pisanggoreng
29-12-2004, 18:19
Hej,
Efter tips försöker jag övervintra mina chiliplantor. Några står ljust i omkring 10 grader och några står ljust i rumstemperatur. Nu visar det sig att de senare redan börjat knoppa och väl blommar snart...! Är detta riktigt bra eller ska jag klippa ner dem ännu mer och ställa dem kallt ett tag? (De som står kallt verkar ha gått i riktig vila.)
Några idéer..?
Tack.
Ingrid på Västkusten
30-12-2004, 12:42
Hej hopp,
Hur stora är de plantor som knoppar? Jag klippte ner några i höstas innan övervintringen och de har nu stat igång med tillväxt unde rlampa vilket är lite bättre än knoppning och blomning, men har Du en bra lampa så kör på - de växer svagare och blir inte så starka så här års - en nedklippning kan de behöva senare/efteråt om Du beslutar Dig för att låta dem sätta frukt nu.....då det ju är på nytillväxt de får frukt och man brukar ockspå plantera om dem på våren .
Beroende på Din tillgång p lux/lumen så :-))
Jag låter mina hellre växa lite nu - för den tillväxtern kan jag skära/kippa i lite på våren :-) vi är ju ine ens i Jan 2005 även om det inte är långt kvar nu....
Vidare så lätjag några blomma precis när jag tagit in dem för övervintring i höstas och den chilin har jag skördat nu i December :-) så jag tror på att 'välja' hur man låter dem växa för att få skörd vid olika tidpunkter på året. De plantorna är redan ett par år gamla :-) så är inte så känsliga som årets fröplantor....
pisanggoreng
31-12-2004, 15:14
Hej,
Tack för svaret! De verkar ju vara högst flexibla med blommning och fruktsättning. De som är på gång att blomma är ca 30 cm höga... och inget extraljus får de... Kanske är bättre att klippa ner och vänta någon månad. De är bara ett år gamla.
Hur höga kan plantorna bli förresten? (det är väl såklart beorende på sort, men ändå...)
tack igen!
Ingrid på Västkusten
01-01-2005, 14:52
Tja en meter är inge ovanligt - jag ahr sorter som blivit två :-) men säg en 0,7-1,2 'sisådär' beroende på sort och odlingsbetingelser krukstorlek, gödning etc etc. Och hur man odlar dem - såg i Philippe Plöningens utmärkta lilla chilibok at spaljering inte är ett dumt sätt å odla dem på.....
Om inge ljus - då hade jag nog klippt, kika så ser Du ( kanske) att bladen inte är så våldsamt gröna och att tillväxten är lite ranglig/känslig.
pisanggoreng
02-01-2005, 21:52
Ojdå, så stora...!
Spaljering har jag också läst om, men aldrig sett det "i verkligheten". Verkar dock värt att testa, tycker jag.
Jag tror jag klipper ner dem och låter dem vila någon månad till.
Tack för svaren Ingrid!
I vår källare har jag anordnat ett utrymme som håller en temperatur på 16+, våtrumsbelysning med vanligt vitt ljus och med bevattning av samlat regnvatten. I detta utrymme har jag bl.a. chili, jalapenjo, kaffe och banan. Både chilin, jalapenjon och kaffeplantan har börjat sätta knopp (trots temperaturen) Förmodligen har ljuset och pannrummets koldioxideffekt påverkat mina växter. Sen kan jag också meddela att mina pelargoner som övervintrar i vardagsrumsfönstret, blommar för fullt. Vadå vintervila
MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.