Jag har haft två vackra rosor i kruka innomhus, varav en har dött efter att ha fått "dammiga" blad. Det är inte damm, men ser ut som det, fläckvis på bladen och skotten. Nu har den andra rosen blivit drabbad också, flera månader efter den förstas död. Jag har flera gånger tvättat av hela växten, men det kommer tillbaka efter några dagar. Idag klippte jag ner den i hopp om att den ska överleva.
Är det någon som vet vad detta kan vara för någon sjukdom, och vad gör man för att växten ska överleva?
HJÄLP! :(
Åsa, mälardalen zon 2
28-12-2004, 12:32
Ser det ut som vitt mjöl skulle jag tippa på mjöldagg det brukar man få på krukrosorna (som är en slit och slängväxt när man odlar dem inomhus) de brukar bli sjuka eller fulla med ohyra efter ett tag de trivs inte så bra i våran bostadsmiljö. Har aldrig fått dem att trivas och se fina ut någon längre tid inomhus utomhus går det däremot bättre och de övervintrar för det mesta.
Man kan testa spruta växten med div medel mot svamp men är växten ganska mycket angripen så är det enklast att slänga den, de medel som finns tillgängliga är inte så starka så de bromsar mest angreppen och är det mycket redan så funkar inte medlen vidare bra.
Oj då, det låter som dåliga nyheter... Men det här är ingen vanlig ros jag har, utan en ros jag fick i en bukett som fick rötter...! Därför är jag så rädd om den, och vill att den ska överleva. Hittils har den levt i över ett år sedan jag fick den, och den har bl.a. överlevt flera omgångar spinn och blommat om. Kanske om jag ställer ut den?
Åsa, mälardalen zon 2
28-12-2004, 12:55
Du kan inte ställa ut den nu det är för kallt. Ska man testa plantera ut den planterar man ut den i vår när risken för frost är över.
Testa istället isåfall att bromsa angreppen så att den överlever till våren, rosmjöldagg går bara på rosor så det smittar inte de andra växterna.
Det finns köpta medel och det finns hemgjorda medel som man kan testa mot mjöldagg.
Ex. på medel man kan göra själv.
1/10 flaska atamon + en skvätt såpa + 1 liter vatten.
1-3% bakpulver + en skvätt såpa + vatten
eller bara vanlig lättmjölk (brukar åtminstone fungera till viss del mot gurkmjöldagg har ej testat på rosmjöldagen)
Åsa, mälardalen zon 2
28-12-2004, 12:58
Kom på att om det är så att du bor i kallare klimat (kan vara osäkert då om rosen överlever vintern) kan du även testa i framtiden att ha den ute i kruka på sommaren och sedan ex. ställa hela krukan i ett garage, källare el. dyl som håller någon plusgrad på vintern inget ljus behövs när det är så kallt att växten är i vila.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.