Alla ni som tar mycket digitalbilder och särskilt ni som gör mycket med dom (glitter, munnar och ögon, ramar omkring osv.), vad använder ni för program?
Jag fick ju som bekant en digitalkamera (Nikon coolpix 3200) och med den fick jag även några program (Nikon View, Panorama Maker 3.0, Adobe Photoshop mm.), men jag tycker det är svårt att lära mig så här i början. Sitter ganska mycket och "leker" för jag tänker att det är så jag lär mig.
Men vad använder ni andra? Borde jag köpa fler (bättre?) program? Någon som har tips eller allmäna ideér att dela med sig?
pisanggoreng
31-12-2004, 15:20
Photoshop är bra. Låna en bok på biblioteket (eller köp en) för det behövs. De är krångliga!
Anki på Öland
31-12-2004, 15:37
Jag har Adobe Photoshop och tycker det är mycket bra. Säkert är dom lika bra allihopa, det gäller nog bara att bestämma sig för vilket man vill ha, och sen fortsätta som du gjort, att leka med det och prova sig fram tills man lärt sig hur det fungerar och hittat alla funktioner.
Ha så kul med din nya kamera.
Anki
Photoshop är det som de flesta professionella 2D-grafiker använder. Kan vara ganska klurigt i början. Ett väldigt dyrt program som du fått med kameran.

Annars tycker jag att paint shop pro är ett mer användarvänligt program. Fast det är inte gratis, fast måtro finns det nån demo-version... fast inte så kul om det tar slut efter 30 dagar eller så.
andersen
31-12-2004, 19:01
CITAT (cic @ 31-12-2004, 14:23)
Alla ni som tar mycket digitalbilder och särskilt ni som gör mycket med dom (glitter, munnar och ögon, ramar omkring osv.), vad använder ni för program?
Jag fick ju som bekant en digitalkamera (Nikon coolpix 3200) och med den fick jag även några program (Nikon View, Panorama Maker 3.0, Adobe Photoshop mm.), men jag tycker det är svårt att lära mig så här i början. Sitter ganska mycket och "leker" för jag tänker att det är så jag lär mig.
Men vad använder ni andra? Borde jag köpa fler (bättre?) program? Någon som har tips eller allmäna ideér att dela med sig?
Jag läser med stora ÖGON fick du värkligen med photoshop när du köpte kamreran? och vad kostade kameran, för bara photoshop kostar 8.895,00kr+moms på dustin!
pisanggoreng
31-12-2004, 19:49
Kanske var Photoshop Elements..?
CITAT (andersen @ 31-12-2004, 19:01)
Jag läser med stora ÖGON fick du värkligen med photoshop när du köpte kamreran? och vad kostade kameran, för bara photoshop kostar 8.895,00kr+moms på dustin!
Adobe Photoshop "Starter edition" Bara lugn..

Det är inte mycket man kan göra, allt ska köpas till. Det är därför jag undrar vilket program ni med vana använder, så jag vet vad jag ska lägga pengar på.
Jag har både PaintshopPro och Adobe Photshop, tycker nog att båda är lika bra men gillar bäst att jobba med PSP.
Och som nån sa.... vilket du än väljer så gäller det att leka och träna. Lycka till!

Ser fram emot alla bilder.
Jag använder Adobe Photoshop. Det är ett gigantiskt program med fler funktioner än du någonsin kommer att behöva, men så kommer du troligen inte att sakna nåt heller...
Jag gick en komvuxkurs i webbdesign och den hade ett avsnitt om Photoshop, så jag har lärt mig lite den vägen, sedan har biblioteken oftast jättebra böcker för självstudier.
Det finns säkert någon kurs inom något studieförbund, där man kan lära sig mer om man är intresserad.
Det är Photoshop som gäller för oss som professionellt jobbar med bilderna. Men den är bra även för amatörer, men då räcker det oftast med den enklare och billigare versionen Photoshop Elements, som brukar komma med kameror. Kolla i ngt studieprogram, det brukar finnas kurser på detta. Bra böcker finns också, börja med grundkursen!
Har testat både Photoshop och Photoshop elements, och tycker att elements räcker och passar bra till mina behov.
Visst kan programmen vara lite kluriga i början (och senare också

), men det är bara att testa och leka på!
kerstin z5-6
01-01-2005, 13:10
PSPro-här fungerar jätte bra tycker jag
Nu har jag fixat Adobe Photoshop! Gode värld va krångligt det verkar för mig som ALDRIG har varit i närheten av sån teknik tidigare..

Måste helt enkelt skriva ut de 57 sidor med "Tips och råd från experter" och läsa i SAMTIDIGT som jag försöker göra samma sak..
kristerh
03-01-2005, 09:44
Nu finns det ju något som de kallar fotoshop albums oxså, någon som testat det?
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.