Dzad
Här i Vasa går solen upp 10:11 och ner 15:05 idag.
Vi har 4 timmar och 54 minuter dagsljus.
Alldeles för litet, men det blir ju bättre.

Hur många timmar har ni (om ni får fram det på nåt ställe)? Skriv gärna var ni bor också! smile.gif
kerstin z5-6
Något liknande här -precis tvärs över Kvarken -kanske nån timme mindre ändå eftersom jag bor 10 mil norr om Umeå smile.gif
men jag har påbörjat sådderna idag smile.gif
Betty
Igår Nyårsafton gick solen upp kl 9:51 och ner kl 13:19 i Luleå. Jag gissar att dagen var ca 5 minuter längre idag, nu går det undan! smile.gif
Dzad
4 timmar och 32 minuter med andra ord. Din stackare! smile.gif
Men som sagt, nu går det mer undan ju högre upp man kommer.

Nån som bor i Stockholm, Västergötland, Småland eller Skåne som kan svara på samma fråga?
kerstin z5-6
09:53-13:18 hos mej ..
för att vara mer exakt
yla
08:43

15:07
så lång e nynäshamns dag rolleyes.gif
Anders zon 1
I Malmö går solen idag upp 08.40 och ner 15.45 (enligt SMHI). Det blir 7 timmar och 5 minuter.... Riktigt mörkt blir det dock inte förrän runt 16.30-tiden (beror i och för sig på om det är mulet eller inte) och det börjar ljusna strax innan 8 på morgonen.
Dzad
Viss skillnad på det Anders och de 4,5 timmar som de i Luleå kämpar med. smile.gif
Det värsta tycker inte jag är att det är så få timmar, utan att om solen lyser, så mäker man det knappt. Skenet är så svagt då solen knappt kommer över horisonten. Väntar därför på februari- marsljuset.
Ni har väl sådant ljus där nere i Skåne redan.

Kan ärligt talat säga att jag utan tvekan skulle ta litet av det där 24 timmar i dygnet ljuset som man har i början av sommaren, till november, december och januari!
Betty
CITAT (Dzad @ 01-01-2005, 16:42)
4 timmar och 32 minuter med andra ord. Din stackare! smile.gif
Men som sagt, nu går det mer undan ju högre upp man kommer.

Inte vet jag hur du räknar, men jag får det till 3 timmar och 28 minuter... rolleyes.gif
Anders zon 1
Jo det är en viss skillnad i dagslängd mellan Norrbotten och Skåne nu, fast å andra sidan har vi nästan aldrig snö här nere och till råga på allt är det väldigt ofta mulet och disigt så jag tror inte vi har så värst mycket ljusare än vad ni har längre norrut trots fler timmar med dagsljus. Är alltid väldigt trött och seg så här års på grund av mörkret så visst ser man fram emot ljusare tider i februari-mars! smile.gif Men när solen behagar visa sig kan man dock konstatera att den i alla fall klättrar en liten bit upp på himlen (ca 10 grader över horisonten vid middagstid) och faktiskt orkar värma litet även så här års om man är i lä för vinden (blåser gör det nästan jämt...). Om jag inte har räknat helt fel så borde solen vid middagstid i sydligaste Skåne nu stå ungefär lika högt som den gör i Luleå i mitten på februari.
*Felix matte*
Vi har fullt dagsljus i Kiruna trots att solen ännu är under horisonten.
Ljus går inte enbart att mäta i antalet soltimmar.
kerstin z5-6
Och aldrig vi byter bort nattljuset i juni juli augusti -eller hur Felix matte smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-01-2005, 13:03)
Och aldrig vi byter bort nattljuset i juni juli augusti -eller hur Felix matte smile.gif laugh.gif  :lol:  :lol:

Så klar vi inte gör biggrin.gif wub.gif

än har jag inte sett solen..moln, moln och mera moln...
men... snart kommer hon igen och lyser upp vår tillvaro wub.gif
Dzad
Äsch då Betty... bra att du räknade bättre än mig. biggrin.gif

Ja, Anders... Snö på marken gör att det ser mycket ljusare ut. Det märkte jag tidigare i november. smile.gif
Gör faktiskt en otrolig skillnad. Undrar om man skulle klara av vintern här om det inte fanns snö på marken.

Nää. Ljus kan inte mätas i när solen går upp och ner. Oftast får man ljus även då solen "gått ner", men jag undrar just om det på motsatt sätt blir ljust senare på morgonen... Nåja, som det är då solen går ner är det väl på alla ställen kanske, så det är ingen som tjänar mer eller mindre på det. blink.gif
Med andra ord kan man väl mäta ljus på detta sätt ändå om än inte antalet timmar skall tas helt som "antal timmar med ljus".

Vi har 5 timmar och 6 minuter nu... smile.gif
Det går väl snabbare och snabbare ju längre man kommer eller?
Smekajsa
I dag har vi 6,5 soltimmar i Örebro !!

Tycker redan att det märks att det blivit ljusare trots att det
bara rör sig om en halvtimma. (Sedan jul )
Fialotta
Tycker jag med här...har timer på min utebelysning
och nu tänts den kl 4 och då har det inte hunnit blivit mörkt...
härligt...nu går det åt rätt håll...mot vååååååren laugh.gif smile.gif
Malvia
Södra Uppland: Upp 08:48 Ned 15:07
Idag mulet, blåsigt + 9 grader, halt där det inte hunnit smälta bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon