Full version: en såfråga.
jessica zon6
Jag har läst att man kan ha frön av julros i hett vatten före sådd,och nu undrar jag om det är fler frön som ska ha en liknande behandling?

mvh jessica i Boden
Fenja
Jag har fått samma rekommendation avseende pelargonfröer, men jag har inte tillämpat den. Större fröer brukar jag sandpappra lite för att luckra upp ytan och sedan lägga i blöt i ljummet vatten ett dygn.
I princip alla fröer med hårt skal mår bra av att ligga ett dygn i vatten, men jag använder som sagt ljummet inte hett vatten.
Det kommer säkert någon annan som kan mer och ger dig ett bättre svar!
Mvh
Fenja
Sollan
Luktärter läggs i blöt någon dag, finns fler men jag minns inte vilka...
Kattgräs
Bananfrö (jättestora!), avokado, kaffe...

Tropiska, hårdskaliga fröer verkar gilla den behandlingen. I vissa fall krävs det. smile.gif
kerstin z5-6
Julrosfröer gror bäst om de är färska -hett vatten har jag inte prövat men stratifiering under snön i 8 v gav bra resultat
Tangerine
Kerstin: kan den stå i rumsvärme efter att ha stått ute i kylan ett tag?
kerstin z5-6
javisst -de är då de gror - men när de väl grott blir de rangliga o du får mer problem med ohyra ju varmare det är ..
Så efter grodd -flytta till svalt utrymme om det finns nån möjlighet
Själv odlade jag i minimal , men kall källarlokal i flera år under lysrör -gick fint det med
Tangerine
Tyvärr har jag inte något kallare utrymme. Men, jag försöker och ser hur det går!
jessica zon6
Jag sitter här och studerar såråden i jelittos katalog,och där står det att vissa fröer först behöver en varm period på minst 6 veckorför att häva groningsvilan,och sedan en kylperiod.kända växter cimicifuga,julros och även dictamnus albus som jag precis har sått .Nu undrar jag om det är därför man i vissa fall blötlägger i varmt vatten och då minskar den varma perioden?Är det någon som har provat det med moses brinnande buske,eller ska jag prova med några frön?

mvh jessica smile.gif
kerstin z5-6
cimicifuga,julros och även dictamnus albus är alla kända segisar , olika trick finns -alla syftar till att häva frövilan o få fröet att fatta att det ska gro

trots detta vet jag ex på att tex Cimicifuga -Actaea grott inne inom tre veckor -så veta säkert kan man inte
testa om du har fröer så det räcker till sådant smile.gif
Bra om vi får fler nya tips .
Jag prövar alla tips jag hittar -en gång eldade jag i krukorna och brände av en bit av pannluggen -all för fröerna smile.gif smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

(Inte fullt så galet som det låter -de fröna gror i naturen efter skogsbränder) smile.gif
Christer i Falköping
Ja, även jag har eldat i krukorna. Grannarna trodde det slagit över fullständigt laugh.gif
Christer.
kerstin z5-6
Bra då är vi två åtminstone smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-01-2005, 13:23)
Bra då är vi två åtminstone smile.gif

Vi är tre biggrin.gif / Helen
Sollan
ttt...ttt....ttttt...jisses....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon