Blev sugen på att beställa frö till dessa, och skulle vilja veta om någon har erfarenhet från dem.
Såhär står det på frösidan;
"KIWANO. Kiwana. Rankande, spännande, exotisk gurkväxt. Korta taggiga frukter med en mycket angenäm smak. Enorm växtkraft, odlas bäst i växthus, mot varma väggar och liknande."
"PEPINO. Peru. Ört eller halvbuske. Spännande tomatsläkting med blekgula, något purpurstrimmiga, ovala frukter. Förträffligt len och god, söt smak. Vackra, stjärnformade, ljusrosa blommor med utmärkande gul pistill. Odlas som tomat på varma växtlägen."
Låter spännande tycker jag, men det är väl alltid en chansning att odla lite udda saker!
Har tillgång till växthus.
Ingrid på Västkusten
01-01-2005, 14:58
Jamen :-) pepino ha ejag i år d jag verkeligen gilalr frukten men ack - trots planta i våras och doserad med mkt näring och stgor kruka vart det inge med den . den fick rött spinn så ini bänken i uterummet. Sedan läste jag att den inte vill stå varmt på sommaren alls så där gjorde jag fel. Plantan gillade inte heller övervintring i +15 grader så den är nu kompost......jamen en besvikelse, men jag gjorde säkerligen mer fel än så!
Frukter man köper kan variera väldigt mkt i smaken, allt ifårn melonsmak till smak av rå potatis, vilket inte är så konstigt med tanke på släktskapen...
Kiwano har jag sått en gång tillsammans med en vän och jag hade död på mina plantor så fick han frukt - jädrar vilka slingerväxter och sent på hösten vart det någe moget och inte var det värt besväret för de smakade rakt ingenting.....vatten.....men en fräck frukt utseendemässigt.
Nä det är mera kul att odla olika sorters vintersquash med udda utseende och god smak
de GER mer :-)
Hälsar Ingrid
Eaglewood
04-01-2005, 23:13
Har odlat Kivano ett par år. Den har en otrolig växtkraft och tar lätt över hela växthuset. Förra året blev det väl ca 50 frukter. Det går att göra en god jouice av dom om man kör dom i råsaftcentrifugen. Jag tycker absolut att den är värd att testa men håll efter plantan så den inte blir för stor.
/Lars
Har haft en Pepino i några år. Frukterna gör sig mest om man skivar dem och lägger dem på grillen som tilltugg till en flina eller liknande. dock måste man ha tålamod så att de har mognat riktigt innan skörd=smörgula med tydliga lila strimmor.
Jag har min Pepino i vanlig rumstemperatur året runt, men minskar vattningen under vintern, då den tappar alla bladen. Fram i mars är det lagom att börja vattna igen och den vill ha rikligt med vatten under hela sommaren.
MariaS
Ingrid på Västkusten
05-01-2005, 16:00
Det var intressant Maria! Antar Du inte hade en ifårn 'Patio Plant' som säljs i affärerna. Har sett rejdiga ex till salu för några år sedan :-) så jag vet att mitt ynkliga ex var långt ifrån topform!
Hur hög är den? Hur många furkter - attans det HÄR var kul!
Fick tag i min på en utförsäljning i Rättvik för några år sedan. Den är nu ca 90cm hög och ger ungefär 25-30 frukter/år.
MariaS
Pepino verkar ju klart intressant. Hur stora blir frukterna?
Kiwano verkar ju lite svårt, speciellt när man redan fajtas om centimetrarna i växthuset. Den klarar sig väl inte utomhus, mot en vägg?
CITAT (humla @ 06-01-2005, 13:51)
Pepino verkar ju klart intressant. Hur stora blir frukterna?
Frukterna blir ca 8-10 cm långa och ca 5-6 cm i diameter. Skulle inte heller tro att plantan kan bli större än 1,5m i vårat klimat, även med varmväxthus.
MariaS
Mia, zon 3
14-01-2005, 14:48
Jag har sått kiwano "ur fruktdisken". Grodde som ogräs och växte likaså. Har inget växthus, så de fick avlida i sin lilla kruka. Måste säga att det är en frukt jag aldrig köper igen - smaklös var bara förnamnet.... som att äta tapetklister med melonkärnor i, urk!
Tapeklister med melonkärnor i....
Så sant.
Jag sådde pepino ett år, växte som bara den i växthuset och satte ett par ynkliga små blommor sent tio sekunder inna frosten kom. Typiskt. Köpte små plantor ett annat år, hade i kruka, tog sig aldrig riktigt men fick ett par stackars frukter som inte hann mogna.
Ingrid på Västkusten
15-01-2005, 19:53
Tapetklister medmelonkärnor i - himla bra uttryckt!
Däremot skulle jag nog göra själv ett nytt försök med kiwano - jag ahr ätit hemska frukter jag har ätit goda frukter........kvalisorten i butiken varierar ju enormt!
Mia, zon 3
19-01-2005, 11:10
Man kanske ska våga sig på att prova igen då.... Hur ska de se ut när de är goda?
Ingrid på Västkusten
20-01-2005, 21:51
Ja Du - de jag provade hade tydliga lila ränder och var lite mera varmgula i grundfärgen - konstigt men de frukter som är till salu för det mesta i handeln är som bleka kopior av de goda......jag är sugen på å handla en bra kvalisort - namnad kultivar av pepino .........stay tuned - jag kanske hittar en!
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.