insu
Bredvid palmen så har det kommit upp en helt ny planta, den ser ut som en citrusplanta men är inte 100...

wacko.gif
Sylvia
Den ser ut som en citrus, ja!
Zazu
jag tycker att det liknar en passionsfrukt
zaaritha
Små antydningar till taggar på stammen?
wolkenkrabber
ingen tvekan.. det är en passiflora... passionsfrukt
zaaritha
Passionsfrukt har väl treflikiga blad?!
Antingen är det en citrusfrukt eller paprika!
Ina
Frösåda passionsplantor har "vanliga" blad innan dom får de karaktäristiska flikiga bladen.
zaaritha
Det visste jag inte....
Tror du att det är en passionsfrukt?
insu
Heh... Är det en passion eller? wacko.gif
neena
Det är till 100% en frösådd passionsfrukt. Har odlat sådana i över tio år...
Sulawesii
Håller med föregående talare!
Har en stor en i vardagsrummet. Vacker!
dragonbeauty
Ja det är garanterat en passionsblomma. Grattis, dom är underbara! Växer så det knakar! Inte lika mycket nu när det är mindre ljus så klart... men vänta bara!! Låt den klättra på något så den inte går av bara. Och trådarna som kommer snart är jätteroliga, blir skruvade och sätter fast sig på det som den kommer åt.
Lycka till!
neena
Nu när vi konstaterat att det är en passionsfrukt vill jag passa på att fråga om det är någon som fått sin/sina att blomma någon gång!? (och då menar jag växter från frön man sått från en "själväten" passionsfrukt)

Själv har jag och flera kompisar med mig odlat passionsfrukter i många år, men ingen har någonsin blommat. Trodde inte att de kunde blomma, men läste i nyaste numret av Allt om Trädgård att det ska kunna gå.

Så är det någon som fått sin att blomma så är jag jättenyfiken på hur den skötts och om det finns bilder vore det jättekul att se dom!
Sulawesii
För ett tag sedan var det någon som skrev att de kan blomma om de får stå ute under sommaren. Tänkte att jag skulle pröva det i sommar. För min har inte heller blommat.
neena
Då ska jag minsann prova att ställa ut ngn kruka på balkongen! smile.gif
MariaS
Jag har min passionsblomma ute varje sommar. Den både blommar och ger frukter. Men för att få frukterna, måste man ta pollen från en vissnande blomma till en nyutslagen, för det verkar inte som om två blommor blommar samtididigt. Men det är klart att har man två så...

MariaS
neena
Kan en nyplanterad passionsfrukt få frukt redan första året? Tänkte plantera lite nya nu i vår och ställa ut på balkongen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon