Full version: Rotpersilja
Boxer
Jag undrar om någon har provat att så, ätit eller hört något om rotpersilja.
*nyfiken*
Susanne i Linköping
Jodå! I fjol höstsådde jag persiljerot och det blev riktigt bra resultat trots att jag varken gallrade eller rensade särskilt noggrannt. Men så har jag ju också superbra jord på kolonilotten.

Vissa rötter blev rejält stora, inte riktigt som palsternackorna men klart godkänt. Andra rötter blev mindre men alla (åtminstone de som jag tagit upp, några står kvar) hade användbar storlek. Smaken är mildare än palsternacka som en del säger att den påminner om. Tja, kanske det. Goda i alla fall. Plus för att blasten är god.

Påminner mig om att jag glömt/inte hunnit höstså i år. sad.gif
Boxer
Tack så mycket för svaret.

Då ska jag prova det i sommar. smile.gif
Ingrid på Västkusten
Jag gillar dem skarpt! fast man skall vara försiktig med att skörda blast, odla gärna nån annan sort för blast/slätbladig persilja istället.
Hos mig blir roten inte så stor men attans vilken god soppegrönsak det är :-))) önska rjag ahde större plats så jag kunde odla MASSOR av den!
Som palsternaka fast med persiljesmak kan man kanske sammanfatta dne - oumbärlig vid buljongkok och soppekok :-))
Susanne i Linköping
Blasten går bra att skörda och använda när man skördat rötterna i alla fall. Och lite, lite blast törs man knycka även tidigare om man har gott om plantor. Ingrid, det borde väl gå att odla några extra plantor persiljerot istället för slätbladig persilja om man inte bryr sig om att skörda rötterna på de plantorna? Att blastknyckeri straffar sig med mindre rot är självklart, men finns det andra nackdelar?

Nu när det blivit lite mildare ska jag ta en tur till kolonilotten och se om det inte går att få upp någon av de fastfrusna rötterna. Där står både persiljerot och svartrot kvar. Men haverroten är tyvärr slut, den provade jag för första gången i år och den var verkligen god! smile.gif
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Det finns kultivarer av slätbladig persilja som ger betydligt mer än den man odlar för roten :-) men visst. Njae det är mest att man lätt kanske tar för mkt blast ;-))
speciellt om man har upptäckt att hemlagad pesto i olika tappningar är vansinnigt gott
;-)

Ja hugaligen vad dte är milt ute! Jag är också lit esugen - kanske skall nalla lite feldtsalat elelr grönkål :-)))

Hälsar ingrid sugen på VÅR!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon