Hej!
Jag ha allt annat än gröna fingrar... Har förstått att Kantdracena ska vara ganska lättskött men misslyckas helt... Bladen blir bruna och den hänger. Den vattnas och får torka ur däremellan precis som det står. Den står varmt och inte i direkt solljus...
Kan någpn hjälpa mig?
Tacksam för svar!
Vänligen,
Sandi
Jag låter mina stå lite längre in i rummet. Då får de inte direkt solljus OCH det blir inte för varmt för dom. Ett gissel så här års är ju att elementen brinner för fullt, det gillar inte de flesta krukväxter.. Eller har jag helt fel..?? (Ropar mot alla experter..

)
Tack för ditt svar men dessvärre står den redan längre in i rummet....
Är den brokbladig eller grön? Den brokbladiga vill stå väldigt ljust men inte i skarp sol. Men "skarp sol" finns ju inte den här tiden på året, så för ljust kan den knappast stå just nu. Den gröna klarar sämre ljusförhållande och kan stå längre in i rummet. Men tänk på att ljuset avtar med sin kvadrat ju längre in i rummet du kommer. Har man sedan fönster som kanske inte är helt nyputsade tar de bort mängder av det livsnödvändiga ljuset.
Kantdracaenan ska inte torka ut mellan vattningarna utan hållas jämnt fuktig, dvs aldrig blöt, men aldrig helt torr. Den vill inte heller ha mindre än +16 grader. Men helst inte över 20 på vintern.
Blir bladen bruna i topparna? Då är troligen rumsluften för torr. Jag skulle sätta den ljust och ta med den i duschen ibland, så att den får stå i ett fuktigt badrum och gotta upp sig! Det är mitt tips.
Tack för de tipsen! Nu åker den i badrummet på en gång och nu får jag nu lära min sambo hur man vattnar också
Jag vet inte om det är en brokbladig... Bladen är gröna med en smal röd rand. Ska man klippa bort det gula? Tacksam för svar!