|
Krokodilen
30-12-2004, 09:12
Min orkidé (Phaelenopsis) har sju knoppar och har så haft i flera veckor. Den första knoppen slog ut, resten vill inte slå ut. Ser ut som om dom är på väg att börja skrumpna istället. Den har aldrig gjort så här förut utan tvärt om haft troget återkommmande blomning. Jag har haft den i ca 5 år och skött den likadant hela tiden. Vilket innebär att jag missköter den lite lagom mycket - lite vatten varje söndag o svag näring nån gång då och då. Nån som har nån idé på vad som är fel och vad jag kan göra för att få knopparna att slå ut?
Kattgräs
30-12-2004, 10:32
Står den i samma kruka eller har du planterat om den?
Hur mycket vatten får den och hur ger du vattnet?
Krokodilen
30-12-2004, 10:45
Jag har planterat om den i orkidéjord.
Den får en liten skvätt en gång i veckan. Vattnet häller jag på uppifrån. Det har den verkat trivats med hittills.
Kattgräs
30-12-2004, 10:55
Kolla i botten av krukan om det finns vatten kvar och om det verkar fuktigt. Är det första gången den ska till att blomma efter omplanteringen, så kan det vara där det hänt något. En av mina Phalaenopsis har inte blommat sedan den planterades om för två år sedan. För mycket näring kanske?
Phalaenopsis gillar att få vatten ganska sällan, helst genom att krukan sänks ner i ljummet vatten en stund (10 - 15 min). Överskottsvattnet får rinna ur krukan innan den ställs tillbaka. Mina får vatten var 10:e - 14:e dag så här på vintern.
kristerh
30-12-2004, 11:30
CITAT (Kattgräs @ 30-12-2004, 10:55) Phalaenopsis gillar att få vatten ganska sällan, helst genom att krukan sänks ner i ljummet vatten en stund (10 - 15 min). Överskottsvattnet får rinna ur krukan innan den ställs tillbaka. Mina får vatten var 10:e - 14:e dag så här på vintern. Nej nej nej, krukan skall bara doppas snabbt ner till krukkanten, utan att den får vatten i bladrosetten, då kan den ruttna. Därefter skall man vicka på krukan så att överskottet rinner ur. krister
kristerh
30-12-2004, 11:32
Du har inte planterat om den när den har fått knoppar, då kan den fälla knoppar o blommor. Den står inte för mörkt? Är det bara knopparna om faller? Hur ser rötterna ut? krister
Kattgräs
30-12-2004, 12:02
CITAT (kristerh @ 30-12-2004, 11:30) CITAT (Kattgräs @ 30-12-2004, 10:55) Phalaenopsis gillar att få vatten ganska sällan, helst genom att krukan sänks ner i ljummet vatten en stund (10 - 15 min). Överskottsvattnet får rinna ur krukan innan den ställs tillbaka. Mina får vatten var 10:e - 14:e dag så här på vintern.
Nej nej nej, krukan skall bara doppas snabbt ner till krukkanten, utan att den får vatten i bladrosetten, då kan den ruttna. Därefter skall man vicka på krukan så att överskottet rinner ur. krister Det var som ***! Då har helt fel råd följt med mina stackare. Men vatten i bladrosetten får de inte ändå. Där var jag otydlig, tack för att du uppmärksammade det. Grejen med att ha krukan nedsänkt ett tag, är att barken genomfuktas helt, inte bara på ytan. Plantan har alltså tillgång till lagom mycket fukt längre tid.
kristerh
30-12-2004, 13:36
CITAT (Kattgräs @ 30-12-2004, 12:02) [Phalaenopsis gillar att få vatten ganska sällan, helst genom att krukan sänks ner i ljummet vatten en stund (10 - 15 min). Överskottsvattnet får rinna ur krukan innan den ställs tillbaka. Mina får vatten var 10:e - 14:e dag så här på vintern. Nej nej nej, krukan skall bara doppas snabbt ner till krukkanten, utan att den får vatten i bladrosetten, då kan den ruttna. Därefter skall man vicka på krukan så att överskottet rinner ur. krister Det var som ***! Då har helt fel råd följt med mina stackare. Men vatten i bladrosetten får de inte ändå. Där var jag otydlig, tack för att du uppmärksammade det. Grejen med att ha krukan nedsänkt ett tag, är att barken genomfuktas helt, inte bara på ytan. Plantan har alltså tillgång till lagom mycket fukt längre tid.  Kanske jag som missat nåt  men jag har hört o märkt att just ph är känslig för för mycket väta, hur bär du dig åt om du lägger dem i "blöt" i 10-15 min? barkbitarna och det andra flyter ju upp  och därmed flyter plantan oxså upp, om den inte har vuxit fast ordentligt i krukan. krister
Kattgräs
30-12-2004, 14:22
Plastkruka. Den flyter också, så då lägger jag något tungt över.
Ljusalfheim
30-12-2004, 15:28
Det finns inga egentliga rätt och fel i vattning av Phalaenopsis.
Olika plantor skiljer sig från varandra. Olika kompostsammansättningar och -ålder påverkar plantans vattenkrav och -känslighet. Yttre betingelser är olika (ljus, luftfuktighet, luftcirkulation.. etc).
Något som fungerar bra för kattgräs plantor kanske är fatalt för mina och vice versa.
Jag har inte något direkt svar på ursprungsfrågan i den här tråden. Eftersom plantan skötts lika dant under en längre tid kan det vara yttre omständigheter som ändrats.
Ljuset är väldigt viktigt för knoppar och blommor under den här årstiden. Jag hade knoppdöd på en Phal. förra veckan som ett möjligt resultat av mörkret.
Titta efter ohyra för säkerhets skull.
Margith
30-12-2004, 19:56
Jag vet att jag nu sticker ut hakan, men jag gör precis som du Krokodilen med mina Phaelanopsisar, trots att jag alltså är fullt medveten om att det är ''fel''. Jag vattnar dem uppifrån och som måttstock brukar jag ha: ett snapsglas vatten i veckan Men jag har lärt mig att när de har blommor på gång måste de få vatten lite oftare. Får de för lite vatten torkar blomknopparna. När blomstjälken börjar synas ger jag dem därför ett snapsglas vatten 2 gånger i veckan istället. Står de i ett väldigt varmt fönster, därför att de börjar blomma på våren eller elementet under är jättevarmt får de drygt en snaps per gång. På det sättet har jag fått mina, numera 10-15 Phael. att snällt blomma om varje år. De äldsta är 6-7 år. Jag tror alltså att du ger den för lite vatten. Men kom ihåg att det enda sättet (som jag ser det) att ta ihjäl en Phael. är att låta den stå med fötterna i vatten. Alltså: lite vatten men lite oftare blir mitt råd. Om jag har rätt att den fått för lite vatten så kommer du inte att kunna rädda dina blomknoppar, men den kommer att sätta nya blomknoppar på samma stjälk när den piggnar till Margith
Sommartorparn
30-12-2004, 20:22
CITAT (kristerh @ 30-12-2004, 11:30) Nej nej nej, krukan skall bara doppas snabbt ner till krukkanten, utan att den får vatten i bladrosetten, då kan den ruttna. Därefter skall man vicka på krukan så att överskottet rinner ur. krister Jasså? Jag brukar låta den stå en halvtimme-timme nedsänkt så att barken blir ordentligt genomfuktad. Sedan får den rinna av ordentligt innan den sätts ner i ytterkrukan igen. Men jag känner alltid med fingret i bottenhålet innan jag gör det. Känns det minsta fukt där, får vattningen vänta ett par dar till. Det har funkat bra i tre år nu. Blommar om och blommar om. Jag tror placeringen har viss betydelse. Ljust men inte direkt sol. Mina står i ett österfönster utan element under. Verkar trivas bra med det. PS. Alltså.... jag vattnar mina genom att fylla vatten uppifrån ur kranen direkt i krukan så att både krukan och ytterkrukan fylls till bredden. Låter det stå ett tag och dra. Har prövat det där med att sänka ned i en hink och vicka på den för att hälla av vattnet....resultatet att barkbitarna flyter ut i hinken. Är nyfiken på hur andra gör, eftersom mina phaleopsisar trivs jättebra, men min mamma lyckas ta död på vartenda en trots att hon följer instruktionerna.
Krokodilen
30-12-2004, 20:57
[QUOTE]När blomstjälken börjar synas ger jag dem därför ett snapsglas vatten 2 gånger i veckan istället. Står de i ett väldigt varmt fönster, därför att de börjar blomma på våren eller elementet under är jättevarmt får de drygt en snaps per gång. [QUOTE] Tack Margith! Är bergis det som är fel. Ett par snapsar i veckan, det ska jag komma ihåg. (OP eller Aquavit, hmmmm Lena
nallebjornis
30-12-2004, 21:04
Oki får ja åxå vara me och diskutera.... Jag fick en när jag sluta praktisera i en blomsterbutik Den blommade då och ja ställde den i söder fönster och vattna nån gång ibland när jag kom ihåg den me vattenkanna Jag brydde mig helt enkelt inte om den... Den blommade konstant om och om igen i 3 år... Det ni... Alla har sina knepp.... Ja gjorde allt man inte skulle göra och den älskade det...
Ljusalfheim
30-12-2004, 21:08
HYBRIDER...
Sommartorparn
31-12-2004, 11:48
CITAT (Ljusalfheim @ 30-12-2004, 21:08) HYBRIDER...  Vadå hybrider?
Caprice
31-12-2004, 12:39
Jag tror inte det är så bra det där med snapsglas.... Poängen är ju att orchideérna samlar sitt vatten i rötterna, och de ligger ju ofta lite över jorden.. Häller man ett snapsglas med vatten blir ju inte alla rötterna fuktade.. Ett snabbt dopp är det bästa...! Caprice
Sommartorparn
31-12-2004, 13:38
CITAT (Caprice @ 31-12-2004, 12:39) Poängen är ju att orchideérna samlar sitt vatten i rötterna, och de ligger ju ofta lite över jorden.. Häller man ett snapsglas med vatten blir ju inte alla rötterna fuktade.. Detta är en intressant tråd! Alltså, om poängen med doppet är att luftrötterna ska få vatten, då begriper jag inte hur doppet ska gå till utan att det kommer vatten i bladrosetten. Hos mig är i alla fall luftrötterna långt ovanför bladrosetten i nivå. Dessutom har jag svårt att tro att dom hinner suga i sig så mycket vid ett snabbt dopp. Intressant synpunkt längre upp i denna tråd, att orchideer reagerar olika pga olika faktorer som t.e.x kruka och sammansättning av kompostblandningen. Om det är så måste kanske var och en prova ut sina egna tumregler.
Caprice
31-12-2004, 13:55
// Alltså, om poängen med doppet är att luftrötterna ska få vatten, då begriper jag inte hur doppet ska gå till utan att det kommer vatten i bladrosetten. //
Sommartorparn, vi var på ett orkideéplantage när vi var i.. Thailand... för två år sedan drygt..
Med de orkidee´r som hade detta "problem" så gick de istället omkring med en slags vattenspruta med svag stråle och lät det rinna överrötterna... På en del riktiga rariteter lindade de in rötterna i väldigt fuktiga handdukar som fick vara kvar i ca 15 minuter...
I ditt fall, går det inte att fylla diskhon med lagom mycket vatten och sedan hålla ned rötterna...?
Alt 2 är att doppa ned så att alla rötter blir blöta ink bladrosetten, och sedan hålla orkidee´n uppochned så vattnet försvinner i bladrosetten...? (detta är bara en ide´jag kom på själv...)
Caprice
Caprice
31-12-2004, 13:56
Vill bara poängtera att orkidee´n dör ju inte av att få vatten i bladrosetten, det får den ju i sitt naturliga växtsätt...
Det är stående vatten i bladrosetten som orsakar skadan...
Caprice
Ljusalfheim
31-12-2004, 14:07
CITAT (Sommartorparn @ 31-12-2004, 11:48) CITAT (Ljusalfheim @ 30-12-2004, 21:08) HYBRIDER...  Vadå hybrider? Jag antar att det är hybdrider av Phalaenopsis som diskuteras. De är ju vanligast och finns i varje hem och i varje floristhandel. Det som är bra med hybriderna är att de sällan ställer speciellt stora krav på sin odlare. De växer och blommar på för fullt i en situation där en ren art hade vandrat vidare på nolltid. Själv är jag inte så jäkla noga med vattningen. Ibland sänker jag ner krukan, ibland häller jag på en skvätt uppifrån och ibland glömmer jag helt av att vattna..
Sommartorparn
31-12-2004, 15:02
CITAT (Caprice @ 31-12-2004, 13:56) Vill bara poängtera att orkidee´n dör ju inte av att få vatten i bladrosetten, det får den ju i sitt naturliga växtsätt...
Caprice Så i naturen när det har regnat så går en liten trädgårdsmästare runt och tömmer ut vattnet ur bladrosetterna?
Sommartorparn
31-12-2004, 15:05
CITAT (Ljusalfheim @ 31-12-2004, 14:07) Det låter ju bra. Förklarar varför jag lyckas så bra med mina. Förklarar inte varför morsan alltid lyckas ha ihjäl sina trots att hon ger sig all möda i världen att hålla dom vid liv.
Ljusalfheim
31-12-2004, 15:09
CITAT (Caprice @ 31-12-2004, 13:56) Vill bara poängtera att orkidee´n dör ju inte av att få vatten i bladrosetten, det får den ju i sitt naturliga växtsätt...
Caprice Det hela beror på luftfuktigheten och -cirkulationen. Dessutom hänger Phalaenopsis 'upp och ner' så vattnet rinner av istället för att samlas upp i bladveck. Jag har hört att bladens baksida absorberar vatten bättre än den sidan som är vänd utåt. Nu trasslade jag nog till dimensionerna.
Sommartorparn
31-12-2004, 17:02
CITAT (Ljusalfheim @ 31-12-2004, 15:09) Det hela beror på luftfuktigheten och -cirkulationen. Dessutom hänger Phalaenopsis 'upp och ner' så vattnet rinner av istället för att samlas upp i bladveck. Jag har hört att bladens baksida absorberar vatten bättre än den sidan som är vänd utåt. Nu trasslade jag nog till dimensionerna.  Hmmm, mina står i ett köksfönster utan element under och med en massa matos hela tiden, och det verkar dom trivas utmärkt med trots att jag inget gör för att duscha och hålla på. Vattenånga från potatiskok, kaffebryggare etc. verkar ge tillräcklig luftfuktighet. Har också en Nepenthis i detta fönster som trivs jättebra. Dessutom är dessa växters blad överdragna med flottig hinna av matfett från stekning etc. Jag trodde dom skulle lida av det, men verkar inte så. Kanske den flottiga hinnan förhindrar avdunstning och därmed uttorkning? Kanske det är placeringen snarare än vattningstekniken som är hemligheten? Fast uppochned hängning har jag ännu inte provat.
Caprice
31-12-2004, 17:46
Sommartorparn, precis som Ljusalfheim skriver så hänger orkidee´r uppochned i sitt naturliga växtsätt... Inte helt uppochned kanske alla gånger, men i alla fall inte som de står i krukorna..
Det är när de sedan ska säljas i krukor som det stoppas ned en pinne i krukorna för att hålla upp växten, för att det anses vackrare...
Själv tycker jag det är vackrast när de får växa på sitt naturliga sätt, alltså: Bort med pinnen... Det blir jättevackert..!
Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|