Full version: Okänd växt
annaw
Jag behöver hjälp med identifiering av en växt som jag fick skott på nu i jul. Stjälken fäster i mitten på undersidan av bladet. Stjälkarna är ljusa, med vinröda prickar/små streck på. Bladen är vinröda med klart gröna fläckar. Bladen är lite krusiga. Vad är det för växt?
Hur gör man med skotten? Jag har dom nu i ett glas med vatten i väntan på att rötter ska växa ut. Är det bättre att sätta dom i jord och vattna igenom rikligt? Är rädd att dom ska ruttna. / Anna
Fenja
Hej och välkommen hit!
Jag vet tyvärr inte vad det är för växt du har fått, men det låter som om du fått flera sticklingar? I så fall kan du ju rota några direkt i jord med en plastpåse som sticker en massa små hål i över, ta bort påsen helt och lufta en stund varje dag. Och resten i vatten så rotar sig säkert någon av dem i alla fall!
Det finns säkert någon annan här som kan hjälpa dig med vad det är för växt!
Mvh
Fenja
annaw
Jag har två stycken, så..
Bladen är ca. 3 cm breda, om det kan vara till någon hjälp.
LenaTuring
Kanske du fått skott av någon sorts palettblad? I så fall brukar det inte vara några problem att få rötter på dem när de står i vatten. Ställ dem lite ljust.
cic
Ser de ut så här?

Då är det, precis som Lena Turing skrev, palettblad.
annaw
Tittade efter bilder på palettblad. Men dom jag har är inte lika långa i bladen (kanske kan vara att dom bara inte har vuxit till sig än).
Ett blad per stjälk som kommer från toppen av samma "stam". Samt att dom gröna fläckarna har väldigt tydliga kanter.

Nej, det ser inte ut som på bilden. Även om färgskalorna är rätt. tongue.gif

Tänk er att man hällt grön färg som osymetriska prickar på bladen i ca. 1cm omkrets.
Samt att det är vinröda stänk på stjälkarna. Samt att stjälkarna fäster i mitten på undersidan av bladet.
Sulawesii
Hm.... är väldigt nyfiken på vad det är du har. Min hjärna har jobbat febrilt, men kan inte komma fram med något alls.
pejori
välkommen hit.
DET LÅTER SOM EN GÅSFOT laugh.gif laugh.gif laugh.gif
den sätter du i vatten wub.gif wub.gif
är tacksam och slingrar sig med åren wub.gif
pejori
det kan också vara en rex-begonia wub.gif wub.gif
har också den färgteckningen smile.gif
cic
GÅSFOT.. blink.gif Vet inte om det är internhumor ellr om det är vardagsnamn på en växt.. Det går inte att söka på det namnet i alla fall.. blink.gif unsure.gif

( Det GÅR att söka pånamnet, men det är INTE nån blomma som dyker upp. Snarare verktyg. Typ.)
zaaritha
Jag vet att det finns en krukväxt, som kallas gåsfot--men kan inte det latinska namnet, tyvärr!
Har letat i mina böcker, men den heter förmodligen nå´t annat
"officiellt".
Jag t o m vet hur den ser ut, men det hjälper ju inte!!!!
annaw
Ja.. den jag har ser ju ut som en (konstigt färgad) gåsfot tongue.gif Hm.. klura klura. Men kontentan är att det är bäst att ha den i vatten först och vänta på rötter? rolleyes.gif Ok, I´ll do it!
pejori
CITAT (cic @ 31-12-2004, 20:39)
GÅSFOT..  :blink: Vet inte om det är internhumor ellr om det är vardagsnamn på en växt.. Det går inte att söka på det namnet i alla fall.. blink.gif  :unsure:

( Det GÅR att söka pånamnet, men det är INTE nån blomma som dyker upp. Snarare verktyg. Typ.)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif nej det är inget internetskämt laugh.gif laugh.gif
det latinska namnet är syngonium smile.gif smile.gif
kallas gåsfot, för bladens form liknar gåsens fotavtryck wub.gif wub.gif

kan vara en kaladium sök på dom och kolla wub.gif
annaw
Nee, det är nog inte en caladium. Bladen på den jag har är mycket mindre och med gröna prickar. Attans, om man ändå hade en digitalkamera wink.gif
zaaritha
Intressant! Vad ärdet för växt?????????????????
Fenja
Du kanske kan titta på växterna hos Blomsterfrämjandet och se om du kan hitta den du har?
Hoppas du gör det, för nu är jag nyfiken! tongue.gif
Mvh
Fenja
Berith
Syngonium - Gåsfot kan du läsa om här
och bilden kommer också från den sidan.

Fast det där med gröna prickar vet jag inte... unsure.gif
annaw
ÄNTLIGEN!!! Det är en Panterbegonia - (Begonia Bowerae - gruppen ´Tiger´)

annaw
Såhär står det på Blomsterfrämjandet:

"Skötselråd: Ljus och temperatur: I halvskugga, ej soligt. Rumstemperatur året om. Vatten och näring: Håll jorden lätt fuktig. Svag dos näring i vattnet, vintertid en gång/månad. Att tänka på: Undvik stark sol och stänk av kallt vatten. Rikta vattenstrålen i krukkanten, aldrig mitt i växten. Tag bort vissna blad efterhand. Planteras om i mullrik, inte för kraftig jord. Förökas med blad. Kan blomma. Lättskött."

Har nu skotten i ett glas vatten i det soligaste fönstret (sydväst, eller väst-sydväst). Vad tror ni om det?

Kan ju inte gå och misslyckas med det första skottet jag får av svärmor tongue.gif
Sulawesii
Jag sätter mina begonior direkt i fuktig jord i ett miniväxthus. Har aldrig provat att rota dem i vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon