fiffigafrun
02-03-2003, 14:45
Var har ni era komposter placerade på tomten? I skugga eller sol t ex? Hade tänkt ha min bakom förrådsbodan som är rätt nära altanen (se min skiss i albumet) men är rädd att det ska lukta nåt eller så. Kanske inte heller det roligaste att titta på heller eftersom denna då skulle synas rätt bra från gatan...
Komposten bör vara i skugga så att den hålls lagom fuktig. I sol så torkar den och då händer det inte så mycket. Min kompost som jag har trädgårdsavfall och matrester i (grönsaksrens mm altså inget kött ost ocg dylikt) luktar inte. Jag lägger på lite jord mellan varven.
Lycka till
abborrmaster
04-03-2003, 11:17
presix! Sköter man om den och gör rätt så luktar den inte!
Hannele
04-03-2003, 11:21
Komposten göms under plommenträden,
bakom plommon
tunneln:
fiffigafrun
04-03-2003, 12:15
Såg mysigt ut Hannele!
Tyvärr har jag inget sådant ställe att stoppa den på. Nyanlagd tomt. Vill ju inte ha den så långt bort heller. Kanske under den stora tallen då mot skogen. Gör det nåt om man får tallbar i den eller blir det mer "surjord" då?
Kan du inte placera komposten bakom vinbärsbuskarna? Där blir det väl inte så soligt...?
Louise i Göteborg
04-03-2003, 17:14
Men vet ni inte att komposten skall stå under fläderbusken??? Hyllemor skall skydda och trösta den!!
Länge leve vidskepelse och skrock - men faktiskt utsöndrar fläderns rötter nåt' (ett eller annat) som gynnar kompostering.
Hannele
05-03-2003, 08:15
Världens vackraste väg till komposten ska jag ha!
Jag håller även på att anlägga en plommon
lund á la
Ulla Molin med kaukasiskt förgätmigej...
Hannele
05-03-2003, 08:53
"Tyvärr har jag inget sådant ställe att stoppa den på."Kära
fiffigafrun, därför har ni skaffat er en trädgård, så ni kan
skapa ett sådant ställe!
Nånstans måste man ju börja...
Vi hade ingen plommontunnel heller, bara detta:
fiffigafrun
05-03-2003, 20:27
Hannele! För hur länge sen såg det ut som en stenöken hos er då? Lite skillnad kan man påstå!
Vinbärsbuskar eller fläder har jag inga heller ännu, men till sommaren då blir det vinbär i alla fall....
Kan ju i o f s placera komposten en bit in i skogen men det vore mer bekvämt att ha den nära...
Har ni någon behållare till komposten och i så fall vilken "modell"? Är det nån som har nån bild kanske?
Hannele
05-03-2003, 21:25
Bilden på vår söndersprängda naturtomt är tio-tolv år gammalt.Ni vill inte gå långt - men jag skulle ändå inte placera nån kompost nära fikaplatsen...
Det går bra att göra kompost både av pallkragar eller
av vackra
flätade tvättkorgar.
Men då slänger man bara löv, gräsklipp, vegetabilier;
fruktskal och grönsaksrester,
äggskal, kaffesump - men
inte bröd, ost eller matrester.
Louise i Göteborg
06-03-2003, 08:31
Jag har mina trädgårdskomposter 5-6 meter från uteplatsen!
Detta är bara för trädgårdsavfall förstärkt med den färdiga produkten från varm-/mask-/innekomposten. Luktar inte.
Till dessa använder jag (efter att ha provat många olika) enklaste nätmodellen av plastöverdragen ståltråd.
Fyra stycken, upplag för krukor mm, ligusterhäck runt ochfläderbuske över alltihop.
Ingrid på Västkusten
06-03-2003, 10:16
Jag tillhör dem som vill ha komposten nära - för jag galloperar minsann inte någe långt på vintern inte till komposten. Har min bakom huset och i skugga - sommar och höstskugga, inte vårskugga. På våren vill man att den kommer igång fort - och träden har inga löv :-))
Sedan har jag trädgårdskomposter, de befinner sig där jag har 'projekt' d v s lite jord ( jag har sten som Hannele - fast mesta avanläggningen gjorde förförra ägaren) och behöver MER :-)
jord etc - de går inge bidrag på vintern, de är mestadels sommarkomposter.
Hälsar Ingrid
fiffigafrun
06-03-2003, 17:02
Jag hade nog bara tänkt ha trädgårdsavfall och inget hushållsavfall förutom möjligtvis potatisskal och liknande. Då kanske det inte luktar så mkt? Vi har kommunal kompost soptunna för övrigt.
Kan ju börja med en tråd/nätkompost för att sedan snickra till nån rejälare variant. Är det nån som har nån bild på nån både praktisk och fin variant? Vad ska man tänka på vid ev egen konstruktion?
Har aldrig ens haft någon trädgårdskompost förrut i vår tidigare hus så jag är novis på detta också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.