Full version: Tång
Susanna
Hej!

Jag undrar om någon använt tång från havet som gödning? Läste
i en trädgårdsbok att det är ett suveränt gödselmedel och att om man bor vid havet ska man samla så mycket som man orkar.

Här är hela stranden full av tång men jag känner mig lite tveksam. Luktar det inte hemskt mycket och är inte salthalten för hög? Jag är tacksam för att ta del av alla era erfarenheter!

Susanna
Stockholm och Skåne
Ingrid på Västkusten
Jo - det är helt OK men jag har enbart erferenhet av det till sparrisen. Det luktar :-) men man använder inte så rysligt mkt av tången - några cm överst.

Har en fundering på om det inte är smartare att kompostera det lite först...
Sommartorparn
Vid den skånska östkusten var det förr vanligt att bönderna körde tång från stranden och spred ut på åkrarna. Har aldrig hört att det skulle vara för hög salthalt i tången, men det gäller Östersjön, vet ej hur det är på västkusten.

Det är inte den bruna sörjan av alger man ska ta, utan riktig blåstång!

Vad gäller lukt: pröva och avgör själv om du tycker lukten är besvärande. Min erfarenhet är snarare att lägger man den ovanpå blir den snabbt knastertorr och luktar inte alls. Nedgrävning eller kompostering är ett alternativ.
Susanna
Hej!

Tack för svar!

Det är vid skånska östkusten som jag odlar så det borde kanske inte vara någon fara med salthalten. Har också hört det där om bönderna som brukade hämta tång på stranden. Hur blåstång ser ut vet jag inte riktigt men det ska man väl kunna hitta bilder på antar jag.

Vad gäller lukt så brukar jag inte besväras själv så mycket av det, tänker mest på mina grannar som ska stå ut med alla mina experiment i trädgården. Fast närmsta granne är 100 meter bort så det kanske inte är någon fara! Dessutom brukar ju sådant som ligger ovanpå torka som du säger Sommartorparn, och då luktar det ju inte så mycket.

Kompostering låter som en bra idé. Antar att man bör blanda upp den med annat då? Just nu, när det blåst mycket under en period, ligger det mycket tång på stranden. Tror ni att skördeperiod har någon betydelse för näringsinneåll?

Min man för nog nippran när jag berättar att jag vill hämta tång på stranden...inte så kul för bilen kanske!

Susanna
Sommartorparn
CITAT (Susanna @ 02-01-2005, 14:29)
Min man för nog nippran när jag berättar att jag vill hämta tång på stranden...inte så kul för bilen kanske!

smile.gif
Det är just problemet att samla ihop och transportera som gjort att jag hittills har avhållit mig från att använda tång i större utsträckning. På stranden är den fuktig uppsvälld och jättetung, så det är ett slit. Har den sedan legat och torkat hemma så är det inte mycket kvar.....

Vad gäller näringsinnehåll vid olika årstider så är det en intressant fråga. Jag skulle jag nog försöka prata med någon gammal bonde i trakten om vad som är bäst.

Jag tror nog annars att detta är en bra årstid för att ta upp tång. Om du vill vara riktigt säker på att den inte har för hög salthalt så låt den ligga i en hög för sig själv och laka ur till våren. Vissa växter kan ju vara känsligare än andra. Dessutom är det bra att blanda i tång i trädgårdskomposten.

Det fina med tången är att den förutom kväve och kalium också innehåller en massa spårämnen som växterna behöver i små mängder och som löses ut väldigt långsamt. Jag antar att det framför allt är blåstången som är rik på detta.

Gör du en sökning på Google så hittar du ganska mycket information om blåstång och även bilder. Här till exempel:

http://www2.nrm.se/kbo/krypt/fucves.html.se
Susanna
Tack för den intressanta länken. Nu blev ännu mer sugen på att testa. Jag har en vecka kvar på min semester så jag ska nog ägna någon dag till att samla tång. Eftersom inget växer i trädgården just nu kan den ju ligga på hög till i vår. Dock finns väl en risk att inte bara salt utan även en del näringsämnen lagas ur. Men det går ju att ta upp mer till våren (om jag inte tröttnar på samlandet och släppandet förstås rolleyes.gif ) Jag återkommer när jag prövat!
Ingrid på Västkusten
För transportering - om man inte har en släpkärra så finner jag fodertunnor/latrintunnor helt oumbärliga. Det är alltså svarta tunnor med mkt bra lock :-) de är bra till allt ifrån hästdynga till annat - tång :-)
Hmm....bättre för bilen kanske ;-)

Apropos lukt så finner jag att grannarna är tåliga på de flesta tiderna om man respekterar grilltider och sådant på sommaren :-)) våren/ vintern är det ganska så naturligt att det doftar ;-) kniper det kan man alltid erbjuda sig elelr åka båda två!!!!
Susanna
Bra tips om foder/latrintunnor. Tänkte endast på platssäckar innan... och såg framför mig hur de gick sönder i bilen!

Du har rätt i att grannar brukar vara tåliga, särskilt här där vi är omgärdade av fält som luktar dynga med jämna mellanrum. tongue.gif
Sommartorparn
CITAT (Susanna @ 02-01-2005, 21:54)
Bra tips om foder/latrintunnor. Tänkte endast på platssäckar innan... och såg framför mig hur de gick sönder i bilen!

Du har rätt i att grannar brukar vara tåliga, särskilt här där vi är omgärdade av fält som luktar dynga med jämna mellanrum. tongue.gif

Tänk på att inte lasta tyngre än du kan bära. Du har en bit att gå från vattenbrynet till parkeringen! blink.gif
(Och din man kanske inte blir så glad om du kör fast med bilen nere på stranden)

Lukten av din tång kommer att förblekna jämfört med lukten av böndernas dyngspridning. blink.gif

Vad gäller urlakning av näringsämnen, så tror jag det är framför allt kväven som kan rinna iväg, medan dom andra godsakerna blir kvar. Men det kanske någon annan expert här på odla kan redogöra för.
Cajo
Jag bor nära havet och för ett par veckor sen hämtade jag 18 stora svarta säckar med tång, den hade legat på stranden ett tag så saltet hade nog regnat bort. I år var tången otroligt fin och luftig, inte alls så tung som förra året.

Jag valde att lägga på den tidigare i år, för vissa grönsaker verkade lite känsliga, som tex morot när jag gödslade för nära odlingssäsongen.

Jag lägger tången ovanpå jorden i alla rabatter utom i surjordspartier eftersom tången har ett högt PH-värde. Dessutom får både träd, buskar och grönsakslandet ett rejält lager och det luktar ingenting, eller också är jag så van vid tång så att jag inte har ont av det, tvärtom tycker jag det luktar härligt med hav! Precis som alla löv som jag lägger på i rabatterna så försvinner tången och blir fin-fin mylla, det går väldigt fort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon