Full version: Vad heter dessa?
cic
Nu kan jag ÄNTLIGEN ställa frågor här!

Fick två sticklingar av min farmor, men varken hon eller jag vet vad det är. Den ena är helt grön och den andra är spräcklig.

Nån som kan hjälpa mig? Finns i mitt album under "sticklingar".

(Snart ska jag lära mig att länka till mitt album också..) rolleyes.gif
Sulawesii
Nån typ av Solenostemon.
cic
Visst är det det!! Kollade på google, det finns ju massor av varianter och färger! Häftigt! Tack.. wub.gif
Sulawesii
Det var så lite så wub.gif !
cic
Palettblad, om man vill förenkla det hela.. Titta vad jag lär mig! sleep.gif
Kattgräs
Eller rumsnässlor. sleep.gif
cic
CITAT (Kattgräs @ 27-12-2004, 20:41)
Eller rumsnässlor. sleep.gif

Precis! De ser ut som nässlor! biggrin.gif
Kattgräs
De är rätt läckra, men oj vad de är törstiga på sommaren! Har misslyckats med vattningen så jag har inga sådana kvar längre...

Blommorna som kommer i bladvecken bör knipsas bort så att nässlan/palettbladet inte bara växer på höjden. De blir lätt rangliga då.

Det är också bra att plantera ett par - tre stycken i en kruka så får de stöd av varandra. Och de är lätta att föröka, ta bara ett skott och sätt i jorden. Ibland satte jag skott i vatten tillsammans med andra, mer svårrotade växter, för att stimulera rotbildningen hos de "tröga". Kanske inbillning, men jag tyckte de rotade sig snabbare då. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon