med tiden unsure.gif fast det hoppas jag inte för det är såååå roligt.

Då frågar jag på så får vi se om jag får några svar, annars får jag väl ställa dem igen tongue.gif tongue.gif tongue.gif
kerstin z5-6
Växer bort med tiden -glöm det .. det blir värre laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Smekajsa
Jag sitter och tittar på min vita rabatt wub.gif wub.gif

praktiskt ... den är ju vit nu med laugh.gif laugh.gif laugh.gif
amaira
CITAT (fruberglund @ 27-12-2004, 23:57)
Mitt huvud är aldrig trädgårdsfritt biggrin.gif Om jag inte kan somna så ligger jag och fantiserar och planerar vad jag ska göra till våren och sommaren. Trädgårdsböckerna ligger i en hög vid sängen som kvällslektyr och nu tänker jag beställa några fler smile.gif

Det låter ju härligt ... wub.gif

Alla har vi vårt eget sätt att trivas med vår trädgård. Själv drömmer jag om att få börja drömma om den ... rolleyes.gif framåt januari ...
äh, nu tramsar jag mig - nu igen ohmy.gif

biggrin.gif /amaira.
Kattgräs
CITAT (Smekajsa @ 28-12-2004, 15:06)
Jag sitter och tittar på min vita rabatt wub.gif wub.gif

praktiskt ... den är ju vit nu med laugh.gif laugh.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

"...allting är vitt, vitt, vitt..." (trallar för mig själv)

Nu blev jag intresserad. Vilka vita blommor finns i din rabatt? Jag är på jakt efter vita, snygga av olika slag som helst ska tåla skugga, sniglar och rådjur... unsure.gif men det där sista kravet får jag nog stryka rolleyes.gif tongue.gif
Sollan
Oh, vitt blågull! Frösår sig glatt om den trivs.
Sollan
Jo, jag glömde, den motstår sniglar och rådjur också (peppar, peppar)!
Kattgräs
CITAT (Sollan @ 28-12-2004, 17:09)
Oh, vitt blågull! Frösår sig glatt om den trivs.

Spännande. Men den verkar gilla sol. Klarar den skuggiga lägen också? Det är så himla snyggt med lysande vitt i skuggan, tycker jag.
Sollan
Ja helt skuggigt är det förstås inte, det är vandrande skugga. Testa skuggan du, jag tror på "gullisen".
Det är ingen storvulen växt men ingen liten ynkepynk heller.
Himmel så tydligt jag beskriver den.... nu har jag väl rört till det helt misstänker jag. huh.gif huh.gif
Kattgräs
Ingen fara Sollan, jag hittade den i Allt om Trädgårds lista. biggrin.gif
fruberglund
CITAT (Kattgräs @ 28-12-2004, 16:00)
Nu blev jag intresserad. Vilka vita blommor finns i din rabatt? Jag är på jakt efter vita, snygga av olika slag som helst ska tåla skugga, sniglar och rådjur... unsure.gif men det där sista kravet får jag nog stryka rolleyes.gif tongue.gif

Läste precis om skuggtåliga vita blommor i en av mina böcker, hehehe biggrin.gif

Tusan också, nu hittar jag det inte. Ska försöka leta på det och återkomma.

Har även beställt boken "Min trädgårdslund" som borde komma vilken dag som helst. Det är en bok om skuggträdgård och vilka växter som trivs i både djup och lätt skugga, borde ju stå nåt i den om inte annat.
fruberglund
Nu har jag hittat en del vita blommor som tål skugga, om de är snigel och rådjursfria vet jag ej.

Läste att Astilbe är väldigt lättskött och odjursfria och så är de ju fina också. Jag har en alldeles kritvit jättefin.

Här kommer några exempel på blommor som går att få som vita:
Hosta (Funkia)
Sockblomma
Hässleklocka
Silverax
Liljekonvalj
Fänrikshjärta
Löjtnantshjärta
Ormöga
Julros
Lungört
Treblad

osv....osv....listan kan nog göras hur lång som helst.

Ska se vad jag kan hitta för intessant i min nya bok när den kommer också biggrin.gif
kerstin z5-6
och var är Berglundskans alla frågor ?? hittar inte en enda smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif blink.gif
fruberglund
De kommer Kerstin....de kommer laugh.gif laugh.gif wub.gif
Kattgräs
CITAT (fruberglund @ 28-12-2004, 22:22)
Nu har jag hittat en del vita blommor som tål skugga, om de är snigel och rådjursfria vet jag ej.

Läste att Astilbe är väldigt lättskött och odjursfria och så är de ju fina också. Jag har en alldeles kritvit jättefin.

Här kommer några exempel på blommor som går att få som vita:
Hosta (Funkia)
Sockblomma
Hässleklocka
Silverax
Liljekonvalj
Fänrikshjärta
Löjtnantshjärta
Ormöga
Julros
Lungört
Treblad

osv....osv....listan kan nog göras hur lång som helst.

Ska se vad jag kan hitta för intessant i min nya bok när den kommer också biggrin.gif

*skriver upp*

Tack! wub.gif

Dags att ta fram frökatalogen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon