Tangerine
01-01-2005, 17:52
Jag har ett väldigt mörkt hörn i min trädgård där jag vill ha lite växter. Har någon några förlag till vad jag kan sätta där?
kerstin z5-6
01-01-2005, 18:01
Växter för skugga med vackert bladverkfrån mitt album -alla gillar skugga -halvskugga
fruberglund
01-01-2005, 18:24
Fina bilder Kerstin!
Hosta (Funkia) är en klassiker
Rhododendron är min personliga favorit och finns i så många fler vackra färger än den vanliga tråkiga lila.
Min nya favorit Bronsrodgersia gillar också skugga, den ska jag köpa i år.
Och dessa
Lungört, blåsippa, sibirsk nunneört, hasselört (marktäckande) flocknäva ( marktäckande) brunnäva, strutbräken, spetsmössa ( marktäckande) vintergröna ( marktäckande) eng. vallmo, gullstav, läkesilverax, myskmadra ( marktäckande) fänrikshjärta ( marktäckande) julros, förgätmigej, gullstav, plymspirea, koreansk plymspirea, ormöga( (marktäckande) waldsteinia (marktäckande) jätterams.
Tangerine
01-01-2005, 20:03
Tack för förslagen!
MoniqueÖ
03-01-2005, 17:30
Vår innergård är ganska skuggig och förutom de klassiska Rhododendron-buskarna har vi försökt hitta lite annorlunda växter som livar upp i det skuggiga.
Alunrot! Trivs förträffligt i skugga, sprider sig (men inte för mycket & för snabbt) och finns i flera olika varianter. Ofta ett rikt utvecklat bladverk i olika färger från djupaste blodrött till limegrönt. Blommor, oxå i olika varianter men ofta är dessa ganska blygsamma som sitter på stänglar vars höjd varierar från ca 20 cm ända upp till nära 70-75 cm höga. Väldigt vackra och dessutom perenna.
Flera artiklar har skrivits här på Odla.
Sockblommor, nävor och alla de andra växterna som Kajsa föreslog är oxå bra skuggförslag.
Lycka till!
Monique
fiffigafrun
05-01-2005, 11:33
Har kollat i Kerstins skuggalbum lite. Vad är Rhus typina lacinata för något? Buske eller perenn? Såg häftig ut. VAd är Artemisia för något? Nån slags malört va? Men trivs den i skugga o vilken sort är det i så fall?
Dessa tänkte jag skaffa till min skuggiga framsida:
Brunnera Jack Frost
Mera lungört Sissinghurst White och Pulmonaria Majeste
Vitbrokig funkia
Vipprams
/Karin
Lena i Torslanda
05-01-2005, 11:39
Sylvia har ju skrivit en bra artikel om skuggrabatter på Odla!!
Skuggrabatt
*Birger*
05-01-2005, 12:09
Rhus typhina 'Laciniata' är Flikbladig rönnsumak, väldigt svår att skilja från Rhus typhina 'Dissecta' men de är snarlika. Jag skulle nog inte sätta den i full skugga, men den kan nog klara en hel del skugga. Den är dock ganska intensivt rotskottsskjutande.
Har du en Rhododendronrabatt med sur jord och inte bör i högre zon än 3 kan du prova Konvaljbuske, Clethra alnifolia, Amerikanskt blåbär, Vaccinum corymbosum och Klockbuske, Enkianthus campanulatus. Alla intressanta och vackra växter som dock vill ha fukt, mullhaltig och sur jord.
kerstin z5-6
05-01-2005, 12:22
Artemisia stelleriana trivs inte i skugga - dock gör de flesta av växterna i mitt album växter med vackert bladverk" det , men det finns undantag -den heter sandmalört på svenska
Rhus typhina 'Laciniata' sitter i sol och är marginellt härdig så den måste du ha på en mkt skyddad plats och risken för rotskott är marginell i vår zon
*Birger*
05-01-2005, 12:52
Kerstin: Med "vår zon", menar du din zon 5-6 då eller hela Sverige? Jag antar att du menar din zon 5-6 och där är nog risken för rotskott marginell som du säger
fiffigafrun
05-01-2005, 18:05
Artemisia stelleriana, var himla snygg. Är den lättsådd o var finns frön i så fall? Kan ju vara snygg att ha bland rosorna som marktäckare på solsidan istället då.
skuggviolruta, häxört, rosenplister(sprider sig kopiöst..) och lunddocka är några förslag till.....
såg att någon föreslagit alunrot....den trivs bra i skugga men de "färggranna" varianterna utvecklar inte färgerna så bra....det gör de bäst i sol...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.