Caprice
Sitter och tittar på en rysk frösida, är inte det lättaste... blink.gif

Är det honungslök...??

Caprice
kerstin z5-6
Ja kallas även Bulgarisk honungslök rek , men lök går snabbare smile.gif
Caprice
Tack, Kerstin... wub.gif

Kerstin, det här är väl något för dej...

// Not supposed to be growable this far north, the very rare Cardiocrinum survived -40C last winter unscathed. Hailing from Japan, where it grows in moist woodlands, this is a northerly, robust form of the species. The spectacular, large heart-shaped leaves emerge dramatically mottled copper-red, fading to medium green as the season progresses. Huge 15cm trumpets emerge in August, cream tinted green, with interior maroon dotting and a yellow base. Worth every effort to grow!
Germination Instructions: Seeds have been moist packed since harvest. //

Finns hos Gardens North...

Caprice
kerstin z5-6
Yup ! Har Cardiocrinum-den går den med , just denna verkar dock mer härdig

tongue.gif funderar på att så denna , då det verkar vara det enda sättet att få tag på en lök laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Tyvärr dör de efter blom .. i alla fall här .. men sugen är jag , vem vet den här kanke orkar att "förlöka" sig
Ingrid på Västkusten
CITAT (Caprice @ 01-01-2005, 12:38)
Sitter och tittar på en rysk frösida, är inte det lättaste... blink.gif

Är det honungslök...??

Caprice

Ja det beror på är det N siculum? Det finns en N till som är ÄNNU snyggare- är det N siculum så köp en lök är det den andra så köp fröna och en paket till mig med :-)))))))

Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
Nectaroscordum bulgaricum, Nectaroscordum dioscoridis. Allium siculum, Allium bulgaricum är alla sama sak -vet du vad din snygging heter Ingrid ? smile.gif
Ingrid på Västkusten
N tripedale :-))
kerstin z5-6
Annars finns den på Gardens North ,och jag har för mig att Fiffiga frun -karin beställt den smile.gif
Ingrid på Västkusten
Tjaa-a det är den enda N värd att odla säger en del 'experter' och efetr ha sett bilder kan jag nog hålla med.

Jaha och jag som inte skulle beställa några frön p g a det fortsatta bygget i vår....hehehehehehe! Fast jag är ju alltid lite lur på hur lång tid lök tar ifrån frön :-)
och nn gång måste man ju starta. fast 2005 kommer nog bygget att dominera lite lite till....små petitesser såsom badrum på ovanvåningen, renovering av undervåning, rinnande vatten i uterummet, kommer nog till plus slutföring av det nya köket - det är en bit kvar. Ja vem sade att man inte har nog at roa sig även detta år?

Hälsar ingrid
Helen i Piteå Zon 5
Jag har prövat fröså N.siculum jan-04, men jag har fortfarande inte lyckats få fröna att gro, har någon annan frösått och lyckats? hur länge dröjde det innan fröna grodde? /Helen
Ingrid på Västkusten
Ja gurk - nu har gardens North också fått en beställning av mig :-) de hade ovanligt mkt jag gilalde i år ;-)
Hoppas det gror bättre i år än vad det gjorde i fjol...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon