Full version: Glewine
Eva St
Slen nrmar sig om en vecka och jag har tappat bort mitt recept p denna dla vrmande dryck. Hoppas det r ngon som kan hjlpa mig att f ett nytt recept.
Hlsningar Eva St
Anni
Det finns ju hur mnga olika varianter som helst p Gluewein, men hr kommer tv helt olika recept p samma dryck.

2 flaskor rdvin
250 g socker
6 kryddnejlikor
rasp av en citron

Lgg allt i en kastrull och lt det koka upp. Serveras med en apelsinskiva.

Svenskt recept:

3 dl vatten
2 dl socker
saft av 1 citron
2 kryddnejlikor
1 bit hel kanel
1 flaska rdvin

Blanda allt utom vinet och lt det koka 30 minuter. Blanda i vinet och koka upp igen.

Kanske kan dessa inspirera till en egen komposition.

Ha en riktigt skn semester!

Anni
Alexandra
Glhwein

Nein, nein, nein ......

Hr fr ni det ultimata receptet p ett riktigt tyskt Glhwein:
1 liter rdvin
ca 120 g socker
2-3 nejlikor
2 kanelstnger
saften av 1/2 apelsin
saften av 1/2 citron

Blanda samtliga ingredienser och lt sjuda men inte koka!!! Ta kastrullen av spisen och lt dra 5 minuter. sila bort kryddorna och servera. Prost!
Tips: Anvnd vitt vin eller druvjuice istllet fr rdvin. Om du anvnder druvjuice mste du minsa sockermngden till hlften.
Eva St
TACK kra vnner. Semestern r rddad. Ska sknka er en tacksamhetens tanke nr jag inmundigar denna dryck i solens glans.
Eva St
Eva St
tummenupp.gif Var bara tvungen att lyfta upp denna gamla trd igen nu nr det ter r dags fr Slen och Gluewein. Alexandras recept har verkligen blivit en favorit fr hela gnget som ker Kanske finns ngon mer som vill sitta i sndrivan och njuta av denna hrligt vrmande dryck coolgleam.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Eva St @ 05-02-2009, 23:36) *
Var bara tvungen att lyfta upp denna gamla trd igen nu nr det ter r dags fr Slen och Gluewein. Alexandras recept har verkligen blivit en favorit fr hela gnget som ker Kanske finns ngon mer som vill sitta i sndrivan och njuta av denna hrligt vrmande dryck coolgleam.gif

Heeej Eva!

Ja, jag hade inte en endaste aning om vad det hr handlade om frrn jag tittade i de gamla lnkarna... Hftigt...!!! tummenupp.gif
Hruppe i Norrland dricker vi ju Gluewein var och varannan dag. I synnerhet om vi lskar Brugmansia candida.... D har ju Gluewein blivit lite av dess symbol med dess knallrda blommor....
Man kan ju ocks trffas fr en "Glueweins-trff" i Sundsvalls-Hamn varje den sista lrdagen i mnaden. (fast d gller det mest "jaegermaister".... Knner inte marginalen sjlv....

Lite rrigt med alla tyska/sterrikiska viner/likrer... Gott r det i alla fall.......
God natt!!!
Eva St
rolleyes.gif Ojd Ene sonen bor ju i Sundsvall. Kanske vore ngot att ka ner till hamnen dr d ngon gng nr vi r dr uppe o hlsar p . Tack fr tipset Inte illa vill jag lova. Men frst tar vi en vecka i Slen med Gluewein. Frresten kommer Sundsvallssonen med till Slen. Ska nog pumpa honom och hans tjej lite p varfr de inte upplyst oss om detta tidigare naughty.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon