Hejsan!
Jag undrar om ni vet var jag kan få tag på en lista över vilka av de vanligaste trädgårdsväxterna som är giftiga? Jag vill kunna undvika att plantera sådana med tanke på barn och djur... Jag har koll på en del, men en utförlig lathund hade varit bra!
Tacksam för hjälp!
kerstin z5-6
01-01-2005, 18:05
Det blir en onödligt lång lista det , väldigt många trädgårdsväxter är giftiga på något sätt , särskilt om du tar med blad blomma frö rotstock ..
De flesta djur äter inte av det som är giftigt
-i övrigt skulle jag möjligtvis undvika Gullregn o liknande med ärtskidor
o frukter som ser goda ut -Idegran
giftig irriterande växtsaft -eller hela växten -Änglatrumpet
Barn som får förgiftningar av trädgårdsväxter är ytterst ytterst sällsynt
Bättre lära att visa upp innan man tuggar i sig...
De barn , som är för små för detta ska ju ändå vara under uppsikt ..
Giftinformationscentralen har listor
Åsa, mälardalen zon 2
01-01-2005, 21:09
Här hittas en mycket bra artikel om giftiga växter och barn skriven av Inger Palmstierna:
http://styx.bibul.slu.se/documents/slu/fak...FTF26/FTF26.HTMOch tyvärr kan man nog inte ta bort allt som är farligt för barn så låt påskliljor och annat som är giftigt men ej lockar till förtäring vara kvar i trädgården.
Ska man rensa bort allt som har någon giftig växtdel blir det inte mycket kvar t.o.m äpple har ju giftiga kärnor (det krävs dock att man tuggar i sig ett dricksglas med kärnor som vuxen för att det ska vara farligt)
det finns en bok som heter "farliga och ofarliga växter - från A-Ö" som är skriven av Sven-Olov Strandhede..
Tack för svar!
Givetvis kan man inte undvika allt, men det är ju dumt att utmana ödet genom att plantera trädgården full av giftiga växter! (Även om man självklart ska ha barnen under uppsikt och lära dem att man inte äter vilka växter som helst i trädgården...)
Susanne i Linköping
02-01-2005, 22:11
Det farligaste i trädgården är tändvätskan bredvid utegrillen!
DN:
Tändvätska skadar 450 barn årligen. Däremot orsakar tändvätska sällan dödsfall, enligt artikeln.
Mer om barnsäkerhet och förgiftning av växter och bär kan man läsa på
tryggabarn.nuAnnars är Åsas länk en av de bästa jag sett i ämnet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.