Full version: citron.... BUSKE?
abborrmaster
Det e skitskumt! Jag sådde fyra citronkärnor i en kruka med maximala avstånd!
Först grodde en... Coolt va de ja...

Sen grodde en annan... På stort avstånd! Bra bra.. Ingen vits med omplantering ännu... SEN. GRODDE EN TILL presis BREDVID nummero tvåo! Bara nåra millimeters skillnad... Men den nöp jag bort! Nu.... Så kom det EN TILL presis bredvid NUMMERO TVÅO fast på andra sidan.. Skillde sej oxå bara nån millimeter!!!

Och de två andra kärnorna har oxå grott!!!

E DEET INTE SKUMT`??

Jag trodde inte citrus förökade sej via rot men det e det ända alternativet jag kommit på... Fast min grape e ju ensam stjälk!!!!

Taxam för svar o så där! smile.gif

/Simon
Ingrid på Västkusten
Polyembryoni - d v s ett frö kan ge upphov till flera fröplantor :-)
det är itne rotskott Simon även om man kan tro det.

Hälsar Ingrid
abborrmaster
okej... Bör jag skita i att plocka bort "lillsyskonen" ?

/Simon
Ingrid på Västkusten
Det är helt separata plantor - se det som en bonus :-)))
plantera isär dem senare vid behov,

Hälsar ingrid
abborrmaster
mhm....

Jag funderar, ska man räkna med att plantor inte bryr sej om ena halvan av roten blir avhuggen... Alltså inte "moderroten" utan alla "grenarna". Jag emnar tomatplantan tål ju det men en del har jag velat plantera om tidigt så att jag inte styckar en massa rötter med kniven sen...

/Simon
Ingrid på Västkusten
Tomat-Simon? Nu förstår jag inget. Låt alla fröplantorna bli lite större - det är separata plantor det rör sig om även om de är tilltrasslade nu. Varje citrusfröplanta är olik genetiskt t o m.

Hälsar ingrid
abborrmaster
ååkej..

Jag mende att toamtplantans rötter tål lite skit - de växer rätt lätt ju!

/Simon
e_sedell
va coolt, jag har alldrig hört att det kan bli flera plantor/frö. Vilka frötyper gäller det?
Ingrid på Västkusten
Citrus är den enda jag kännr till, men det borde finnas fler sorter.

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon