Däkan
Min tanke är att sätta upp enkelspårig pärlspontpanel för att skapa en äldre karaktär i mitt hus. Sen ska jag måla den - det ska inte se ut som en sportstuga eller bastu alltså. I vissa utrymmer kommer jag ha det i både tak och på väggar. Nu frågorna:

Vilken sort ska jag välja?
Nu ser jag att det verkar vara så att man har "fräst" spår baksidan på panelbrädorna, dvs tagit bort trämassa, brädorna blir liksom "ihåliga" på sina ställen. Varför? Är det sämre kvalitét?

Hur funkar pärlsponten?
Som det nu är spricker tapeten på väggarna. Och de klisterremsor man har försökt dölja fogarna med, där masonitskivorna i taket möts, spricker också. Det är förmodligen ett resultat av temperaturskillnader mellan kallt på ena sidan och uppvärmt på andra.

Nu undrar jag kommer pärlspontpanel på dessa ytor att ha möjlighet att röra sig? Kommer jag med pärlsponten slippa dessa sprickor? Ska jag ta bort den gamla tapeten innan jag monterar pärlsponten? (bakom några lager tapet finns genuina timmerväggar) Ska jag sätta vindpapp eller dyligt i stället? Isolerar panelen något mot kyla?

Målning?
Pärlsponten jag har sett är väldigt kvistig. Ska jag måla ett lager schellack över hela brädan för att slippa att kvistarna blöder igenom? Eller ska jag luta (typ Faxe-lut), men då kan jag ju inte måla med linoljefärg efteråt? Måste jag behandla baksidan på brädan på samma sätt som framsidan för att den inte ska "böja" sig, eller slå sig? Ska jag måla panelen innan jag sätter upp den - ja, om den nu rör sig?
pisanggoreng
Får du inga svar så prova på www.byggahus.se
Yin o Yang
Du behöver bara schellackera kvistarna. Finast är egentligen att lasera, då finns träkänslan kvar smile.gif
Kakaduan
Oj! Tusen frågor. Tror jag kan svara på några...

- Ja, du ska ha schellack (eller hur det nu stavas) på kvistarna bara!!!

- Jag tror det är en fördel att måla innan du spikar upp den.

- Ingen behandling behövs på baksidan. Den ska väl sitta inomhus? Tror det är en fördel att träet kan "andas" så jag skulle låta det vara. Dessutom ska panelen ju spikas fast och då ska den inte kunna röra sig.

- Tror att de är urfrästa i bakkant för att lättare ligga an (blir ju mjukare) mot väggen även om den är aningen ojämn.

- Den hindrar inte några sprickor, men det som finns bakom syns ju inte. Gammal tapet, etc bakom behöver inte tas bort av samma anledning.

- Räkna inte med den som isolering. Bättre än ingenting, men det är bara trä och det är inte särskilt isolerande.

Det blir mina svar utifrån mina erfarenheter. Jag har målad panel som går upp en bit på väggen i köpet. Högst upp har jag en fin list och på väggen överst tapet.

Kakaduan
kerstin z5-6
En sak kan jag i alla fall hjälpa till med -pärlspont fungerar utmärkt , i gamla hus ser den naturlig ut .
I flera rum har vi valt den som nedre del av väggen med tapet ovanför -Problemet med att gamla hus ofta "rör "sig under vintern -våren-
ger dock dessa sprickor i tapetskarvarna i hörn -detta har vi löst med lister -ung såhär

lister
håligheterna vet jag inget om smile.gif
LenaTuring
För att hitta fin pärlspont skulle jag ge mig iväg till ett hyvleri och själv välja ut de brädor jag ville ha, så det inte blev för mycket kvist.
Nu vet jag inte var du bor så det kanske inte är möjligt för dig. Kolla i telefonkatalogen efter brädgård/sågverk/hyvleri (skulle tro att det blir billigare också att köpa direkt av tillverkaren.) Skulle också tro att du kan få många svar på dina frågor.
MoniqueÖ
CITAT (LenaTuring @ 29-12-2004, 14:36)
För att hitta fin pärlspont skulle jag ge mig iväg till ett hyvleri och själv välja ut de brädor jag ville ha, så det inte blev för mycket kvist.
Nu vet jag inte var du bor så det kanske inte är möjligt för dig. Kolla i telefonkatalogen efter brädgård/sågverk/hyvleri (skulle tro att det blir billigare också att köpa direkt av tillverkaren.) Skulle också tro att du kan få många svar på dina frågor.

Håller med Lena!

Dessutom ett tips på sprickor mellan tak och vägg som jag fått från en målare. Lägg en sträng med latex-fog i vinkeln mellan vägg & tak, ha en smal målarpensel (25-35 mm bred) i beredskap + en skvätt vatten som du stryker över strängen så den slätas ut. Resultat; du får en rörlig fog där som man kan måla över. Men du kan inte slipa den så du måste få det slätt innan det torkar!

Har just genomgått en renovering av min lägenhet och praktiserat detta tricks lite här & lite där och det funkar väldigt bra! Snyggt blir det oxå om man är noggrann direkt för annars får man göra om...Kan praktiseras på sk kulo-ledning, dvs ny elledning som går utanpå väggen. Inte så snyggt men snyggare med latex-varianten!

Lycka till!

/Monique
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-12-2004, 14:34)
Problemet med att gamla hus ofta "rör "sig under vintern -våren-
ger dock dessa sprickor i tapetskarvarna i hörn -detta har vi löst med lister -ung såhär

lister
håligheterna vet jag inget om smile.gif

Snyggt Kerstin! Våra tapeter spricker dock en bit utanför hörnen så för oss hjälper det tyvärr inte.

Vi ska också sätta pärlspont i köket så småningom. Vi har tänkt oss ungefär halva väggen och tapet upptill. Älskar den gammeldags känslan smile.gif

Jag tänker inte måla dem först för jag har fått för mig att färgen nöts av när man slår ihop spontarna och då är det ju onödigt jobb, tänker istället vänta tills träet torkat ordentligt innan jag målar (kanske inte alls är så).

Tänk på att låta plankorna ligga en vecka i samma rum du ska sätta upp dem i för att de ska få samma temperatur som rummet annars kan de svälla eller slå sig/bli skeva efter att du satt upp dem
Kjellepelle
Kakaduan svarade helt rätt som jag ser det, särskilt att måla innan uppsättning.
Däkan
Åh, tack för alla svar!!
Jag visste väl att det skulle finnas en massa kunskap här!

Just det där med att ha pärlspont en bit upp på väggen, och sedan tapet, tycker jag också är jättefint.

Brädgård, visst finns det. Ska ge mig av dit och prata med "gubbarna" sen kan de kanske berätta för mig varför ByggMax är så billiga...

Och så ska jag måla sist, och värma upp plankorna till rumstemp.

Tapet som spricker: skulle det hjälpa att sätta upp glasfiberväv? Det finns ju numera väldigt fin/slät struktur på sån väv. Eller den kanske blir som draperi i stället?
Mollgan
Skälet till att plank och spont är spårfräst på baksidan är att virket inte ska slå sig och försämrar varken kvalitet eller hållbarhet.

God fortsättning önska Mollgan
Susanne i Linköping
Pärlspontpanel håller jag också på med, innertak i kolonistugan, och jag har läst mig till följande:

Kvistar målar man med nån sorts specialfärg/lack så att de inte läcker kåda. (Fast det har jag struntat i.)

Om man målar panelen innan den sätts upp slipper man glipor där det omålade tittar fram om virket krymper lite efter att den satts upp (tydligen mycket vanligt). Glipor borde kunna uppstå även då huset rör sig lite, gissar jag.

Panel spikas inte (som jag trodde) utan sätts upp med clips så att det inte syns några spikskallar. Detta visste säkert redan alla utom undertecknad. rolleyes.gif

Det fanns säkert flera råd, men dem har jag glömt. Det blir misstag att lära av.

Och i kolonistugor är det alldeles för kallt så här års för att jag ska trivas, kan jag tillägga, så min panel blir säkert inte klar förrän i sommar. blink.gif Tidigast. tongue.gif
Sommartorparn
Apropå tapetsprickor...
Jag fick lära mig ett tips en gång: Vid omtapetsering skär med ett rakblad där det brukar spricka. Snittet syns mycket lite och tillåter att väggen rör sig utan att slita sönder tapeten.

Samma princip kan tillämpas på målarfärg: Exempelvis spegeldörrar brukar bli fula i målningen när de rör sig. Om man i samband med ommålning drar med ett rakblad vid alla fogarna så slipper man problemet med att färgen spricker. Skär när färgen är nästan torr.

Latexfog (som någon nämnde) är jättebra för sprickor som rör sig. Har även använt på spruckna spegeldörrar och målat över.
fruberglund
CITAT (Mollgan @ 30-12-2004, 01:26)
Skälet till att plank och spont är spårfräst på baksidan är att virket inte ska slå sig och försämrar varken kvalitet eller hållbarhet.

God fortsättning önska Mollgan

Panelen jag köpte hade spår i baksidan och den har slått sig ändå så det behöver inte vara nån garanti!

Jag tycker det verkar enklare att måla när allt sitter uppe än att måla en och en så det tänker jag göra i alla fall. Får väl spara lite färg ifall det glider isär så man kan fylla på smile.gif Men det är självklart upp till var och en hur man vill göra smile.gif
Sommartorparn
CITAT (fruberglund @ 01-01-2005, 18:42)
Jag tycker det verkar enklare att måla när allt sitter uppe än att måla en och en så det tänker jag göra i alla fall. Får väl spara lite färg ifall det glider isär så man kan fylla på smile.gif Men det är självklart upp till var och en hur man vill göra smile.gif

Det är klart att du gör som du vill...... wink.gif

MEN att måla innan uppsättning är den allmänna principen som gäller även när man sätter upp panel utomhus. Visst kan du gå med en liten pensel och fylla i de "mistor" som blir när träet krymper, men frågan är om det blir snyggt. Har du t.ex. målat med oljefärg kommer kanten mellan färgen och "mistan" att synas som en upphöjning. Färgen "slits sönder" när träet rör sig och det blir en ojämn kant som kommer att synas även om du måler över med liten pensel.

För snyggast resultat skulle jag först göra grundmålning och första strykningen innan uppsättning och sedan göra den sista strykningen när panelen är på plats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon