Full version: Hjortron
Elisabeth-Västkustkolonisten
Nu visste jag inte var jag skall ställa frågan.

Så nu börjar jag här.

Fick en förfrågan av en tysk trädgårdskompiss som skulle vilja ha hjortron på sin tomt.
Kan han lyckas med det eller ej?

Finns det plantor eller frö av hjortron?

Elisabeth
Eaglewood
Det är en rolig ide men jag tror det är svårt. I varje fall med vilda hjortron.
Jag vet folk som prövat att flytta plantor från myrar men det är svårt få dom att trivas.
Deras livsbetingelser på myrarna är ju rätt speciella.

Lars
Åsa, mälardalen zon 2
Det är mycket svårt att lyckas med hjortronodling, jag vet att man gör försök med kommersiell odling i norra sverige + jag tror man även gör försök i norge.

Problemet med ev. tysk odling är nog att det är svårt att få till en myr i trädgården för hjortron, hjorton vill ha ganska speciell odlingsmark för att kunna överleva en längre tid.

Plantor och frön tror jag blir svårt att hitta i handeln man får nog satsa på egenskördade frön ifall man vill testa hjortonodling.
kerstin z5-6
De växer rätt bra i torvblock :)Mina plantor kommer från min egen mark smile.gif
Trädgårdskompissen i Tyskland säger att en del av hans tomt är myr.

Men Kerstin´s Idé med Torfblock låter bra.

Men å andra sidan hur skall han komma åt plantor. Tror inte att han åker minst 200 mil för att plocka hjortron

Elisabeth
Kerstin finns det nåt ställe i Sverige där han kunde köpa plantor?

Edelweiss
Fenja
Jag hittade detta när jag sökte på google.se, du kanske kan vända dig till någon av dem och få köpa? Det var ganska intressant läsning om odlingsförsök som din vän kanske kan ha nytta av också.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon