Full version: Vad r det fr planta?
insu
Bredvid palmen s har det kommit upp en helt ny planta, den ser ut som en citrusplanta men r inte 100...

wacko.gif
Sylvia
Den ser ut som en citrus, ja!
Zazu
jag tycker att det liknar en passionsfrukt
zaaritha
Sm antydningar till taggar p stammen?
wolkenkrabber
ingen tvekan.. det r en passiflora... passionsfrukt
zaaritha
Passionsfrukt har vl treflikiga blad?!
Antingen r det en citrusfrukt eller paprika!
Ina
Frsda passionsplantor har "vanliga" blad innan dom fr de karaktristiska flikiga bladen.
zaaritha
Det visste jag inte....
Tror du att det r en passionsfrukt?
insu
Heh... r det en passion eller? wacko.gif
neena
Det r till 100% en frsdd passionsfrukt. Har odlat sdana i ver tio r...
Sulawesii
Hller med fregende talare!
Har en stor en i vardagsrummet. Vacker!
dragonbeauty
Ja det r garanterat en passionsblomma. Grattis, dom r underbara! Vxer s det knakar! Inte lika mycket nu nr det r mindre ljus s klart... men vnta bara!! Lt den klttra p ngot s den inte gr av bara. Och trdarna som kommer snart r jtteroliga, blir skruvade och stter fast sig p det som den kommer t.
Lycka till!
neena
Nu nr vi konstaterat att det r en passionsfrukt vill jag passa p att frga om det r ngon som ftt sin/sina att blomma ngon gng!? (och d menar jag vxter frn frn man stt frn en "sjlvten" passionsfrukt)

Sjlv har jag och flera kompisar med mig odlat passionsfrukter i mnga r, men ingen har ngonsin blommat. Trodde inte att de kunde blomma, men lste i nyaste numret av Allt om Trdgrd att det ska kunna g.

S r det ngon som ftt sin att blomma s r jag jttenyfiken p hur den sktts och om det finns bilder vore det jttekul att se dom!
Sulawesii
Fr ett tag sedan var det ngon som skrev att de kan blomma om de fr st ute under sommaren. Tnkte att jag skulle prva det i sommar. Fr min har inte heller blommat.
neena
D ska jag minsann prova att stlla ut ngn kruka p balkongen! smile.gif
MariaS
Jag har min passionsblomma ute varje sommar. Den bde blommar och ger frukter. Men fr att f frukterna, mste man ta pollen frn en vissnande blomma till en nyutslagen, fr det verkar inte som om tv blommor blommar samtididigt. Men det r klart att har man tv s...

MariaS
neena
Kan en nyplanterad passionsfrukt f frukt redan frsta ret? Tnkte plantera lite nya nu i vr och stlla ut p balkongen...
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon