Full version: kultiveringstid
jessica zon6
Undrar lite över kultiveringstid kontra temperatur.Är det ca 18 grader man har som förlaga då man pratar om tid till färdig planta?Blir det då längre tid om man har kallare mot 10 grader?
Funderar också om var jag kan hitta info om tider,både anuella och perenna ?Det vore ju trist om allt har blommat färdigt lagom till midsommar sad.gif tongue.gif

mvh jessica,med drömmar om frön
kiki
Det brukar ju stå blomningstid på fröpåsarna/infon på hemsidan nästan vart man än köper. I annat fall får fu ju en storslagen vår... wub.gif
kiki
...och då blir nog Fu glad....
laugh.gif

Mitt tangentbord är för litet för mina fingrar. Jag fumlar.
Sollan
Här t.ex mrfothergills ....
kiki
Hm....trodde jag hade beställt klart för i år... hade inte varit på den länken tidigare... blink.gif
kiki
De har ju alunrot färgblandning på frö. Undrar om det är svårt att så.
kerstin z5-6
hejhej smile.gif Äntligen !
Alunrot -lätt att så -gror i rumstemp inom 2 v

Kultiveringstider -anuella -står på förpackning
temp -rumstemp -om de ska gro varmt gäller endast till grodden kommit
Därefter ska ALLA plantor ha så ljust o svalt som möjligt
+ 10-15 är optimalt -gärna svalare på natten -som det blir i ett växthus
Innan man kan ta ut dem dit -eller om man saknar sådant gäller
Så inte anueller för tidigt lobelia verbena är några få som bör sås feb ev jan . övriga brukar ha kultiveringstid frö till blom på 6-8 v

Sval temp ger knubbigare o bättre , friskare planta -perenn eller anuelll
Glöm inte att avhärda långsamt
Lycka till laugh.gifsådd och förökningslistan

Bidra gärna med era erf av sådder till mej så lägger jag in dem här smile.gif i ovanstående lista
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon