|
kerstin z5-6
01-01-2005, 12:45
Äntligen är de första i jorden! -Kylningsfröer som åker ut under snön I år beställer jag bara sånt jag vill ha själv , förra säsongen var det så mycket växter till vår offentliga plantering -att jag nästan blev trött på växter -man bara nästan .. Där för känns det dubbelt kul nu ! Gott nytt odlingsår alla såfreaks ! och odlare
jessica zon6
01-01-2005, 12:57
Mycket nyfiken  vilka sorter? själv har jag sått; aconitum lewisia physocarpus opulifolius veratrum diktamnus albus fast fler är ju på väg Gott nytt odlingsår på er alla mvh jessica
*Laika*
01-01-2005, 13:01
Ojsan, redan!!? Vilka typer av frön är det man ska göra så med då? kan du kanske skriva en liten lista för oss nybörjare, det kan kanske hända att man har såna frön hemma, men missar när dom o hur dom ska sås. Det skulle va kul om man kunde köra igång redan nu med nåt. Pelargonfrön t.ex. när ska man så dom o hur? Vad finns det att välja på om man skulle vilja börja redan nu? Oj, oj, oj, nu börjas det med alla frågorna igen, men jag vore väldigt glad om det är nån som vill förbarma sig om en novis här (jag tror inte heller att jag är helt ensam i mina fundeleringar heller) Mvh. Laika
kerstin z5-6
01-01-2005, 13:07
Jag tror den listan skulle bli lite lång , men de som Jessica nämner Stormhattar -Lewisia , Penstemoner , är typiska -segisar som kan behöva flera veckor under snön -6 v ibland mer för att gro pelargoner .. hade tänkt hålla mig från den lasten .. men vet att många sår dem i februari I övrigt kanske det är bättre att fråga här, om man är osäker på nån sort, hur den ska sås alltså .Här är vi många som gärna svarar  om vi kan
Hur ska man göra när man inte har ett pålitligt snötäcke då? Kan man häva ut krukorna i omväxlande: minusgrader och barmark, plusgrader med regn, kanske en skvätt snö som omgående förvandlas till svallis....? *Suck* Jag har inte rum i kylskåpet....
kerstin z5-6
01-01-2005, 13:18
Det gör inget alls -att snön försvinner , du kan försegla byttorna med duk eller plast -de sista i alla fall så länge det håller sig på minussidan -Sätt dem i en plastback nära huset -lägg på granruskor -det går fint Glömde säga vad jag sått , nån sort av Opuntia bla -utomhus kaktus  Inte just denna för den här fröpåsen är på väg .. är den inte snygg va   Frösåddsback ute
Tackar! Men jag kan inte hjälpa att jag bli så fruktansvärt avundsjuk på det där vita fluffiga.....
Ingrid på Västkusten
01-01-2005, 15:06
Haha - det ser ut som Opuntia Crystal Tide det :-)))
om det är så är den enbart förökningsbar via delning tyvärr..........har donerat alla mina namnade Opuntia kultivarer till Peter Korn :-) så förhoppningsvis så blir det MER kul Opuntiasorter med fräcka blommor snart :-))
Hälsar Ingrid
PS Opuntia har grott bäst hos mig inomhus, det är för att fröplantan är så otroligt ömtålig när den väl kommer - gäller de flesta kaktusfrön faktiskt...bättre att ta in dem efter frost så Du har koll på dem Kerstin....
Helen i Piteå Zon 5
01-01-2005, 15:15
Jag firar också det nya året med att fröså några sorter, olika Stormhatt, Rankspenat, Penstemoner olika sorter, Marton olika, det blir några som ska ut under snön och några sorter i garaget. Jag har frösått en hel del redan, och det har börjat gro, kommer att bli problem som vanligt med var man ska ha allt innan man kan flytta ut i växthuset, men det är väl en del av tjusningen  / Helen
Tangerine
01-01-2005, 17:42
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-01-2005, 13:18) Glömde säga vad jag sått , nån sort av Opuntia bla -utomhus kaktus  Inte just denna för den här fröpåsen är på väg .. är den inte snygg va   Hur gör du med kaktusen över vintern?
kerstin z5-6
01-01-2005, 18:11
Opuntia av denna sort klarar sig bra ute i zon 5-6 planterad i grus
GN påstår att den är fröförökningsbar -har sått opuntia förr
Helen i Piteå Zon 5
01-01-2005, 19:12
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-01-2005, 18:11) Opuntia av denna sort klarar sig bra ute i zon 5-6 planterad i grus
GN påstår att den är fröförökningsbar -har sått opuntia förr Så här fin är min Opuntia som jag fick av Kerstins frösådda plantor sommaren -04, den ska planteras ut i mitt nya tilltänkta "stenröse" till sommaren http://www.odla.nu/album/data/helen/1894_p21813.jpg
Hmm, det där med granris och filtar och grejer... gäller det bara sådana mer exotiska frön som ni ska ha inomhus? De trädfrön jag sått har numera plastpåse ovanpå sig för att slippa regn, men det gör väl knappast nån skillnad i värme... Alltså, inte fryser väl t.ex. ett ekollon ihjäl eller tar skada bara för att temperaturen skiftar upp och ner? Ibland +4, och ibland -15...?
Tangerine
01-01-2005, 19:59
Vad spännande att ha Opuntia ute här i Sverige!
Christer i Falköping
01-01-2005, 20:06
Dzad, du behöver inte oroa dig för det. De har det ju som de har det ute i naturen. De kommer säkert att klara sig fint. Bra med plastpåse över. Då behåller krukan fukten som finns i jorden, samtidigt som det inte blirr pisseblött av vatten utifrån. Christer.
Christer i Falköping
01-01-2005, 20:09
Jag har haft mina opuntior ute i två vintrar nu, dessutom har jag två andra sorter(som jag inte hittar namnen på nu) som är inne på sin fjärde vinter. Det går bra, så länge det inte är fuktigt kring roten. Jag täcker dem inte ens. Fast det kan bli problem en regnig och varm vinter som denna. För kaktusar är det bättre med kyla. Christer.
kerstin z5-6
02-01-2005, 11:19
granris och filtar och grejer... gäller det bara sådana mer exotiska frön som ni ska ha inomhus? Just filtar minns jag inte att jag någonsin rek ? jag avråder från detta . Sen kan det vara olika förutsättningar att så , både när det gäller arter , men också beroende på var du bor Inga frön dör av kyla Däremot klarar inte nygrodda perenner + 22 marssol - dag och - 15 mars -natt -här i norr Då har man lite olika alternativ Så senare -risken minskar Så ute -ta in i växthus och driva upp där eller inne under lysrör Så gör jag och Helen tex Trädfröer brukar inte komma på direkten precis utan behöver ofta en längre period för att gro .Just skiftningen i temp ute är det som häver groningshämmarna -så det är bara bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|