Den ser ut som en citrus, ja!
jag tycker att det liknar en passionsfrukt
zaaritha
01-01-2005, 21:38
Sm antydningar till taggar p stammen?
wolkenkrabber
01-01-2005, 21:50
ingen tvekan.. det r en passiflora... passionsfrukt
zaaritha
01-01-2005, 22:32
Passionsfrukt har vl treflikiga blad?!
Antingen r det en citrusfrukt eller paprika!
Frsda passionsplantor har "vanliga" blad innan dom fr de karaktristiska flikiga bladen.
zaaritha
01-01-2005, 23:24
Det visste jag inte....
Tror du att det r en passionsfrukt?
Heh... r det en passion eller?
Det r till 100% en frsdd passionsfrukt. Har odlat sdana i ver tio r...
Sulawesii
02-01-2005, 17:28
Hller med fregende talare!
Har en stor en i vardagsrummet. Vacker!
dragonbeauty
03-01-2005, 12:56
Ja det r garanterat en passionsblomma. Grattis, dom r underbara! Vxer s det knakar! Inte lika mycket nu nr det r mindre ljus s klart... men vnta bara!! Lt den klttra p ngot s den inte gr av bara. Och trdarna som kommer snart r jtteroliga, blir skruvade och stter fast sig p det som den kommer t.
Lycka till!
Nu nr vi konstaterat att det r en passionsfrukt vill jag passa p att frga om det r ngon som ftt sin/sina att blomma ngon gng!? (och d menar jag vxter frn frn man stt frn en "sjlvten" passionsfrukt)
Sjlv har jag och flera kompisar med mig odlat passionsfrukter i mnga r, men ingen har ngonsin blommat. Trodde inte att de kunde blomma, men lste i nyaste numret av Allt om Trdgrd att det ska kunna g.
S r det ngon som ftt sin att blomma s r jag jttenyfiken p hur den sktts och om det finns bilder vore det jttekul att se dom!
Sulawesii
04-01-2005, 11:52
Fr ett tag sedan var det ngon som skrev att de kan blomma om de fr st ute under sommaren. Tnkte att jag skulle prva det i sommar. Fr min har inte heller blommat.
D ska jag minsann prova att stlla ut ngn kruka p balkongen!
Jag har min passionsblomma ute varje sommar. Den bde blommar och ger frukter. Men fr att f frukterna, mste man ta pollen frn en vissnande blomma till en nyutslagen, fr det verkar inte som om tv blommor blommar samtididigt. Men det r klart att har man tv s...
MariaS
Kan en nyplanterad passionsfrukt f frukt redan frsta ret? Tnkte plantera lite nya nu i vr och stlla ut p balkongen...
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka hr.