Full version: Frödax
Milex
Har suttit några dar och tittat efter ettåringar att så. Perennerna får vänta ett tag. Har skrivit ner en lista men ser att jag fastnat i vad jag har haft förr. Tråkigt? Ja!!

Jag är inte riktigt känd för att kunna behärska mig men nu är det stiltje. Vi har krukor på alla sidor av huset. På sydvästsidan är det säkert zon -12 när solen steker men här ligger oxå sydvästen på för det är öppet ner till havet, sol ca 10-12 tim per dag. På sydostsidan sol ca 6 timmar på morgonen, på nordostsidan sol ca 2 timmar per dag, på nordvästsidan sol ca 4 timmar på eftermiddagen. Och som sagt vi bor vid havet så det är egentligen inte lä någonstans. Krukorna är av varierande storlek.

Hur ser det ut i era fotalbum? Har ni några tips? Även tips utan foto mottages tacksamt smile.gif Finns det kanske någon tidigare tråd om ämnet?

Ös på!
kiki
Det var någon tråd för ett tag sen som hette typ "sommarens favoriter", med bilder här och var tror jag. Det var kul i alla fall.
Boxer
Vad har du haft innan för sorter?
Fenja
Krasse är ganska tålig och kan odlas med gott resultat i relativ skugga, välj en buskkrasse så klarar den sig kanske bättre. Det finns en variegerad krasse som blir halvhög, som är mycket vacker. De nya låga sorterna av ringblomma klarade både vind och stekande sol bra hos mig, men det är ju inte västkustska förhållanden precis.
Impecta har två ljuvliga ärtor: Siciliansk vildluktärt, med en ljuvlig blå/lila doftande blomma, odlas som ettåring och Knölvialen, som är perenn, men små ursöta cerice doftande blommor. Båda är lätta att ta fröer av.
Jag gillar vallmo, de låga sorterna är tåliga och blommar under en lång period. Fjädervallmon, blir hög och fordrar uppbindning men är en lisa för ögat! Violer är kanske fleråriga men funkar bra att odla som ettåringar och bjuder på en långvarig och blomrik färgprakt! Leanderklocka, ricin, underblomma är andra lite högre, tåliga ettåringar som kan behöva stöd.
Du kan kolla lite i mina album så finns det bilder på de flesta jag nämnt här.
Mvh
Fenja
Mia, zon 3
Och jag klarar mig inte utan luktärter!
Sylvia
Det kommer en artikel om årets frönyheter snart, ta en titt på den... Det är bara så mycket att lägga ut så det tar tid, för jag kunde inte heller behärska mig ang. om vad jag skulle skriva om, så det blev en hel del tongue.gif biggrin.gif
Milex
Jag väntar med spänning...

Tack smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon