Sandi
Hej!
Jag ha allt annat n grna fingrar... Har frsttt att Kantdracena ska vara ganska lttsktt men misslyckas helt... Bladen blir bruna och den hnger. Den vattnas och fr torka ur dremellan precis som det str. Den str varmt och inte i direkt solljus...
Kan ngpn hjlpa mig?
Tacksam fr svar!
Vnligen,
Sandi
cic
Jag lter mina st lite lngre in i rummet. D fr de inte direkt solljus OCH det blir inte fr varmt fr dom. Ett gissel s hr rs r ju att elementen brinner fr fullt, det gillar inte de flesta krukvxter.. Eller har jag helt fel..?? (Ropar mot alla experter.. wub.gif )
Sandi
Tack fr ditt svar men dessvrre str den redan lngre in i rummet....
Annki
r den brokbladig eller grn? Den brokbladiga vill st vldigt ljust men inte i skarp sol. Men "skarp sol" finns ju inte den hr tiden p ret, s fr ljust kan den knappast st just nu. Den grna klarar smre ljusfrhllande och kan st lngre in i rummet. Men tnk p att ljuset avtar med sin kvadrat ju lngre in i rummet du kommer. Har man sedan fnster som kanske inte r helt nyputsade tar de bort mngder av det livsndvndiga ljuset.

Kantdracaenan ska inte torka ut mellan vattningarna utan hllas jmnt fuktig, dvs aldrig blt, men aldrig helt torr. Den vill inte heller ha mindre n +16 grader. Men helst inte ver 20 p vintern.

Blir bladen bruna i topparna? D r troligen rumsluften fr torr. Jag skulle stta den ljust och ta med den i duschen ibland, s att den fr st i ett fuktigt badrum och gotta upp sig! Det r mitt tips.
Sandi
Tack fr de tipsen! Nu ker den i badrummet p en gng och nu fr jag nu lra min sambo hur man vattnar ocks tongue.gif
Jag vet inte om det r en brokbladig... Bladen r grna med en smal rd rand. Ska man klippa bort det gula? Tacksam fr svar!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon