Hjälp mig med mitt kära träd!
Redan när jag köpte det visade det sig att toppen var död. Då försökte jag få en sidogren att bli ny topp. Men nu har jag sett att det finns en skada som har spridit sig en bit ner på stammen, dvs veden har dött kilformigt en bit ner från "toppen".
Jag måste väl beskära ner till frisk ved? När gör man detta lämpligen?
Efter en sån beskärning kommer trädet att bli topplöst och det känns inte bra. Om jag tar bort så mycket som jag tror krävs, då ser trädet ut som en 1.5 m stam med en krona med tre kraftiga grenar som spretar åt varsitt håll. De här grenarna är nog för kraftiga för att man ska kunna göra en topp av någon av dem.
Har nån råd och tips? Går det att få trädet att se vettigt ut?
Åsa, mälardalen zon 2
28-12-2004, 10:20
Valnöt hör till blödarna och beskärs under JAS (Juli, Augusti, September).
OK, det blir en lång väntan.
Men vad bör jag göra med formen på trädet?
*Birger*
28-12-2004, 13:26
Reklamera trädet om det är yngre än två år! Reklamationstiden är oftast individuell beroende på var du köpt trädet. Vanligtvis bör det reklameras under samma odlingssäsong som man har köpt det. Dock säger lagen att alla varor kan reklameras inom två års tid, förutsatt att kvitto finns.
Om toppen var död vid inköpstillfället tyder det troligtvis på att det inte var i bra skick. Även om man inte får igenom reklamationen kan det vara en bra markering mot inköpsstället för att de ska bättra sig och ställa högre krav på sina leverantörer.
Tänk på att du absolut inte måste bekära ett träd men på din beskrivning låter det som att det är en stump (tapp) kvar av toppen och att denna stump är död. Om det från denna stump är en kil med död ved som går ned mot den friska stammen bör du ta bort den. Jag rekommenderar att du på ett mycket försiktigt sätt beskär denna döda stump ned till nästa grenvåning, utan att skada någon frisk stamdel eller grenar. Träden får då en chans att växa över snittytan och rötan (om någon sådan har uppkommit) får mindre chans att sprida sig ned till övriga delen av trädet.
Ta gärna en närbild på skadan om du har möjlighet så kanske vi kan ge dig en bättre bedömning.
Angående formen på trädet är det ganska vanligt att toppen på valnötsträd fryser in och ersätts av andra toppar. Det brukar inte innebära några problem för trädet, utan det blir vackrast om det får utvecklas själv utan mänskliga ingrepp. Därför bör du låta det vara så mycket som möjligt.
Tyvärr har det gått mer än två år, men nästa gång nåt sånt händer så ska jag reklamera.
Jag har inte lärt mig hur man får in bilder här, men du Birger verkar ha förstått hur det ser ut. Om jag beskär ner till nästa grenvåning, så finns det en enda liten gren där som är ca 20 cm lång. I våningen under finns de tre stora grenarna som jag skrev om i första inlägget. De är ca 1 m långa.
Är det ändå grenvåningen med en ynklig gren som gäller? Bäst att spara så mycket som möjligt kanske?
*Birger*
01-01-2005, 17:13
Hur stor/lång är den "döda" stumpen och hur tjock är stammen kring nästa grenvåning där 20 cm grenen finns? I vilken vinkel står 20 cm grenen i förhållande till huvudstammen?
Hej igen!
Döda stumpens längd ca 25 cm. Därifrån en kil med död ved som är ytterligare 30 cm. Stammens tjocklek 3.5 - 4 cm i diameter vid den lilla grenen.
När jag skrev förra gången så tog jag det ur minnet. Det visade sig att den så kallade 20 cm grenen är pytteliten, bara 5 cm ungefär. Därför kanske vinkeln inte är så viktig, en så liten gren borde ju anpassa sig själv om den klarar av att växa. I alla fall så är nog vinkeln ca 60 grader just nu.
*Birger*
03-01-2005, 13:10
Jag tror inte det ska innebära något problem utan jag tycker du ska såga av stumpen ned till den lilla grenen och "odla" den som toppskott. Det som oroar mig är "kilen" med död ved. Fortsätter den ned på stammen nedanför den lilla grenen? Hur djupt och hur bred är kilen?
När du sågar måste du vara oerhört försiktig så du inte får någon fläkskada. Använd en vass trädsåg och ta stumpen i etapper, inte allt på en gång. Gör gärna ett snitt på ena sidan först och såga av från andra sidan stammen. Precis över den lilla grenen gör du ett snett snitt någon millimeter över stammens fästhöjd med den lilla grenen.
Därefter är det viktigt att trädet får så goda betingelser att växa vidare som möjligt. Ha bar jord i minst en halvmeter runt stammen och se till att trädet får ordentligt med vatten.
Förhoppningsvis så sprider sig skadan inte mycket längre ned och den nya toppen tar över. Precis som Åsa E skriver bör du inte utföra beskärningen nu utan kan vänta åtminstonde till en månad efter lövsprickningen.
Tack för ett uttömmande svar!
Alltså, kilen med död ved sträcker sig inte nedanför den lilla grenen. Jag tänkte att det var bäst att ta bort allt dött nämligen. Men det finns faktiskt en levande gren högre upp. Jag trodde att den inte skulle klara sig i längden.
Den döda kilen utgör närmare 1/3 av stammens omkrets högst upp, sedan smalnar den av neråt. Totalt är den ca 30 cm lång. Och på den friska delen, jämte den döda kilen finns alltså en levande gren som är helt OK, ca 20 cm lång och växer med kanske 30 graders vinkel mot stammen.
Vad tror du om detta? Är det kanske möjligt att behålla denna gren som toppskott eller ska jag ta bort allt dött för säkerhets skull?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.