|
fruberglund
29-12-2004, 20:56
Fick katalogen från Easyplant idag och det är massor som jag är sugen på där, bland annat svartöga som jag velat ha länge, har tänkt att den ska klättra vid entrén.
Är det någon som har handlat från dem och är ni nöjda i så fall?
Tyckte i alla fall att de var billiga (är medveten om att det är småplantor).
MoniqueÖ
29-12-2004, 21:09
Om jag säger så här;
Förra året fick jag 1 katalog plus ett erbjudande från dem...Nappade på båda! Dvs jag beställde ett gäng växter ur katalogen och dessutom beställde jag erbjudandet som bl a innehöll att man skulle få en massa små blå blommor som skulle kunna användas till kantväxter...
Varken beställningen ur katalogen eller specialerbjudande kom någongång! Så det verkar helt ofarligt att beställa därifrån...Men om jag inte missminner mig hade vi ett gäng trådar igång här om dem förra våren och många var väldigt missnöjda, en del tyckte det var OK medans vissa hade drabbats av samma incident som jag, så det verkar väl finnas bättre alternativ än just Easyplant?!
Men oavsett vad du gör, betala inte i förväg
Lycka till /Monique
kristerh
29-12-2004, 23:01
Jag har handlat därifrån i flera år, några plantor har ju varit förstörda vid leverans men det är det nog från alla ställen, och då har jag kontaktat dem och fått välja nya växter eller fikostig ersättning, så jag tycker att de är seriösa och bra att ha att göra med. Dessutom skickar de med ett inbetalningskort så förskottsbetalning behövs inte. krister
fruberglund
30-12-2004, 00:51
Delade meningar alltså  Tja, vi får se hur jag gör
Easyplant har diskuterats förra våren tror jag det var, om du söker på det namnet här på forumet hittar du säkert trådarna. Om jag inte missminner mig var missnöjet ganska stort. Mvh Fenja
kristerh
30-12-2004, 11:35
Ett tips bara om du beställer, hämta ut plantorna från posten så fort du får paketet, om man lämnar dem där några dagar kan de dö rätt snabbt. krister
Åsa, mälardalen zon 2
30-12-2004, 13:56
Kan påpeka som nämnts i tidigare inlägg är att Easyplant är en förpackningsfirma de odlar inte växterna själva.
Växterna kan ibland tyckas billiga men många av de växter som säljs som småplantor av Easyplant är växter som är urlätta att fröså så egentligen finns det inte så stor vits med att köpa småplantor av just dessa blomsorter.
Själv tyckte jag svartögefrön grodde mycket bra det året jag odlade svartöga i 3 olika färger (vit, gul, orange) den vita verkade dock ha lite lägre grobarhet än de andra.
kerstin z5-6
30-12-2004, 14:08
ofta fantasi namn , ofta grönt snor i stället för plantor, pengar tillbaka i kontanter?- glöm det -Bakkervarning - finns seriösa plantskolor att lägga pengar på
håller med.. lägg pengarna hos nogon seriös eller lokal plantskola istället.  då får du nåt för pengarna istället
Lady Hamilton
30-12-2004, 15:56
Jag handlade från Easyplant i fjol, några plantor var torkade/döda o när jag kontaktade firman räknade de genast av på priset innan jag skickade in ett nytt inbetalningskort. Sedan har jag fått fler erbjudanden som "ursäkt" för att jag varit missnöjd tidigare. Sedan är det ju valfritt vad man själv vill "hoppa på" Jag personligen kommer att fortsätta handla av dem.
kristerh
30-12-2004, 16:22
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-12-2004, 14:08) ofta fantasi namn , ofta grönt snor i stället för plantor, pengar tillbaka i kontanter?- glöm det -Bakkervarning - finns seriösa plantskolor att lägga pengar på  Nej, det är som hamilton skrev ett avdrag på räkningen man får göra, det är väl samma sak som kontanter eller? Handlar även av "seriösa" plantskolor, även de plantorna kan stryka med. Om man hämtar ut plantorna direkt och tar hand om dem så tycker jag inte att det är speciellt dålig kvalitet. Bakker har ju slutat med plantförsäljning så varför fortsätta klanka på dem? De säljer lökar av utmärkt kvalitet numera, Varför inte ge dem en chans till krister
kerstin z5-6
30-12-2004, 16:30
Aldrig!skulle jag handla där igen -föresten går det inte då jag är svartlistad hos dem pga klagomål -Bakker alltså De är skyldiga mej, mer än 1000 kr i reklamerade LÖKAR som var ruttna vid framkomst . Jag tycker att det inte finns någon anledning att göda oseriösa företag , när små enmans plantskolor kämpar för sin existens . Där växtkvalite och kunnighet fortfarande spelar en stor roll . Och utbudet av växter inte består av Ligularia + några få sorter till "Plantagerier "handlar jag så lite som möjligt på av samma anledning -men snart finns väl bara sådana kvar , och vi har 15 olika sorters perenner att välja på ....som ingen kan svara på när de blommar ens
Caprice
30-12-2004, 23:46
Tyvärr har jag bara hört negativt om Easyplant / Bakker, ifrån folk jag känner som köpt därifrån... Skulle mycket väl kunna tänka mej att beställa något, just för att se hur jag upplever dem... Caprice
Ingrid på Västkusten
01-01-2005, 15:44
Gynna de få små helsvenska plantskolorna istället för de stora oseriösa.....! Så de kan överleva i denna svarta natt av kedjor och oseriösa postoverfirmor....
fruberglund
01-01-2005, 18:34
Får väl vänta tills Odla kommer igång med sin försäljning. Jag handlade från Odla förra året och blev jättenöjd med deras plantor. Men jag blir sååååå sugen när jag ser de fina bilderna.
Dessutom har jag inte hittat nån plantskola här som har haft plantor med svartöga och frön är jag inte så intresserad av (glömmer antagligen att vattna)
CITAT (fruberglund @ 01-01-2005, 18:34) Får väl vänta tills Odla kommer igång med sin försäljning. Jag handlade från Odla förra året och blev jättenöjd med deras plantor. Varifrån köper Odla sina plantor?
kristerh
03-01-2005, 09:49
Bakker eller easyplant jag beställde från odla för nåt är sedan och fick leverans från lilla fiskaregatans... de lilje lökarna jag beställde kunde inte levereras och ersättningsprodukten har inte ens kommit upp, så bra var det företaget krister
birgitek
03-01-2005, 10:33
Efter alla negativa skriverier var jag bara tvungen att bilda mej en egen uppfattning.Jag blev helnöjd, snabba leveranser, enkla betalningsrutiner, helt OK lökar, så jag kommer att handla igen. Birgit Ek
fruberglund
04-01-2005, 00:04
Det blir nog lite smått och gott....måste ju prova i alla fall
CITAT (Berith @ 01-01-2005, 19:48) Varifrån köper Odla sina plantor? CITAT (kristerh @ 03-01-2005, 09:49) Bakker eller easyplant :D :D :lol: jag beställde från odla för nåt är sedan och fick leverans från lilla fiskaregatans... de lilje lökarna jag beställde kunde inte levereras och ersättningsprodukten har inte ens kommit upp, så bra var det företaget krister  Ha! Den var kul! .... eller? Men allvarligt... Är det ingen som vet? Fast man måste väl ta för givet att dom inte är svensk-odlade?
160kvm stort hus
04-01-2005, 09:32
Jag löpte massor avlökar från bakker föra året. Jättefina, stora och i bra skick!
Speciellt jätteamaryllisen, tre stänglar med minst fem klockor i varje. Underbar!
Sen köpte jag fröer från odla, men dom var ju från england. Det jag reagerade på var att man fick en beskrivning på svenska som inte alls stämde överrens med den egelska på förpackningen... Men det gick bra ändå.
Mvh G
Intressant diskusition en del får bra varor en del dåliga det kanske är så olika Bakker var mycket för mig som inte kom upp alls köper inte mer därifrån pröva easyplant förra året köpte tomatplantor som blev fina o blå salvia annars finns nog blommor där som jag inte gillar de ser inte naturliga ut o de skulle jag själv inte vilja ha, men jag har sett att det blommar flitigt o smaken är olika.
Caprice
04-01-2005, 12:05
Jad undrar för övrigt ang namnet...
Bakker, Easyplant, Rosenlust är ju samma företag..
Byter de namn för de fått så dålig kritik, eller...?
Easyplant kommer ju att få en hemsida, då är adressen... rosenlust.se.
Dåligt tecken, tycker jag...
Caprice
Sulawesii
04-01-2005, 12:33
Fick ett erbjudande från Rosenlusts förra veckan: presentcheck på 50 kr och 15 anemonlökar gratis tillsammans med deras katalog. Har inte beställt än. Kanske är för sent nu.
Åsa, mälardalen zon 2
04-01-2005, 12:35
Bakker och easyplant är nog inte samma företag.
Bakker är ett holländskt företag som startades 1945 (enligt deras hemsida) och som sedan har utvecklats till ett postorderföretag som säljer till hemskt många länder.
Vad Easyplant-Rosenhagens blomsterklubb är för typ av företag kan man läsa i ett tidigare inlägg på forumet skrivet av tulle 01-04-2003:
"Easyolant/Rosenhagens blomsterklubb är ingen plantskola eller någon som sysslar med växter. Det är ett företag som sysslar med försäljning och förpackning av åtskilliga varor. Som ex kan nämnas Krögarhuset, Svenskt Glas Invest AB m m, om det är så att någon fått någon reklam från dessa "firmor" också. Var de får sina plantor från kan jag däremot ej svara på. UNDVIK DEM. Jag vet vad jag talar om, har för många år sedan arbetat en tid på ett av företagets många namn. OBS Easyplant i Danmark är ett helt annat företag som inte har någonting med detta att göra. tulle "
Caprice
04-01-2005, 13:34
Sorry, Åsa, jag var otydlig... Det har varit prat om att Bakker och Easyplant handlar av varandra, dvs beställer man ifrån Easyplant kan det mkt väl komma ifrån Bakker.. Antar att de kan göra så om det är slut i dras egna förråd.. Easyplant och Rosenlust är däremot samma företag, eller samma personer iaf... Förvirringen är total... Caprice
Ingrid på Västkusten
04-01-2005, 15:22
Minns när vi hade våra värsta Bakkerdiskussioner på Allt om trädgårds forum för några årt sedan. Vi var en hel lavin av folk som hade dåligt att säga om dem och så var det ett par tre som var fulla med beröm ;-))))) så jag tror inte nånsin att nånting är 100% det ena eller det andra. ´Men 97% dåligt i alle fall....
Och om antalet klagande människor är mer än ett par stycken ( som det är nu i denna tråd) så hoppar jag över företaget. Risken finns ju alltid att det är jag som drabbas nästa gång - den är större om det är enbart ompackare f'låt återförsäljare.
Sedan gillar jag att handla med företag man har lite av en personlig relation till och som behandlar en trevligt vid förfrågningar - såsom Blomstergården i Uddevalla - Peter Korn, Lindhults Plantskola, Förenade Blombollar.....mm mm
kristerh
04-01-2005, 16:28
CITAT (Caprice @ 04-01-2005, 13:34) Det har varit prat om att Bakker och Easyplant handlar av varandra, dvs beställer man ifrån Easyplant kan det mkt väl komma ifrån Bakker.. Antar att de kan göra så om det är slut i dras egna förråd.. Förvirringen är total... Caprice Det vet jag inte om jag tror på  låter som en skröna, ungefär som om mjölken är slut på ica så hjälper konsum till med att fylla icas förråd.
Hannele
04-01-2005, 16:58
Plantagen hade fina pluggålantor för 7 kr   Två surfinior, á 7 kr
Sulawesii
04-01-2005, 17:14
 Utdelning för pengarna, Hannele!
birgitek
04-01-2005, 17:57
Är inte Easyplant ett grossistföretag, iallafall har min lokala handelsträdgård plantor från dem ibland. Birgit Ek
Hannele
04-01-2005, 18:11
CITAT (Sulawesii @ 04-01-2005, 17:14)  Utdelning för pengarna, Hannele! Ja, det finns mycket fint - närmare än man tror, till bra pris.
netaave
04-01-2005, 19:23
Jag beställde mycket från Rångedala plantskola på postorder när vi köpte huset, mest lök och perenner. Bra priser och jättefina växter som är jättefina idag 18 år senare.
Hannele
07-01-2008, 20:41
Inte många som har positiv erfarenhet, mer läsning här. .
Krolliljan
07-01-2008, 21:01
Jag har skickat efter irisar och blå nunneört och de är jättefina.
hasseisund
14-05-2008, 13:25
rosenlust är en del av easyplant. Jag har använt dom i två år nu och så jag är relativt missnöjd. jag beställde plantor i vintras som skulle komma lagom till plantering ute.. de första kom första veckan i april.. jag tog för givet att plantorna var avhärdade då de kommer med minimal plantjord alltså inte i krukformat. 80 av dessa dog pga att de inte var avhärdade. åtminstone inte för svenskt klimat (det var plantor för över tusen kronor. Delar av försändelsen saknades och då jag ringde kundtjänst skulle det ta två veckor innan jag skulle få dom. Nu sex veckor senare har jag ännu inte sett dom och nu är det mitten av maj. Jag försöker ringa kundtjänst men dom har bara telefonsvarare och dom svarar inte på mina mejl heller. Så jag kan tyvärr inte rekomendera dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|