Full version: Bukettringblomma
Boxer
Jag har sett en tecknad bukettringblomma på nätet och nu undrar jag om någon känner till den.
Hittar inget foto på den.

mvh Eva
Åsa, mälardalen zon 2
Frö till Bukettringblomman Hen & Chicks" finns hos rara växter.

Såhär beskrivs den på deras hemsida:

Calendula officinalis "Hen & Chicks"
(HA) (60) MG 15 C
Gammal och annorlunda kultivar med enkla orangefärgade blommor. Ur varje blomma växer det upp lustiga små "miniringblommor" på nätta små stjälkar. Det vetenskapliga namnet kommer från latinets Calendae, blommorna slår ut vid niotiden på morgonen och sluter sig i skymningen och mäter således tiden. Ringblomman ingick i Linnés blomsterur, ett ur där blommorna genom sina olika tider att slå ut och slå ihop sig under dygnet fungerade som en klocka. Gamla svenska namn är Ringeroser, Solsicka och Morgonfröjd. Har haft användning som läkeväxt bl a i hudkrämer men även som krydda samt som färgsättare av smör. Klipp på hösten ner de minst utvecklade plantorna och plantera dem i krukor för odling inomhus under vintern. Ett lätt och trevligt sätt att förlänga sommaren. Blommar juni-september. Trivs i sol till halvskugga.

Och såhär ska den se ut enligt rara växter:

Åsa, mälardalen zon 2
Efter lite sökning på nätet verkar "Calendula officinalis var. prolifera" vara samma växt tyvärr har jag inget kulturväxtlexikon så jag har ingen info om vilket av namnen som anses som mest rätt. Tyvärr hittar man inte så mycket bilder så vill man se växten kanske man måste odla dem (ringblommor är dock urlätta att odla + fröpåsen hos rara växter kostar inte speciellt mycket).
Boxer
Okidoki! Får väl ta och prova den.

tack för visat intresse *niger & bockar* smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon