Full version: jord till växthus
paulalala
Hej! Har köpt ett växthus som jag ska bygga upp under våren. Måste köpa matjord, och det finns många annonser i tidningarna om folk som säljer matjord. Är det någon som vet vad man bör fråga, så man inte får ett lass med lera fullt med ogräs?
Ingrid på Västkusten
Hej Du,

Vad har Du tänkt odla i Ditt växthus? Om det är gurka tomater mm så skulle jag tänka till lite exra och undersöka om att odla i sand med gräsklipp inte vore en bättre lösning.

http://www.odla.nu/artiklar/odla_i_sand.shtml

Om Du ändå vill satsa på jord så skall Du inte svara på en enda av de där annonserna utan Du skall surfa in på www.gulasidorna.se och leta efter stall i Din närhet. Häststall
:-))

Hästdynga är gratis, Du får oftast ta så mkt Du vill på en släpkärra och det är det BÄSTA Du kan odla i om Du väljer att odla i 'jord' . Det spelar ingen roll att det är ganska så färsk dynga - se bara upp så att Du inte får med för mkt spån i gödseln utan försök hitta ett stall med halm elelr torv istället.
Full Dina bäddar / bänkar med hästdynga och är den väldigt färsk så tar Du översta 10 - 15 centimetrarna med köpekodynga. Ja - köpta säckar. Då kan Du vänta en vecka å sedan skola ut eller så direkt. När plantorna har vusit till sig har hästgödseln under hunnit brytas ner så pass att det är mumma och godis för Dina plantor.

Man kan också köpa kopmposterad dynga via vissa firmor och få hemlevererat - vart bor Du?

Hälsar ingrid
mkall
Tar upp den här tråden igen. Anledning: Har nu ställt min släpkärra vid ett stall, så den kommer att fyllas upp innan helgen. Det jag undrar över är om all halm som är med kommer att brytas ner snabbt? Kan jag lägga halm/skit i botten på bäddarna och fylla på med jord eller koskit fr säck upptill?

Mvh Mattias
guns
Jag ska också sätta upp ett nytt växthus till sommaren. Kommer att plantera i sand med gräsklipp åvanpå. Man lär inte ska behöva byta ut jorden då och det lär fungera lika bra med sand. Får inte heller in något ogärs då. tongue.gif
jåj
En åsikt om "dyngan".
Om du hämtar hästskit på kärra så tänk på lukten tvätten av körra dig själv och kläder hamnar det sen jord ovanpå skiten så är det ok och inga luktporblem.

Det gör inget om det finns halm / torv i höstgödseln,( helst vil man slippa spån beroende på att detta sägs förbruka mycket kväve vid nerbrytningen, men du får till baka den senare när spånen är nedbruten och spånen har blivit jord.)

Men fyll inte på med 10-15cm säck köpekogödsel, dina växter kan ine leva idetta utan blanda med vanlig trädgårdsjord, läs på förpackningen och välj vad som kallas grundgödsling för trädgårdslnad!
En säck brukar räcka gott till växthuset!

HÄLSNINGAR
JÅJ
fiffigafrun
Har ju gjort odlingsbäddar i mitt växthus men jag hann aldrig fylla dem i somras.

Kan jag göra så här för att jorden ska "hålla" längre? Lägga hästgödsel i botten (måste den vara helt brunnen?) och sen sandblandad jord/gräsklipp på detta, där jag planterar så gör jag gropar och fyller dem m välgödslad matjord. Och sen gräsklipp på detta till sommaren.

Tänkte att jag kommer ju kankse inte nyttja hela odlingsbäddarnas bredd för odling utan tomat/gurkplantorna står ju i mitten. Behöver jag byta jord där så kan jag ju bara byta i gropen liksom.

Vet inte om nån hajjar hur jag menar men undrar om det är lämpligt...
mkall
Ingrid på Västkusten skrev:

"Hästdynga är gratis, Du får oftast ta så mkt Du vill på en släpkärra och det är det BÄSTA Du kan odla i om Du väljer att odla i 'jord' . Det spelar ingen roll att det är ganska så färsk dynga - se bara upp så att Du inte får med för mkt spån i gödseln utan försök hitta ett stall med halm elelr torv istället.
Full Dina bäddar / bänkar med hästdynga och är den väldigt färsk så tar Du översta 10 - 15 centimetrarna med köpekodynga. Ja - köpta säckar. Då kan Du vänta en vecka å sedan skola ut eller så direkt. När plantorna har vusit till sig har hästgödseln under hunnit brytas ner så pass att det är mumma och godis för Dina plantor. "

Var närmast detta som jag tänkt gå efter!? huh.gif

Blir det fel så?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon