Min tanke är att sätta upp enkelspårig pärlspontpanel för att skapa en äldre karaktär i mitt hus. Sen ska jag måla den - det ska inte se ut som en sportstuga eller bastu alltså. I vissa utrymmer kommer jag ha det i både tak och på väggar. Nu frågorna:
Vilken sort ska jag välja?
Nu ser jag att det verkar vara så att man har "fräst" spår baksidan på panelbrädorna, dvs tagit bort trämassa, brädorna blir liksom "ihåliga" på sina ställen. Varför? Är det sämre kvalitét?
Hur funkar pärlsponten?
Som det nu är spricker tapeten på väggarna. Och de klisterremsor man har försökt dölja fogarna med, där masonitskivorna i taket möts, spricker också. Det är förmodligen ett resultat av temperaturskillnader mellan kallt på ena sidan och uppvärmt på andra.
Nu undrar jag kommer pärlspontpanel på dessa ytor att ha möjlighet att röra sig? Kommer jag med pärlsponten slippa dessa sprickor? Ska jag ta bort den gamla tapeten innan jag monterar pärlsponten? (bakom några lager tapet finns genuina timmerväggar) Ska jag sätta vindpapp eller dyligt i stället? Isolerar panelen något mot kyla?
Målning?
Pärlsponten jag har sett är väldigt kvistig. Ska jag måla ett lager schellack över hela brädan för att slippa att kvistarna blöder igenom? Eller ska jag luta (typ Faxe-lut), men då kan jag ju inte måla med linoljefärg efteråt? Måste jag behandla baksidan på brädan på samma sätt som framsidan för att den inte ska "böja" sig, eller slå sig? Ska jag måla panelen innan jag sätter upp den - ja, om den nu rör sig?