Full version: Silversmide!?
birgitek
Är det nån som kan tipsa om länkar eller böcker om silversmide? Alltså vilken utrustning som behövs, hur man löder, var man köper silver osv.
Inga från Närke
Jag sökte på silversmide enbart i explorer och fick upp många länkar men om det finns något som är av värde där vet jag ej.
Du kan ju prova. /Inga
birgitek
Har också sökt på nätet men får bara fram olika silversmeder m.m som presenterar sej, inget om själva hantverket silversmide. Jag tänkte börja arbeta lite i silver på hobbynivå men hittar inte någon litteratur eller instruktioner alls. Skulle vilja veta bl.a vilken utrustning som krävs.
pisanggoreng
Det finns kurser i Stockhom: http://www.chavanne.se/michael/kurs_i_siversmide.htm

och det gör det visst på Medborgarskolan också (www.medborgarskolan.se)
Fenja
Slöjddetaljer har en del hantverkslitteratur, men jag vet inte om det finns något om silversmide, men kolla.
Mvh
Fenja
birgitek
Tack för tipset om Slöjdetaljer, dom har massor med spännande saker.
Yin o Yang
Har Du provat med att gå till ditt bibliotek wink.gif ? Studieförbunden brukar kunna hjälpa till också smile.gif
zaaritha
catweb.se ; där finns länkar om hantverk.
Tingstäde
Morsning!

Har köpt silver och utrustning hos Konrad Wahlström, Blekingegatan 61 i Kungliga Hufvudstaden. Kolla på www.konradw.se Kan ochså rekommendera Sargenta, Box 160 75, 200 25 i Malmö. Såvitt jag vet har Sargenta ingen hemsida men man kan maila info@sargenta.se och beställa deras smaskiga katalog som de sänder kostnadsfritt. Det finns en liten handbok om silversmide på nätet: http://user.tninet.se/~aes747f/handbok.htm.

Lycka till med silversmidet. Det är en underbart vacker och plastisk metall och silverdesign och hantverket är urkul. Man behöver inte så fasligt mycket utrustning i starten.

MVH Tingstäde
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon