Full version: Önskelista för 2005
Boxer
Nu har jag gjort en "liten" lista på växter som jag är sugen på att så 2005.
Men jag måste nog tyvärr gallra redan i listan.

Därför behöver jag hur mycket hjälp som helst från er med erfarenhet av de här sorterna nedan. Alla tankar och åsikter är välkomna.

Afrikansk oxtunga
Allium caeruleum
Alpmartorn
Azurlök
Blodtopp
Blå bolltistel
Blåsvingel
Borstnejlika
Brudslöja
Bukettringblomma
Darrgräs
Drakmynta
Dropplök
Dunborstgräs
Furirhjärta
Fänrikshjärta
Geum "flames of passion"
Grekvädd
Klockmalva vit
Krollilja
Kungsljus franskt vitt
Malva moschata alba"Pirouette"
Miscanthus sinensis Silberfeder
Nattblomster
Penningblad
Potatisbuske
Praktklocka Blue Bell
Praktmire Anagallis monelli 'Skylover'
Prakttry
Prickklocka röd
Prärielök
Purpursporre
Ramslök
Riddarsporre
Rips
Ros pimpinell
Rosenbräcka
Rosenfibbla
Rysk martorn
Silverlysing
Silvermartorn
Skuggviolruta
Spikklubbegräs
Stormhatt
Vaxblomma stor blå
Storklocka vit
Stäpplök
Tovsippa
Törnrosas kjortel
Violkungsljus
Vitpytta
Zinnia
Änglametspö

*pust*
rolleyes.gif
Betty
CITAT (Boxer @ 29-12-2004, 23:15)
Nu har jag gjort en "liten" lista på växter som jag är sugen på att så 2005.
Men jag måste nog tyvärr gallra redan i listan.

Därför behöver jag hur mycket hjälp som helst från er med erfarenhet av de här sorterna nedan. Alla tankar och åsikter är välkomna.

Min spontana tanke är: Börja med att skaffa dig en bra perennabok! Perenner i din trädgård av Lena Månsson och Bertil K Johansson är riktigt bra tycker jag! smile.gif
Boxer
Jag har bra böcker hemma redan och jag läser allt jag kan komma åt på nätet, men jag skulle vilja ha mer personliga åsikter från just er.

ps. tack ändå för tipset smile.gif
fruberglund
Mina erfarenheter:

Fänrikshjärta - efter 2 år med en totalt översållad växt med bladlöss så tröttnade jag och tog bort den för gott. Är inte så förtjust i rosa blommor ändå smile.gif

Penningblad - sprider sig lätt och snabbt, jag älskar gult och den blir helt överfull med gula söta små blommor. En väldigt bra marktäckare.

Riddarsporre - har inte haft några problem med mina och tycker de är väldigt vackra blommor, jag har dock bara blåa och kommer köpa fler färger till våren.

Rosenbräcka - min har tyvärr "gått bort", varför vet jag inte men det är en väldigt söt blomma i alla fall.

Stormhatt - fick blå av mamma och köpte en vit i höstas. Stormhatt är giftig och är kanske inte så lämplig om man har småbarn.

Hoppas det var till lite hjälp wub.gif
Ewa L
CITAT (Boxer @ 29-12-2004, 23:15)
*pust*
rolleyes.gif

Ser framför mig hur du skall försöka få plats med alla dessa sådder! tongue.gif Förstår att en viss gallring behövs. laugh.gif biggrin.gif

Ett par av mina synpunkter:

Allium caeruleum Allium tar för lång tid att så tycker jag. Vill inte vänta flera år.

Miscanthus Lättsådda. Fina.

Penningblad Ett vackert "ogräs". Använder framförallt i krukor.

Praktklocka Blue Bell Lite "grinig". Underbart vacker när den lyckas.

Prakttry Så en hel buske?

Ramslök Är den inte hemsk på att sprida sig?

Riddarsporre Mums, men inte mjöldagg.

Rosenbräcka Tycker om alla bräckor. Framförallt Skugg-

Stormhatt Mäktig och mkt vacker.

Storklocka vit Också mkt dekorativ.

Tovsippa Sprider sig mkt. Föredrag egentligen den fyllda.

Violkungsljus Absolut!

Vitpytta Finns i min månskensrabatt. Annars ganska oansenlig.
Boxer
Tack för det! Jättebra! smile.gif

Mera, mera! biggrin.gif
Sollan
Riddarsporre - Har sått av egna frön med gott resultat. Tyvärr blev alla uppätna av sniglarna när de planterades ut i rabatten.
Penningbladet - gillar jag inte. Satte den i rabatterna vilket var en miss, den sprider sig som en löpeld. Skulle nog vara mer positiv om den inte fanns i rabatterna...
Tovsippan - skulle jag gärna se att den spreds mer däremot.
Vitpyttan- gillar jag skarpt! Den blommar och blommar och blommar! Har "The Pearl". Kanon!
kerstin z5-6
OK jag kör "så-synpunkter om du inte har ngt emot det ?
L -lätt att så
K -köp en !planta( ofta lök , som tar tiiid innan de blommar)
S-Lite knepig att så men värd besvär

Fö -Det är inga problem att både så Buskar och träd -Buddleja tex blir lätt en hel blommande buske på en säsong -medan Lönnar tar längre tid på sig att bli något -men vilken speciell känsla man får till det träd man sått själv -Go for it !

Afrikansk oxtunga ? Om du menar den som heter Anchusa-"dropmore" -en underbar växt med en koboltblå färg som tävlar med bergvallmon L
Allium caeruleum-K
Alpmartorn-jajaja - supersnygg - L , men behöver kylas
Azurlök K
Blodtopp Ja !!!S
Blå bolltistel Ja L
Blåsvingel JA L
Borstnejlika JA -påstås bienn men är ofta återkommande -finns svart urläcker variant L
Brudslöja- L -men jag skulle satsa på ett par rejäla plantor med -Obs pålrot -går ej att flytta så bra o är känslig för rotstörningar-skola tidigt i djup kruka
Bukettringblomma -urdålig på ettåringar men L
Darrgräs L
Drakmynta L
Dropplök K
Dunborstgräs L
Furirhjärta S
Fänrikshjärta S
Geum "flames of passion" L
Grekvädd L jajaja ! sammetskuddar !
Klockmalva vit L frösår sig friskt sätt ej för många plantor för du får fler smile.gif
Krollilja -K - Om du har lyckan att hitta någon som vill ge dig en lök -Tänk på att flytta den på våren , vattna ordentligt -
Kungsljus franskt vitt-Hihi en skog av franska kungsljus smile.gif L superlätt o vacker -ta bort fröställningarna
Malva moschata alba"Pirouette" se övriga malor L
Miscanthus sinensis Silberfeder-ja L en pärla
Nattblomster ?
Penningblad Spridningstendes utan dess like ...L
Potatisbuske S - ev K ? ej härdig
Praktklocka Blue Bell L-S jaja !!
Praktmire Anagallis monelli 'Skylover'-ej testat
Prakttry ej testat -tror fröna ska ha kyla
Prickklocka röd- ja L-S kylas -sprider sig måttligt till svårt särskilt i lerjord
Prärielök K
Purpursporre ej testat
Ramslök-K
Riddarsporre-jaja kan aldrig bli för många verkligen värd att så L
Rips L välj gärna de perenna varianterna som heter Limonium
Ros pimpinell ??
Rosenbräcka ja -S -L
Rosenfibbla ej testat
Rysk martorn ja ! L -snygg !!
Silverlysing
Silvermartorn ja ! Bienn
Skuggviolruta Absolut!! S - kan behöva kyla x 2-verkligen odlings o så värd
Spikklubbegräs Ej testat
Stormhatt ja men S -sega att gro -kallt gärna minusgrader under stratifiering
Vaxblomma stor blå -ja L kan självså sig o återkomma
Storklocka vit ja L
Stäpplök K
Tovsippa-Ibland krävs färska frö S En pärla !
Törnrosas kjortel-ej testat
Violkungsljus- se kungsljus en riktig nybörjarsort -av 100 frö gror 100:)
Vitpytta-ja snygg till rosor L
Zinnia-ej testat
Änglametspö-vilken fesig blomma ? ej värd reklamen eller så är jag knarrig smile.gif LOL
Sollan
Kerstin, så bra! Nu fick jag också tips om såvärt. Min lista är minst lika lång...
Boxer
Vad snälla ni är som tar er tid att svara.

Alla synpunkter gör det mycket lättare för mig, och det är jättespännande att läsa vad ni tycker.

wub.gif
Helen i Piteå Zon 5
Då fyller jag på vidare från Kerstins lista
*Nattblomster, ifall du menar Zaluzianskya capensis så är det lätta att fröså, inne i slutet av mars.
*Potatisbuske (Solanum?) lätta att fröså inne i början på mars, övervintrar ej ute, men svalt och under växtbelysning inne.
*Silverlysing (Lysimachia minoricensis?) frösådde jag i början på feb. satte ut krukan under snön och fröna grodde i slutet på maj, nu återstår det och se ifall dom är härdig i min zon.
*Spikklubbestarr, (Carex grayii) frösådde jag i mitten av jan, hade ca. 1mån. i kylen, sen ut i garaget, där tempen varierar, fröna grodde i början på maj. Ett fint gräs som man bör plantera in en bit i rabatten så man slipper bli riven av "klubban"
*Törnrosas kjortel, frösådde jag inne i början på feb, tar ett tag innan fröna gror + att dom gror lite ojämt. Vacker växt som jag sedan övervintrar inne under växtbelysning och svalt utan problem
*Zinnia frösår jag inne i slutet av mars, gror lätt.
Inte behöver du gallra ut någon sort
biggrin.gif kör hårt, det är sååå kul med massor av olika sorter att välja på sedan till sommaren. Lycka till! /Helen
zaaritha
Blå bolltistel; har jag goda erfarenheter av.Borstnejlika; underbar växt!
Darrgräs, också lättodlad!
Grekvädd!Riddarsporre.
Stormhatt.
Törnrosas kjortel.Zinnia.
Caprice
Då fyller jag i med
Rosenfibbla, Crepis rubra, otroligt lättsådd ettåring, blommar rikligt och vackert hela sommaren...

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon