Full version: Idag gick jag i taket
netaave
En av mina vänner från ett annat forum som också är medlem på odla har slutat skriva här.
Orsaken, ja hon blev tillrättavisad för att hon skrev fel av en annan medlem här.
Hon har svårt med stavningen men man har inga som helst problem att förstå vad hon menar, jag har uppmanat henne att fortsätta här och strunta i slikt "snobberi".
Som mamma till en dyslektisk flicka har jag svårt att ta sånt här.
kristerh
Håller med dig, varför skall man tillrättavisa någon som stavar fel wink.gif ingen är felfri, om allt skulle vara felfritt skulle de svenska tidningarna inte komma ut så mycket felstavningar, särskrivningar mm de publicerar.
Nej, be din vän komma tillb hon är välkommen wub.gif
krister
amaira
Sånt ska ABSOLUT inte hända!

Be henne komma tillbaka!
Vi = antagligen alla "utom en", står på hennes sida. Ju!

Det är ingen katastrof, "människor" möter man alltid på, som har "egna idéer" om saker och ting.

Ju förr man försöker lära sig gå vidare med det, desto bättre. De är i alla fall i minoriet, även om de som "håller med en" sällan uttalar sig.
Det är de som INTE "håller med" som uttalar sig, och de brukar dessutom vara såna som "hoppar" på de flesta. Med andra ord, det är helt enkelt "inte personligt".

Oavsett hur hon väljer att göra, hälsa så gott från mig, och ge henne en kram!!! Och tala om att jag tycker det är sorgligt att hon blivit sårad och kränkt här på forumet!

/amaira.
Bjäbban
Det är jag som är Netans vän!
Och jag har inte slutat att läsa här! Även om jag inte skriver så mycket längre…

Vill bara rätta till missförståndet, det var INTE någon som rättade mina stavfel, utan orsaken till att jag slutade skriva var tråden SPRÅKFEL!
Där även jag skrev ett inlägg i debatten, nämligen:

Det kan inte hjälpas...
Jag blir väldigt osäker och vågar inte skriva här, när ni skriver att ni blir irriterade av skriv/stav fel....även om jag läser att alla inte tycker så, så räcker det ju att någon retar sig, för att osäkerheten ska komma….
Välmedveten som jag är, att jag skriver mängder med stavfel... Har ingen fin utbildningar heller…

Vist, kan använda Words stavningskontroll, men det tar tid och tja slarvar ibland med det, när jag bara vill skriva något kort….

För jag älskar att skriva dock, och tycker det är jättetrist med språkpoliser som inte fatta hur ledsna/osäkra vi blir, som inte är så duktiga på regler och stavning blir av era påhopp!

Det är samma sak i ” verkligheten” när någon hänger upp sig på uttal eller hur man säger saker, sånt som ni har skrivit om en massa exempel här!
Hör jag sånt, ja då vågar jag inte öppna mun, för att någon språkgroda ska hoppa ut…

Själv har jag väldigt svårt för folk som ”retar” sig på småsaker! För jag tycker det finns betydligt alvarligare/viktigare saker att reta sig på !
En fråga till er som är språkpoliser, vad är det ni vill med det?
För jag förstår er inte….
Iza
Ingen är perfekt. Skriv du, vi förstår. Det var någon som hade ett exempel på att om bara första och sista bokstaven i orden är rätt så förstår man vad man läser.
Däremot så ska man kunna begära att språket i tidningar och böcker är rätt.
Caprice
Självklart ska du fortsätta att skriva här på forumet...!

Den är inte dej det är fel på, det är antagligen den som leker polis som har ett tråkigt liv... Och måste klanka ned på andra... sleep.gif

Usch, va pinsamt att någon gjort så mot dej...

Caprice
*Felix matte*
Tar man illa vid sig att det skrivs om språkfel ska man kanske låta bli att läsa just den tråden... bäst för en själv tror jag.
Jag t.ex tyckte inte om allt som skrevs i tråden "Religion" el. om det hette "Religiöst"....därför går jag förbi den tråden.
Jag tycker att alla ska ha rätt till en åsikt i olika ämnen, bara man inte går till personangrepp.

Ett gott slut på året önskar jag er alla. wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Caprice @ 28-12-2004, 12:34)
Självklart ska du fortsätta att skriva här på forumet...!

Den är inte dej det är fel på, det är antagligen den som leker polis som har ett tråkigt liv... Och måste klanka ned på andra...   sleep.gif

Usch, va pinsamt att någon gjort så mot dej...

Caprice

Så här skriver Bjäbban

Vill bara rätta till missförståndet, det var INTE någon som rättade mina stavfel, utan orsaken till att jag slutade skriva var tråden SPRÅKFEL!

alltså... det verkar inte som någon "gjort så" mot henne.
Fenja
Jag är grav dyslektiker och får korrekturläsa allt jag skriver flera gånger och det är ändå inte säkert att jag ser alla fel. Jag följde tråden om språkfel med stort intresse och jag måste säga att det ni nu påstår är väl ändå inte med sanningen övensstämmande?!!
Inte EN ENDA GÅNG påstod någon, vid något tillfälle, i den tråden att dyslektiker och andra med skriv- eller lässvårigheter inte är välkomna att skriva här på forumet för att det blir fel.
Det man, och understundom även jag, störde sig på är folk som struntar i att lära sig språkregler. Exempelvis icke invandrare som kategoriskt och felaktigt tillämpar ordet dem, i stället för talspråkets dom, och struntar i att lära sig skillnaden mellan de och dem. Att inte kunna skilja på ändå eller endå och så vidare. Diskussionen handlade också om språkliga felaktigheter i tidningar och andra officiella sammanhang där man faktiskt ska kunna förvänta sig att det inte förekommer.

BRA, Bjäbban, att du korrigerade din väns tolkning av vad som skett!! Försök att inte tänka som du gör: Att du inte har tillräckligt bra utbildning och skriver så att det stör vissa. Jag har aldrig ens tänkt på att skriver annorlunda än någon annan här. Det är genom att backa undan i sådana här lägen som förutfattade meningar om dyslexi och dumhet kan leva vidare. Tråden handlade inte om dyslektiker, det betonades särskilt, flera gånger. Vi är flera dyslektiker här Bjäbban och vi vill ha dig kvar! Så snälla fortsätt att skriva.
Mvh
Fenja
renate
Hej alla odlavänner,god fortsättning.Jag vet fel tråd kanske.
Tråden "SPRÅKFEL" har jag missat.Jag är inte bra på att skriver meningar i rätt ordning.Det är svårt när inte svenskan är modersmålet.Jag läser inläggen för innehållets skull,inte för att kolla stavfel.
Sluta inte skriver här,lite stavfel;vad gör det,ingenting. tongue.gif
Det är en odlamedlem som har i sin signatur:
Den som hitta stavfel,får behåller de.
Det tyckte jag var bra. tongue.gif
Caprice
Felix matte...:

Enligt Neetave..
// Orsaken, ja hon blev tillrättavisad för att hon skrev fel av en annan medlem här. //

DÄRFÖR skrev jag att det var pinsamt gjort...

För att det är just så, att någon "gjort så" mot Bjäbban... tillrättavisat henne...

Caprice
kristerh
CITAT (Fenja @ 28-12-2004, 12:43)
Jag är grav dyslektiker och får korrekturläsa allt jag skriver flera gånger och det är ändå inte säkert att jag ser alla fel.

Fenja är du dyslektiker? det har jag inte märkt wink.gif det har du verkligen dolt,
men som sagt skriv som ni vill, iallafall jag förstår er ändå.
krister
cic
De e väl bara att skriva på? Nån här på forumet har en underbar signatur.. "Den som hittar några stavfel får behålla dessa!" *fniss* laugh.gif
Fenja
Jag är det kristerh!! Kom till Oldwolfies chat en stund så får du otaliga bevis på detta!! biggrin.gif laugh.gif tongue.gif Men eftersom jag både är intresserad av språk och har jobbat mycket med att skriva så kan jag skriva under på att övning ger färdighet.
Mvh
Fenja
*Laika*
Jag fattar inte vad Netaave sysslar med, startar en ny tråd för intriger? Bjäbban har själv dementerat det Netaave påstod, o ändå fortsätter folk att haka upp sig. Det var inte nån från odla som kritiserat Bjäbban, det var tråden i allmänhet som upprörde henne, det säger hon själv. Ta reda på fakta innan ni skriver rena lögner som försöker att smutskasta andra på forumet. Fy skäms på dig Netaave, själv har jag massa skrivfel, men den som inte vill läsa dom kan hoppa över det jag skriver. Det här är väl ingen rättstavningsklubb heller. Jag kan säga Netaave, att jag tyckte att dina andra lektrådar va kul, men nu tror jag bara att du är ute efter att det ska stömma in en massa inlägg här istället. Snacka om att försöka provocera folk va.
Mvh. Laika (inkl. stavfel tongue.gif )
Bettson
Typ sådana här saker kommer alltid upp på alla forum av och till. Diskussionen har en tendens att komma tillbaka.

Det är just så som BJäbban säger, man mister lusten att skriva.

Visst tycker jag också att folk som yrkesmässigt använder skriftkpråket skall ha kravet att kunna hantera det korrekt. Men att därifrån gärna diskussionen övergår till att det skall gälla alla, då urartar det hela.

I just den tråden språkfel kom också vett och ettikett upp. Påstående som att man är skyldig värdparet som gjort sig besvär att känna till reglerna vilka bestick och glas man skall använda och när. Jag delar inte den uppfattningen.

Jag som är ganska obildad har faktiskt lärt mig en hel del om vett och ettikett av en 92-årig väninna. Hon har levt ett helt liv med representation så hon vet vad hon talar om.

Ettikettsreglerna går ut på att man skall veta ungefär vad som väntar för att man skall känna sig säkrare. Om någon inte känner till det hela så skall man hjälpa personen till rätta på ett omärkligt sätt så att de känner sig bekväma och inte känner att de gjort bort sig.

Ettikettens gyllene regel är alltså att man aldrig skall nedvärdera, genera eller på annant sätt få någon person att känna dig obekväm i sociala sammanhang. Gör man det så bryter man mot alla ettiekettsregler och det är ungefär lika ofint som att peta sig i näsan vid middagsbordet.

På samma sätt så finns det ettiettsregler för forum. Tex stora bokstäver är att skriva och det är inte trevligt.

För mig så känns det mera som att språket använder vi alla när vi umgås här. Att diskutera språk, grammatik, stavning och annat det här hemma på ett språkforum. DIt söker man sig för att man är intresserad av språk eller att man behöver hjälp med sitt språk. Visst kan det finnas andra brännbara ämnen som det kan hetta till om. Visst ska vi alla kunna ha olika åsikter och respektera varandra ändå. Men det är skillnad på att kritisera, bedöma väga språklig kompetens och bildning eftersom vi alla behöver språket för att skriva här. Det är detsamma som att säga att du duger eller du duger inte, stick härifrån.
Att klassa folk i termer av språklig bildning och begåvning på annat än språkforum är för mig ett ettiekttsbrott eftersom man generar någon. Det skulle vara ungefär som att på en fin middag peka finger åt folk som inte tar rätt bestick. Eller att tex yngste mannen är den som skall hålla tacktal till värdinna inte vet att det är han som skall göra det.

Ettiketten säger då att den som är näst yngst gör det i hans ställe. Yngste mannen som missat fårstår inte att det var hans åliggande och känner sig därför inte genrad, bra ettikett.

Om näst yngste gentlemannen börjar sitt tal med att eftersom NN inte förstår att han skulle hålla tacktal gör jag det i stället så har han varit grovt ofin eftersom NN förmodligen vill sjunka genom golvet i det sammanhanget.

Nu har jag själv säkert brutit mot ettikettens gyllene regel att inte genera någon. Många som har diskuterat språklig kompetens har säkert inte menat nägot illa utan har kanske bara inte tänkt på att de diskuterat ämnet i "fel" sällskap. Det är lätt gjort när man inte har direktkontakt med de man riktar sig till.

Jag ber ödmjukast om ursäkt för det. wub.gif wub.gif wub.gif Tycker om er ändå. Vill absolut inte peka finger, men ämnet har en tendens att komma tillbaka. Dessutom så är det inte så många som vågar säga att jag skriver inte så bra, de flesta försvinner ut i periferin.

För mig är det så att vi kan diskutera precis vilket ämne som helst utom just språk. För mig är det en ettiketteregell att inte diskutera språklig kompetens på vilket forum som helst.

Vi kan ha olika åsikter politiskt, ha olika religiösa hemvister, olika bildning i olika ämnen, den ena bildingen kan vara lika mycket värd som den andra.
Man kan lära sig lika mycket nyttiga saker i livets skola som på universitet.

Men vi har det gemensamt att språket behövs för att skriva här. Då skall vi inte klassa in det i vad som duger och inte duger. Det är nästan detsamma som att säga du skall vara tyst.

Sorry, sorry, sorry.

Kan vi inte avsluta språkliga diskussioner och konstatera att vi skriver alla olika men vi duger och accepteras ändå.

Kramar från

Bettson som skriver hellre än bra. wub.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
Caprice
Asså, bruden, hajar inte varu menar...????

// Tex stora bokstäver är att skriva och det är inte trevligt. //

Nä, nu chillar vi om re här, va...?

biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif

Caprice
Bettson
Sorry biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Min hjärna hänger tyvärr inte med mina stela fingrar.

Jag menade naturligt vis attsstora bksöver är att skrika, men det vet ju alla.

Fniss
Sollan
Ska hela den här diskussionen om språket uppstå igen? Med olika sidor som tydligen har gett sig f-n på att missförstå varandra?
Smekajsa
...och vem drog igång den här tråden ?????

grundad på felaktiga uppgifter blink.gif
amaira
CITAT (Bettson @ 28-12-2004, 13:51)
*hela inlägget*

Heja Bettson! (en gång till)

Varför ska det vara så svårt att

1. Hjälpa tillrätta utan att personen det gäller ska behöva känna sig obekväm.
(vilket inte behövs vad gäller stavning, i ett snackforum på nätet, jag menar mera sättet att umgås människor emellan. Och jag funderar allmängiltigt.)

2. Ge sin egen åsikt, utan att slå motparten i huvudet? ("dumma du, fattar du ingenting?")

Vi människor är allt lustiga varelser, tycker ni inte? rolleyes.gif

kram/amaira.
netaave
CITAT (Laika @ 28-12-2004, 13:41)
Jag fattar inte vad Netaave sysslar med, startar en ny tråd för intriger? Bjäbban har själv dementerat det Netaave påstod, o ändå fortsätter folk att haka upp sig. Det var inte nån från odla som kritiserat Bjäbban, det var tråden i allmänhet som upprörde henne, det säger hon själv. Ta reda på fakta innan ni skriver rena lögner som försöker att smutskasta andra på forumet. Fy skäms på dig Netaave, själv har jag massa skrivfel, men den som inte vill läsa dom kan hoppa över det jag skriver. Det här är väl ingen rättstavningsklubb heller. Jag kan säga Netaave, att jag tyckte att dina andra lektrådar va kul, men nu tror jag bara att du är ute efter att det ska stömma in en massa inlägg här istället. Snacka om att försöka provocera folk va.

Och vad i hela friden sysslar du med! Du verkar ju inte heller riktigt navlad.

Som Bjäbban lag upp det för mig, så fattade jag det som jag skrev. Ren missuppfattning alltså. Det skrevs dessutom i en tråd om språkfel.

Att jag skulle skapa intriger och syssla med smutskastning är bullshit, det har jag aldrig gjort och kommer heller inte att göra.
*Laika*
Tack för den du!!! Inte riktigt navlad?? Om du visste att det var ett missförstånd, så hade det väl inte vart så jäkla svårt att be om ursäkt o sagt det då. Eller var det det här du ville ha igång eller? Sen kan vi ta det där med personangrepp än en gång, jag har väl inte ifrågasatt om du e riktigt navlad heller. Men, men, som man känner sig själv känner m,an andra.
Mvh. Laika
Bettson
Och julen vara till påska.

Kan vi inte låta julfriden göra den sällskap.

Gräv ner stridyxan tjejer.
*Laika*
Visst, skicka anklagelser åt höger o vänster, sen gräver vi ner stridsyxan. Be den ansvariga att be om ursäkt istället. O sen säga att jag inte skulle va riktigt navlad.....OK, jag är inge bra på att skriva, men ändå.
Mvh. Laika
amaira
CITAT (Laika @ 28-12-2004, 16:43)
Visst, skicka anklagelser åt höger o vänster, sen gräver vi ner stridsyxan. Be den ansvariga att be om ursäkt istället. O sen säga att jag inte skulle va riktigt navlad.....OK, jag är inge bra på att skriva, men ändå.
Mvh. Laika

Vill bara ge Laika en kram ...

wub.gif /amaira, som tror att du är "riktigt navlad".
lotta_
CITAT (Iza @ 28-12-2004, 12:29)
Det var någon som hade ett exempel på att om bara första och sista bokstaven i orden är rätt så förstår man vad man läser.

"Eilngt en unerörnskding på ett engskelt
uivtnierset så seplar det
inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett
ord står i, det enda
som är vtikigt är att fsötra och ssita
bavstoken såtr på rtät patls.
Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan
ädnå lsäa tetxen
uatn porblem. Dttea broer på att vi itne leäsr
vjrae bkosatv
för sig, uatn odern som hlehet".

Alltså behöver vi inte diskutera det här mer. wub.gif
*Laika*
Lotta, om inte jag missuppfattat hela den här tråden, så är det inte där skon klämmer. Tråden startade väl ändå med att Netaave oskyldigt går in o anklagar nån för att ha trackat bort hennes polare från forumet. Eller är ja alldeles ute o cycklar nu? Det är så många gnälliga trådar i omlopp nu så man blir snurrig, folk som kallar varann för det som känns taskigast för tillfället. Moget tjejer, mycket MOGET.
Mvh. Laika
lotta_
Laika, den här tråden kan nog förstås på olika sätt, kanske är det jag som har fått allt om bakfoten. smile.gif Kunde i alla fall inte låta bli att skriva den text som Iza nämnde i sitt inlägg. sleep.gif
netaave
Så här skrev Bjäbban bl.a.

"Jag är med på ett annat forum (odla) där någon skrev att hon retade sig på folk som inte stavar ordentligt!
Det värsta var att flera håll med henne….(även om där var ett par som protesterade)
Det fick mig att sluta skriva där..
Det finns det betydligt värre saker att reta sig på än hur folk stavar på ett forum, tycker jag!"

Det var det som fick mig att gå i taket.
Att sen gå på mig som Laika gjorde finns ingen som helst anledning till.
Kattgräs
Men lotta, det där gick ju inte alls att läsa för en sån som mig som ser hela ordet som en sammanhängande form. Det blev helt fel.

Det här ordet:
viekln
läste jag som "vinkeln" och inte "vilken" (som jag förmodar att det skulle vara).

Så visst tusan har boskätvenras oidrngn beeytldse för att man ska kunna förstå vad som står. Det är svårt nog att gissa vad den som skrev menade från början, även om språket är korrekt, eftersom tonläge och kroppsspråk inte syns på en datorskärm, som bekant. smile.gif

Nå, hur som helst, det här är ingen språktråd så jag ska väl lägga ner jag med.

Kram på er alla ledsna och arga, det kan bara bli bättre nu. wub.gif
Bjäbban
CITAT (Laika @ 28-12-2004, 13:41)
Jag fattar inte vad Netaave sysslar med, startar en ny tråd för intriger? Bjäbban har själv dementerat det Netaave påstod, o ändå fortsätter folk att haka upp sig. Det var inte nån från odla som kritiserat Bjäbban, det var tråden i allmänhet som upprörde henne, det säger hon själv. Ta reda på fakta  innan ni skriver rena lögner som försöker att smutskasta andra på forumet. Fy skäms på dig Netaave, själv har jag massa skrivfel, men den som inte vill läsa dom kan hoppa över det jag skriver. Det här är väl ingen rättstavningsklubb heller. Jag kan säga Netaave, att jag tyckte att dina andra lektrådar va kul, men nu tror jag bara att du är ute efter att det ska stömma in en massa inlägg här istället. Snacka om att  försöka provocera folk va.

Nej nu blir jag arg, ja riktigt förbannad!
Sånt trams!
Netan missuppfatta det jag skrev i en tråd på Bendro`s, som handlade om särskrivningar, där flera tyckte det var hur kul som helst!
Netan är en av de trevligaste människor jag känner, hennes själ skimrar!
Och jo då jag älskar att skriva och kommer nog inte att kunna låta bli här heller!
Skrev mitt första inlägg på Bendro`s 030612 och sedan har jag skrivit 7042 inlägg där!!!
Det jag skrev på Bendro`s var följande, som alltså missuppfattades av Netan!

sad.gif Nej jag skrattar inte!
Att göra sig lustig över att folk inte kan stava ordentligt eller som i det här fallet gjort fel när de satt ihop orden, är inte ett dugg roligt sad.gif
Nej, det är elakt och ondsint att göra sig lustig över andras svårigheter.

Alla mänskor är nämligen inte proffs på ord, man kan ha stavningssvårigheter, eller inte ha så mycket utbildning, eller vara invandrare….
ja det finns säkert fler orsaker!
Jag är med på ett annat forum (odla) där någon skrev att hon retade sig på folk som inte stavar ordentligt!
Det värsta var att flera håll med henne….(även om där var ett par som protesterade)
Det fick mig att sluta skriva där..
Det finns det betydligt värre saker att reta sig på än hur folk stavar på ett forum, tycker jag!

Jag vet L. att det inte var så du menade, att detta är taget från annonser, men det får mig ändå inte att skratta
Nej inte ens om det är fel i annonser, tycker jag alltså det är lustigt!
Det beror på vem som skrivit annonsen!
Möjligen kan jag dra på mun, om jag skulle veta att det är ett proffs som skrivit, fast de gör väl ´å andra sidan aldrig fel…. ?
*Laika*
Att lämna ut "Bjäbban" som du nu gör är äckligt fult gjort. Hon har själv dementerat det du startade tråden med. Nöj dig med det, ok, att hon kände sig trampad på tårna av tråden som varit, men DU pekade ut att det var EN som hoppat på henne, vilket var ren o skär lögn. Det var säkert fler som kände sig lite stötta efter den tråden, jag själv skriver som jag gör, o det tänker jag fortsätta med. Håll dig på mattan bruden o hetsa inte upp dig så mycket, tänk på blodtrycket. Synd o skada taket om inte annat.
Mvh. Laika
Bjäbban
CITAT (Laika @ 28-12-2004, 20:01)
Att lämna ut "Bjäbban" som du nu gör är äckligt fult gjort. Hon har själv dementerat det du startade tråden med. Nöj dig med det, ok, att hon kände sig trampad på tårna av tråden som varit, men DU pekade ut att det var EN som hoppat på henne, vilket var ren o skär lögn. Det var säkert fler som kände sig lite stötta efter den tråden, jag själv skriver som jag gör, o det tänker jag fortsätta med.  Håll dig på mattan bruden o hetsa inte upp dig så mycket, tänk på blodtrycket. Synd o skada taket om inte annat.
Mvh. Laika

Nej, jag känner mig inte utlämnad av Netan!
Däremot blir jag arg på allt trams i dena tråd!:angry:
Och Laika! Du har ingen aning om värken Netans eller mitt blodtryck!

(se där nu har ni fått mig att skriva riktigt mycket här, jag som hade slutat att skriva på odla....) biggrin.gif
Sollan
CITAT (Bjäbban @ 28-12-2004, 20:19)
(se där nu har ni fått mig att skriva riktigt mycket här, jag som hade slutat att skriva på odla....) biggrin.gif

Inget ont som inte har något gott med sig.... smile.gif wink.gif
cic
Jösses.. ohmy.gif huh.gif sad.gif blink.gif wacko.gif
netaave
Jag tror den där Laika har mer problem än både du och jag Bjäbban, förmodligen känner hon sig utpekad för att hon är skyldig.
Jag tänker iaf ignorera både henne och det hon skriver i fortsättningen, det finns väldigt många trevliga själar här för att jag ska bry mig om slikt.
*Laika*
Skyldig till vad, Netaave??? Som man känner sig själv känner man andra. mad.gif
birgitek
Ursäkta mej,men jag undrar om man överhuvudtaget kan tycka någonting på "Odla" utan att storgräl bryter ut.
Det var faktiskt jag som startade tråden "Språkfel", inte med mening att såra eller hoppa på någon utan därför att jag TYCKER att språk är viktigt och intressant. Får man tycka det? Vad får man egentligen tycka här?
*Laika*
OM jag får tycka nåt alls här, så kan jag säga att jag tycker om dig, Birgitek och alla som har en åsikt o står för den. Att det var nåra som bara gav sig fanken på att missförstå dig gick inte att ta miste på. Stå på dig o va som du är, det är äkta vara som är ädlast, o inte dessa falska som bara ger sken av att vara så präktiga. Det är lätt att ge sig på dom som står för sin åsikt, när dom själva byter åsikt eftersom vindarna vänder.
Mvh. Laika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon