Full version: Fikon
humla
Har sökt runt på forumet, men inte hittat svar.

Har ett litet fikonträd (ca 3 år gammalt) som aldrig gett någon frukt eller ens antydan till knopp.

Den står rätt trångt med rötterna, vattnas sparsamt på sommaren och övervintras svalt och ganska mörkt. (står i växthus på sommaren)

Jag vill så gärna ha fikon!!! sad.gif rolleyes.gif

Är det skötseln det är fel på? Sorten?

Har läst någonstans att beskärningen är avgörande för om den kommer bära frukt eller inte. Sant? Hur ska man beskära min planta isåfall?
Åsa, mälardalen zon 2
3-år är fortfarande ganska ungt många växter behöver flera år på sig innan de börjar producera frukt.

Hurpass liten är den? Hur liten/stor är krukan? Vad gödslas den med? Vid vilken temp vinterförvaras den?

Sedan är jag lite fundersam till sparsam vattning på sommaren när den står i växthus + den ska tydligen stå trångt i krukan. Min erfarenhet av växter som står trångt i krukor och som sedan placeras i växthus behöver en massa vatten ofta för att inte lida av vattenstress under sommaren.

Har sett obeskurna plantor med massa frukter i skåne så man får frukter även om man inte beskär, tror beskärning kan ställa till mer skada för vet man inte exakt vad man gör händer det nog ofta att man klipper bort blomanlagen.
humla
Tack för ditt svar Åsa.

Den är ungefär 150 cm hög, står i en kruka som är ca 50 cm i diameter. tror knappt vi gödslade den alls i somras (trodde att bara bladen växte då, vi vill ju ha frukt blink.gif ), och nu under vintern så har den ca 5 grader varmt.

Så man ska vattna och gödsla mycket? Tror du den vill ha större kruka? Hur gamla/stora måste de vara innan de börjar ge frukt?

Har ingen jättebra bild på den, här är en från i somras. (till höger)

J-son
Fikon brukar ge frukt andra året efter det att de tagits som sticklingar.
Ibland kan det dock vara svårt att få frukterna att mogna ordentligt,
-de kan falla av innan de är riktigt mogna.

De jag har provat är Brun turkisk,Bornholm,HardyChicago.
humla
Vet tyvär inte vilken sort det är jag har.

Men alla sorter borde väl ge frukt, iallafall såsmåningom? Ska jag försöka få tag i en annan sort?
Ingrid på Västkusten
De plantor jag har sett som ger frukt i Skåne är jättestora plantor - så jag skulle 'misstänka' att mera näring och större kruka :-)) skulle göra susen!
humla
Då ska den få det till våren, så får vi se om den blir mer fruktvillig då! smile.gif
Susanna
Jag brukar beskära mitt fikon med en tredjedel varje år och det har gjort susen för tillväxten. Frukt brukar den också sätta men har haft problem med att den ramlar av långt innan den är färdig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon