Full version: Egypten?
nallebjornis
Funderar på att åka till Egypten....
Någon som har varit där???
wacko.gif
MoniqueÖ
Nä men grannen kom hem med ny "blomma" därifrån & han har sett fånigt leende ut sedan dess! Enda vettiga jag fått ur honom är att det var fantastiskt! Om det är "blomma" eller landet råder det fortfarande tveksamheter om...

Lycka till

/Monique
Dzad
"blomma"? ohmy.gif biggrin.gif
MoniqueÖ
CITAT (Dzad @ 29-12-2004, 17:11)
"blomma"? ohmy.gif biggrin.gif

Dam alltså! "Blomma" den som förgyller vardagen! Eller hur är det hemma hos dig? Ombytta roller?

Blomma passar väl oxå bra i detta forum?

/Monique
Fialotta
Har mitt barnbarn 13 år där just nu, och hon dyker och har det mysigt, får höra mer när hon kommer hem smile.gif
nallebjornis
ser ju så himla fint ut...
och inte alls speciellt dyrt...
måste väl diskutera saken me killen först... rolleyes.gif
Smekajsa
Vår son har varit där flera gånger.
Senast i somras med sin familj, inkl lilla Malthe,
då tio månader!!

De gillar Egypten skarpt!!
cic
Med risk för att verka "elak", men jag har hört alldeles för många säga att det inte är värt det.. En kompis kom hem med dropp (efter magsjuka) och många blir dåliga där nere.
Men det är inte på något sätt "en sanning". Bara vad vänner sagt till mig.
Annki
Oh ja! Men det var redan -78! Världens upplevelse! Kom hem med outplånliga minnen i form av pyramiderna, historiska museets mumier, bazarerna och kattloppor! =).Och givetvis drabbas jag även av magsjuka! Men det är en enorm upplevelse att se pyramiderna i Ghize i verkligheten. Res!! Vi tog även en tur till Sakara, och fick punka i Sahara i +40 grader. Det är nog bättre att följa med en turistbuss dit!
nallebjornis
CITAT (cic @ 29-12-2004, 21:51)
Med risk för att verka "elak", men jag har hört alldeles för många säga att det inte är värt det.. En kompis kom hem med dropp (efter magsjuka) och många blir dåliga där nere.
Men det är inte på något sätt "en sanning". Bara vad vänner sagt till mig.

oki hur är det nu???
blir alla magsjuka som åker dit el???
killen är diabetiker och blir han magsjuk så blir han mycket mycket sjuk....
Christoffer
Jag har inte varit i Egypten, men jag vet en kompis som har varit där som har dykarcertifikat. Han sade att det är en helt underbar värld under ytan där. Att alla fiskar är jättevackra och har fantastiska färger, att det är som att simma i en sagovärld.
Micke
Har varit på en tvåveckors egen resa i Egypten (Cairo-Luxor-Hurghada-Cairo) och måste säga att det är ett av de mest intressanta länder jag någonsin besökt. Där om någonstans känner man historiens vingslag.

Visst kan man få besvär av bakteriefloran där, själv klarade jag mig undan enbart med "gasbesvär" trots att jag inte var det minsta petig med vad jag åt. Frun var däremot petig med maten som sjutton, proppade sig full med allehanda förebyggande bacillusker som man kan köpa på apoteket och var förstås den av oss två som drabbades av spysjuka en kväll - men det var bara en kväll av 14 och därför snabbt bortglömt.

Det jag själv minns bäst av resan är egyptierna själva, härliga vänliga människor och oftast mycket humoristiska och självironiska, de skiljer sig - tycker åtminstone jag - från folk från andra s.k. arabländer och är också stolta över att vara egyptier. Egypten är ett resmål jag varmt rekommenderar även om en viss försiktighet visavi maten kan vara på sin plats - å andra sidan tycks ju inte heller Sverige vara särskilt tryggt på den punkten längre med tanke på alla rubriker om salmonella och annan skit som främst kommer in med importvaror...

Några tips utgående från mina erfarenheter som har några år på nacken:
- Kaffet smakar alltid klor, eftersom man vanligtvis använder klorerat Nilvatten
- Köp inte buteljvatten av lösdrivande försäljare, flaskorna kan trots etiketten innehålla just klorerat Nilvatten och då har du gått på en blåsning. Däremot kan du nog för det mesta lita på buteljvattnet i butiker och kiosker.
- Billigaste ölen är egyptisk, typ Stella Lager, men smakar mest klor
- Pröva gärna på de egyptiska vinerna, där finns en del trevliga överraskningar även om en del kallar vinerna för "Egyptisk rulett" (man vet ju aldrig vad man får...)
- Vetebrödet är fantastiskt!
- Skippa salladen så minskar du risken för sjukdomar och annat otrevligt (fast jag käkade gladeligen också all sallad och fick inga som helst bekymmer av det)
- Har du bråttom? Säg inte det till en egyptisk taxichaufför om du inte är ute efter att begå själmord på ett spektakulärt sätt (trafikkulturen där påminner om en upphottad version av stjärnornas krig)
- Taxin är billigare runt hörnet på hotellet, kom överens om priset innan du hoppar in
- Ska du över gatan i Cairo? Haka på någon av lokalinvånarna när de sticker iväg annars kommer du aldrig helskinnad över
- Funderat på att åka buss i Cairo? Glöm det, om du inte är beredd att hänga på en klase av tio andra som hänger utanför bussdörren
- Var inte rädd för att ge dig in i basarerna, det är mest hyggligt folk där som bara vill sälja en massa saker åt dig som du knappast behöver. Men ta dig tid, låt dig bli inbjuden på en Coca Cola eller lite kaffe eller mintte på något ställe som verkar kul eller intressant, du behöver nämligen inte ha dåligt samvete även om du inte köper något, försäljarna tar faktiskt sådana bakslag med ett stoiskt lugn (det är ju Guds vilja...)

Trevlig resa!

Micke
Lajo
Jag och min sambo var i egypten för tre år sedan. Många hade varnat oss för magsjuka, men vi hade inte minsta känning av det. Trots att vi åt all slags mat och frukt etc.

Vi ordnade det mesta själva och åkte alltså inte på charter. Först två dagar i Kairo för att se pyramider och Egyptiska museet. Sen fem dagar på nilkryssning med stopp längs vägen för att se de olika templen och konungarnas dal. Sedan ner till Assuandamen och faluka färd (speciel båt). Flyg ner till Abu Simbel och tillbaka till Luxor (två dagar). Därefter konvoj till Hurghada och snorkling och bad några dagar.

Resan var helt fantastisk visserligen fattigt men rikt på kultur. Röda havet är trevligt som solsemester men knappas genuint eller specielt egyptiskt.
Se till att pruta och bli inte lurade.

För att inte bli sjuk rekomenderar jag våtservetter med sprit som man kan desinficera händerna med efter att ha tagit i pengar, saker etc eller tagit egyptier i hand (barn vill ofta hälsa på turister), deras bakterieflora är vi ju inte vana vid.

Resan kan verkligen rekommenderas helt fantastisk.

Ta med bläckpennor, jätte bra att ge bort!!!!

Har precis kommit hem från en resa från Syd Afrika. Kan även rekommendera detta som resmål.
/Lasse
LenaTuring
En grannfamilj till mig åkte dit i år, mamman och en av de tre barnen fick magsjuka.....
Tingstäde
Deltog -99 i ett gatubarnsprojekt i Cairo. Hjälporganisationer från väst fick då jobba "undercover". Egypten har ett ambivalent förhållande till arab- respektive västvärlden. Där finns extrema islamitiska grupperingar som stått för våldshandlingar mot turister så beväpnad polis finns överallt i städerna. Där finns en avgrundsdjup fattigdom och misär sida vid sida med kopiös rikedom. Politiska makten är mycket auktoritär. Det förvånar inte att de från Sverige ivägsända egyptierna torterades i egyptiska fängelser. Men i Egypten finns ju lämningar av en enastående kultur från tiden då inlandsisen just smält här uppe i Norden.

Tingstäde
adrian
Jag har varit där och kommer nog aldrig åka tillbaka dit, människorna där behandlar många turister som skit, för vi är pengar och "fel"religion...

Flickvännen jag hade då blev hela tiden antastad och det blev mycket skrik och fula glåpord...

Jag har skrivit 5 A4 papper med klagomål på denna resa ang både hur våra turistguider betedde sig samt hur otrevliga lokala förmågorna betedde sig mot oss turister...

Vi fick 250:- tillbaka som nåt slags plåster...

Några andra blev inlåsta i ett torn i Alexandria efter att de betalt entré avgiften för att se på utsikten...

Annars fick de inte bli utsläppta därifrån...

Resan började med att en muslim ryckte resväskan ur handen på mig och sedan ville ha betalt för sin s.k bärhjäp!!

Sen stod vi och diskuterade hans s.k bärhjälp...

Han kallade mig j-a turist och jag kallade han nåt annat vackert...

Sen var det likadant hela resan, alla ville ha våra pengar annars blev de sura, så jämfört med alla andra länder jag besökt är egypten det värsta, t.o.m när vi skulle lyfta planet mot sverige så "ville" inte de att vi skulle få göra detta...

I 5 timmar fick vi sitta i ett plan utan aircondition och svettas som små grisar...

Allah ville inte att vi skulle få lyfta tydligen...(?).

När jag frågade flygplanspersonalen varför så skakade de på huvudet och sa:
De gör så här ibland, de är sådana...

Hela resan var det galnaste vi varit med om, men det finns kanske andra som har haft det bra där...

Historiska monument är otroligt vackra och intressanta, undervattensvärlden kan vara vacker, men även farlig då en del guider är vad de säger:
-:Egyptens bästa dykare...

Just han fick vi, 2 st dykare höll på att dö p.g.a just honom...

Av själva Egyptierna finns ca:10% kvar, resten är araber som invaderade landet för länge sedan...

Mycket har blivit förstört p.g.a deras religion och nu behöver man dessutom poliseskort mellan vissa platser p.g.a detta...

I detta land är det money,money som gäller, man får vara hård om man inte vill bli lurad.

Vi blev inte blåsta p.g.a att jag och de som vi umgicks med inte är lättlurade men de andra särskilt äldre blev totalblåsta när de åkte taxi, eller minibuss samt shoppade...

Detta land jämfört med andra är:

otrevligare människor

vill bara ha ens pengar

Anser jag det vara jämfört med alla andra platser jag rest till...

(Min egen åsikt...)
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
fiffigafrun
Vi åkte ifjol Nov till Egypten. Resesällskapet var 10 pers m barn på 8 mån, 1,5 år, 3, 5, 11 o 12 år. Vår familj klarade sig helt från magsjuka några i min systers familj blev sjuk en dag ungefär.

Får jag välja mellan Egypten o Kanarieöarna tar jag helt klart Egypten. I alla fall något annorlunda kultur. Visst, jättejobbiga försäljare (som i Marocka ungefär) men med ett leende och "No, thanks" kommer man rätt långt. Man bör dock ha lite respekt för deras kultur också och inte t ex strutta runt i bikini överallt.

Det är ett fattigt land och de ser nog turisterna som vandrande plånböcker ungefär. Otroligt mkt krimskrams souvenirer överallt. Maten kanske inte den godaste men det fanns rätt bra restauranger i Hurghada i alla fall.

I nov-jan är det rätt svalt på kvällarna ca 10-12 gr så långärmat eller tunn jacka krävs.

Vi valde Egypten för att vi då slapp inrikesflyg, lagomt lång flygresa för en veckans vistelse, billig resa och billigt att vara där. Kanske inte kan jämföras med Thailand direkt dit vi ska nu i januari.
pisanggoreng
Adrian... du verkar ha en knasig uppfattning om islam, muslimer och religion... Läs själv vad du har skrivit!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon